|
|
|
UE trebuie să fie în mod egal critic și vigilent față de guvernările din cele două țări și să preia în mod exahaustiv îngrijorările vociferate de către sectorul asociativ...
|
Dionis Cenuşa |
|
Eșecurile guvernării georgiene și ale celei moldovenești, amândouă coordonate de către oligarhi, țin în alertă constantă sectorul non-guvernamental local. În cele mai recente demersuri, societatea civilă din Moldova și Georgia au cerut responsabilizarea factorilor de decizie pentru politizarea și subordonarea justiției, substituirea guvernării democratice cu cea informală și clientelism politic și încălcarea drepturilor omului. Atât în Moldova, cât și în Georgia, ONG-urile evidențiază prăbușirea legitimității guvernării, care în ultimii câțiva ani s-a contopit cu fenomenul “statului capturat” (EaP Civil Society Foruml, 8 Octombrie 2018) și conducerea bazată pe apartenență “de clan” (Transparency International Georgia, 1 Octombrie 2018).
Intensitatea cu care liderii societății civile din Moldova apelează la comunitatea internațională denotă cât de gravă, dar și urgentă este necesitatea de a interveni. Asemenea emancipare externă a întâmpinat ca reacție un gest de intimidare din partea guvernării, acum temporar stopată – lansarea inițiativei de a restricționa finanțarea externă (IPN, 17 Iulie 2017). Pe de o parte, intenția Partidului Democrat a devenit ținta criticilor din partea actorilor europeni, pe atunci încă luați în considerare de către guvernare. Dar, pe de altă parte, panica legată de eventuala înăsprire a condițiilor sectorului civil a dispersat presiunea (IPN, 22 Mai 2017) asupra campaniei politice dirijată de către PDM pentru a înlocui votul proporțional cu cel uninominal. Fără susținerea Socialiștilor, care, de asemenea, au ignorat demersurile societății civile, noul sistem electoral, operațional deja la parlamentarele din februarie 2019, ar fi fost inaccesibil pentru PDM. Deficiențele legate de funcționarea justiției, investigarea corupției mari și a crimelor de proporții (furtul din sistemul bancar, scheme de spălarea banilor) figurează în permanență pe agenda societății civile în cadrul platformelor europene. Reformele necesare pentru a debloca statul de drept nu pot avea loc decât cu o reciclare electorală (Europa Liberă, 9 Octombrie 2018), exercițiu democratic puternic vulnerabilizat (Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte, 25 Iunie 2018) de precedentul produs de invalidarea alegerilor din municipiul Chișinău din vara curentă.
Dezactivarea activismului civic pare să devină o nouă preocupare a guvernării. Astfel, partidul de la guvernare a condamnat participarea tinerilor voluntari (elevi care studiază la Liceul “Lucian Blaga” din Chișinău) în activitățile de protest față de expulzarea ilegală a 7 cetățeni turci de către autoritățile moldovenești. Inducerea necesității unui control mai riguros din partea părinților și instituțiilor de învățământ poate avea ca efect inhibarea activismului civic a populației tinere (Amnesty International Moldova, 1 Noiembrie 2018), după peste 9 ani de absenteism cauzat de persecutările tinerilor după revolta din aprilie 2009. Această situație indică temerea guvernării de pătrunderea generației tinere cu ideile despre drepturile omului sau statul drept. Or, răspândirea activismului civic întărește gândirea critică și stabilește atașamente față de valorile democratice, devenind un lucru incomod pentru guvernare, perceput inclusiv ca fiind periculos, dacă rezultatele alegerilor parlamentare din 2019 se vor solda cu proteste similare cu cele din Armenia (IPN, 1 Octombrie 2018).
În același timp, în Georgia, guvernarea a pornit o ofensivă de defăimare publică contra a 13 ONG-uri după ce acestea au denunțat politizarea organelor de drept de către guvernarea (in)formală condusă de către Bidzina Ivanishvili (OC-Media, 10 Octombrie 2018). Pe lângă tentativa de discreditare prin asociere cu “fascismul” făcută de către Spicherul parlamentului Irakli Kobakhidze, Ivanishvili a avertizat pe unii reprezentanți ai societății civile (Transparency International Georgia) că ar fi depășit niște limite. La fel, acesta a insinuat că unii lideri civici ar fi responsabili de niște pretinse infracțiuni, ceea ce deduce posibilitatea fabricării unor dosare. Anterior, guvernarea georgiană deja a venit cu atacuri verbale contra ONG-urilor participante la elaborarea raportului Freedom House (National Democratic Institute în Georgia), calificate drept părtinitoare, incompetente și nejustificabil de critice față de autorități (Civil.ge, 13 Aprilie 2018).
Sensibilitatea guvernării georgiene a sporit semnificativ din cel puțin două motive. Pe de o parte, nervozitatea acesteia rezultă din contextul actualelor alegeri prezidențiale, în care candidatul opoziției (Grigol Vashadze) o poate înfrânge, în al doilea tur, pe Salome Zurabischvili, sprijinită de partidul lui Ivanișvili. Pe de altă parte, crește numărul de dovezi că funcțiile publice și de stat (peste 50 de cazuri – în interiorul puterii legislative, executive și judiciare, agenții de stat de reglementare etc.) sunt atribuite persoanelor, angajate anterior în companiile oligarhului Ivanishvili (Transparency International Georgia, 8 Octombrie 2018). Adițional, se aprofundează scandalurile de corupție politică, cum ar fi cel legat de redistribuirea pieței tutunului din Georgia, care pune în umbră instanțe de judecată, reglementatorul politicii de concurență și persoane din cercul apropiat al lui Ivanishvili. La nivel european, reprezentanții sectorului civil georgian au semnalat necesitatea unor criterii mai democratice de alegere a procurorului general și multiplele handicapuri pentru competiția politică, introduse odată cu reforma constituțională, care diminuează rolul Președintelui și amână votul proporțional pentru 2024.
Diferențe în abordările societății civile din Georgia și Moldova
În mod foarte asemănător, regimurile oligarhice din cele două țări ale Parteneriatului Estic, manifestă intoleranță față reprezentanții societății civile. Odată ce ONG-urilor nu împărtășesc simpatii față de regim, acestea riscă să fie tratate ca reprezentanți ai opoziției politice.
În cazul Georgiei, după scrutinul din 2012, soldat cu preluarea puterii de către formațiunea lui Ivanishvili (Partidul Visul Georgian), unii funcționari au părăsit instituțiile statului și s-au integrat în sectorul asociativ. Guvernarea asociază activitatea civică a ex-funcționarilor din perioada regimului lui Mihail Saakashvili ca pe un partizanat politic în favoarea opoziției.
Absența unei competiții politice minime și slăbiciunile structurale ale opoziției autentice au condiționat convertirea sectorului civil într-un actor dinamic în viața publică din Moldova. De regulă, ONG-urile își fundamentează critica față de autorități în funcție de progresul reformelor. Totuși, PDM consideră că activitatea acestora este de natură politică, deoarece unii reprezentanți ai societății civile afișează deschis simpatii politice.
În Moldova, la fel ca și în Georgia, a fost sesizată o anumită migrație din sectorul public spre societatea civilă, după ce Vladimir Plahotniuc a monopolizat mecanismul de luare a deciziilor politice. Oricum, promovarea principiilor democrate cu privire la separarea puterilor în stat, alegeri libere, societate deschisă și drepturile omului, de către sectorul asociativ, îl va poziționa mereu contra acelor guvernări care subminează instituțiile democratice. În fond, societatea civilă va fi tentată să pășească în spațiul competiției politice, dacă nu este normalizată starea democrației moldovenești.
În afara similitudinilor evidențiate, din demersurile lansate de către societățile civile din Georgia și Moldova pot fi observate trei aspecte distincte majore, care denotă realități politice diferite.
În primul rând, ONG-urile se expun cu o tonalitate diferită față de condițiile de funcționare a statului de drept și ingerința factorului politic în domeniul judiciar. În timp ce în Moldova este atestată o “erodare” înfăptuită a statului de drept (Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte, 25 Iunie 2018), societatea civilă din Georgia avertizează că amplificarea guvernării informale afectează statul de drept, problemă care nu se află în fază terminală. Diferența de percepție rezultă din cotele maxime atinse de disfuncționalitățile din Moldova (invalidarea alegerilor din Chișinău), dar și din faptul că degradarea situației este vizibilă în Georgia datorită progresului înalt atins anterior.
A doua trăsătură care diferențiază societatea civilă moldovenească de cea georgiană constă în natura apelurilor față de actorii externi. Cerințele ONG-urilor moldovenești sunt mai radicale și pornesc de la stoparea asistenței financiare și continuă cu crearea unui mecanism de sancțiuni individuale pentru abaterile anti-democratice. Ca instrument principal pentru promovarea reformelor interne servește activarea condiționalităților UE, care s-a materializat cu suspendarea asistenței financiare până după alegerile parlamentare din 2019 (IPN, 18 Septembrie 2018). Activismul civic din Georgia, deocamdată, se rezumă la atenționarea partenerilor externi, în care, spre deosebire de Moldova, domină în aceeași măsură atât UE, cât și SUA. Acestea sunt îndemnate să manifestă un interes pro-activ față de procesul de monitorizare a guvernanței din Georgia. Deocamdată, retorica societății civile georgiene omite subiectul condiționalității și necesitatea suspendării asistenței sau aplicarea anumitor sancțiuni față de guvernarea gestionată de către Ivanishvili.
Cel de-al treilea aspect ține de motivația sectorului civic de a internaționaliza problemele interne. Din acest punct de vedere, ONG-urile moldovenești au depus multiple eforturi pentru a scoate în evidență involuțiile democratice și s-au angajat într-o comunicare intensă cu instituțiile europene, precum Parlamentul European, Serviciul European de Acțiune Externă. Insistența și perseverența societății civile au generat o competiție acerbă pentru proiectarea imaginii țării în străinătate atât în raport cu autoritățile moldovenești, cât și cu acțiunile de lobby lansate propriu-zis de către PDM la Bruxelles și Washington. În prezent, societatea civilă georgiană încă se concentrează pe comunicarea din interiorul țării. Acest lucru denotă faptul că se mizează pe capacitatea societății și condițiile electorale care predispun la influențarea politicului în limitele procesului electoral georgian. Viabilitatea instituțiilor democratice va fi confirmată însă de eventuala victorie a opoziției la alegerile prezidențiale. Din aceste considerente, probabil, ONG-urile georgiene au o motivație mai redusă de a exporta activ agenda internă, chiar dacă sporește critica față de rolul politic negativ al lui Ivanishvili.
Poziția instituțiilor UE față de regimurile politice din Georgia și Moldova
Instituțiile europene interpretează diferit realitățile politice din Georgia și Moldova, cel puțin din perspectiva problemelor invocate de către societatea civilă. Așadar, dovezile și critica privind influența grupurilor oligarhice asupra justiției și capturarea instituțiilor de stat moldovenești își găsesc reflectare detaliată în demersurile legislativului european (Parlamentul European, 15 Octombrie 2018). O cu totul altă abordare se observă în cazul Georgiei. Lipsa de progres în investigarea cazurilor de corupție politică sau deficiențele legate de funcționarea procuraturii sunt trecute în revistă (Parlamentul European, 15 Octombrie 2018). Dar lipsește cu desăvârșire ilustrarea îngrijorărilor societății civile despre apariția semnalelor de “stat capturat” sub influența lui Ivanishvili, care exercită influența sa asupra ramurii judiciare și penetrează sectorul public cu persoane loiale. În cel mai recent document adoptat de către Parlamentul European sunt trecute cu vederea cazurile de atacuri mediatice și campanii de defăimare la care sunt supuse liderii ONG-urilor critice (Transparency International Georgia, 24 Octombrie 2018), deși într-un document similar privind Moldova, adoptat în aceeași zi, situația societății civile este descrisă și evaluată în mod critic.
În modul cum instituțiile europene tratează Georgia și Moldova tot mai mult se reliefează o dualitate (IPN, 30 Iulie 2018). Acest lucru poate fi explicat prin conștientizarea slabă a regreselor democratice care au loc în Georgia în prezent, datorită efectelor reformelor anterioare încă simțite în Georgia și apreciate la Bruxelles („elevul bun al clasei”). Contrar bunăvoinței vizibile față de statul caucazian, atenția pentru Moldova este maximizată, dar într-un context totalmente negativ („elevul rău al clasei”), din cauza șirului de pași nedemocratici cu care Vladimir Plahotniuc vrea să-și perpetueze puterea politică. Spre deosebire de oligarhul moldovean, Ivanishvili posedă un grad de credibilitate avansat acasă și în exterior, obținut în urma alegerilor parlamentare pe bază de vot mixt în 2012 (85 din totalul de 150 mandate) și respectiv în 2016 (115 mandate).
Cu toate acestea, instituțiile europene sunt obligate să fie precaute față de evoluțiile din Georgia, la fel cum o manifestă față de Moldova. Or, reformele realizate de către guvernarea moldovenească la fel au fost salutate până în 2014, când UE a descoperit devalizarea sistemului bancar moldovenesc și consecințele grave a implicării oligarhilor în politică.
Semnalele pe care le transmit ONG-urile georgiene, deși încă preponderent în interiorul țării, indică o politizare serioasă a instituțiilor, în primul rând, a organelor de drept. Avertismentele acestora merită atenție acum, pentru a preveni degradarea situației politice din Georgia. UE urmează să fie mai curajoasă în evaluarea obiectivă a guvernării lui Ivanishvili, ținând în cont de faptul că legitimitatea acestuia a fost câștigată în baza votului mixt (2012, 2016), a cărui introducere este condamnată în Moldova.
În loc de concluzii…
Societatea civilă din Moldova și Georgia scot în evidență sursa funcționării problematice a statului de drept ce constă în ingerința factorului politic, care fie deja a capturat instituțiile în stat sau este pe cale să o facă. În condițiile unei competiții politice slabe și/sau în virtutea independenței politice a societății civile, guvernarea din cele două țări începe să o perceapă drept inamic politic. Acest lucru face imposibilă o conviețuire benefică dintre societatea civilă și guvernare, contrar prescripțiilor Acordurilor de Asociere cu UE.
Capacitatea rapidă a societății civile de a reacționa și de a genera contra-argumente față de abaterile guvernării se contrazice cu dorința celei din urmă de a-și menține verticala puterii. Pe lângă avertizarea publicului despre noile abuzuri de putere, sectorul non-guvernamental pune în circulație soluții pentru a proteja sau recupera instituțiile democratice, subminate de corupția politică și cleptocrație.
Un rol major în prevenirea degradării continue a ordinii democratice din Moldova și Georgia îi revine UE, care are nevoie de o vecinătate stabilă și rezilientă, în primul rând, față de propriile provocări cauzate de interesele oligarhice. Din aceste considerente, UE trebuie să fie în mod egal critic și vigilent față de guvernările din cele două țări și să preia în mod exahaustiv îngrijorările vociferate de către sectorul asociativ.
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016