Colectarea și tratamentul informației
2.1 Jurnalistul colectează informație în mod etic și legal. Dreptul jurnalistului de a colecta informație nu trebuie să lezeze drepturile și libertățile cetățenești. Jurnalistul, în colectarea informației de interes public, se asigură de fiecare dată că între drepturile sale și drepturile cetățenilor, care sunt și surse de informație, este stabilit un echilibru corect și rezonabil.
2.2 Jurnalistul nu acceptă să colecteze informație de interes public de la deținătorii acesteia contra bani sau contra unor servicii de oricare altă natură.
2.3 Jurnalistul, până a solicita informația de la sursă, își identifică numele și, după caz, instituția media pe care o reprezintă, prevenind sursa că informația oferită ar putea fi făcută publică. De regulă, jurnalistul își previne interlocutorul, dacă discuția este înregistrată.
2.4 Jurnalistul, colectând informație, nu trebuie să facă abuz de statutul său social sau de oportunitățile profesionale, să exercite presiuni asupra surselor, să le promită sau să le ofere anumite compensații/favoruri.
2.5 Jurnalistul întreprinde demersuri pentru a colecta informații din surse credibile și citabile.
2.6 Jurnalistul, prezent la proteste, greve, manifestări, tulburări sociale colectează informație fără a se asocia cu organizatorii ori cu participanții la asemenea evenimente. Jurnalistul, în cazuri de acest gen, trebuie să se îngrijească să fie ușor de identificat – prin vestă sau prin ecuson cu inscripția ”presa” ori prin alte modalități.
2.7 Jurnalistul protejează identitatea surselor, inclusiv în fața instanței de judecata, procurorilor, polițiștilor și altor organe de drept. Protecția secretului profesional și a confidențialității surselor este în egală măsură un drept si o obligație a jurnalistului.
2.8 Jurnalistul protejează identitatea surselor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 64/2010 cu privire la libertatea de exprimare.
2.9 Jurnalistul pune la îndoială orice informație colectată din orice sursă.
2.10 Jurnalistul respectă dorința sursei de informație de a rămâne anonimă și, totodată, își asumă responsabilitatea morală și legală pentru veridicitatea informației din surse anonime făcută publică.
2.11 Jurnalistul tratează cu deosebită acuratețe informația colectată despre fenomene paranormale, cu excepția cazului în care acestea sunt prezentate ca divertisment sau ca experimente neinterzise prin lege, asigurându-se de fiecare dată că publicarea unei atare informații nu va crea impresia că, spre exemplu, astrologii, chiromanții, para psihologii, bioenergeticienii, etc, dețin adevărul în ultimă instanță sau oferă soluții de urmat în toate situațiile.
2.12 Jurnalistul trebuie să obțină opinia tuturor părților relevante pentru subiect, iar în situațiile de conflict prezintă pozițiile a cel puțin două părți. Jurnalistul trebuie să demonstreze pluralitatea de opinii, chiar dacă nu este de acord cu acestea.
2.13 Jurnalistul atribuie citatele cu acuratețe. Citatele trebuie să fie exacte, iar în cazul citării parțiale, jurnalistul are obligația de a nu denatura mesajul persoanei citate.
2.14 Jurnalistul va avea grijă să nu pună titluri care nu corespund conținutului materialului jurnalistic și care pot induce în eroare publicul.
2.15 Jurnalistul nu obstrucționează colegii de breaslă în colectarea informației în mod etic și legal.
2.16 Jurnalistul respectă dreptul de autor. Preluarea fără cost a materialelor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne, dar fără a depăși jumătate din subiectul preluat. În mod obligatoriu, în aceste cazuri, trebuie citată sursa și autorul informației, iar în cazul mass-media online, trebuie indicat și linkul direct la sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile impuse, solicitate, prevăzute de deținătorul drepturilor.
2.17 Jurnalistul, în exercitarea profesiei sale, nu este obligat să coordoneze cu sursele care au oferit informația varianta finală a materialului jurnalistic ce urmează a fi publicat.
2.18 Jurnalistul, dacă propune propriul produs jurnalistic mai multor instituții mediatice, acestea trebuie să fie prevenite/trebuie să le prevină despre asta.
Verificarea faptelor
2.19 Jurnalistul verifică, de regula, informațiile din cel puțin două surse independente una de alta. Jurnalistul publică doar informațiile pe care, în urma verificărilor, le consideră veridice.
2.20 În cazul în care verificarea informației și a surselor este imposibilă, respectiva informație poate fi făcută publică numai dacă nepublicarea ei poate aduce prejudicii societății. În asemenea situație trebuie indicat faptul că informația nu este verificată.
2.21 Jurnalistul tratează cu maximă prudență informația colectată ce vizează teme controversate, precum drogurile, fumatul, alcoolul, eutanasia, avorturile, legalizarea marijuanei, jocurile de noroc etc.
2.22 Jurnalistul ignoră informația dacă, în urma verificării faptelor, aceasta se dovedește a fi falsă, manipulatoare sau irelevantă pentru subiect. Jurnalistul poate publica informații false, dacă acest lucru este relevant interesului public, dar cu indicarea clară a naturii false a informației.
Separarea faptelor de opinii
2.23 Jurnalistul trebuie să facă o distincție clara între fapte și opinii și să nu prezinte opiniile drept fapte.
2.24 Jurnalistul își exprimă opiniile pe o bază faptică, pornind de la informații pe care, de bună credință, le considera adevărate și, la necesitate, pot fi verificate la veridicitate.
2.25 Materialele de opinie și cele faptice trebuie delimitate astfel, încât oricine să poată ușor să facă distincția corespunzătoare între ele.
2.26 Jurnalistul are obligația să se asigure că opiniile sunt exprimate în mod onest și etic, fără a denatura deliberat fapte sau date.
2.27 Jurnalistul nu prezintă rezultatele sondajelor de opinii drept fapte împlinite. Materialele jurnalistice trebuie să fie însoțite de următoarele informații:
- denumirea organizației care a efectuat sondajul;
- data sau intervalul de timp în care s-a desfășurat sondajul şi metoda utilizată;
- dimensiunea eșantionului şi marja maximă de eroare;
- comanditarul sondajului şi sursa de finanțare;
- dovada privind înștiințarea CEC despre desfășurarea sondajului de opinie cu tematică electorală.
2.28 Jurnalistul prezintă opinii care nu contravin legii, eticii și moralei sociale. Opiniile trebuie să fie prezentate în mod etic. Jurnalistul, în exercitarea profesiei sale, trebuie să asigure un echilibru între dreptul societății de a primi informații de interes public și dreptul mass-media de a prezenta și opinii care pot șoca, jigni sau deranja pe cineva.
Comunicarea comercială/politică
2.29 Interesele comerciale și politice ale proprietarilor de mass-media nu trebuie să influențeze conținutul jurnalistic, pe măsură să conducă la publicarea unor informații distorsionate și manipulatoare sau la interzicerea/ignorarea unor informații de interes public.
2.30 Este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de publicitatea comercială, de subiectele realizate în scop publicitar, de publicitatea politică (electorală) sau de mesajele de interes public. Publicitatea comercială, subiectele realizate în scop publicitar, publicitatea politică (electorală) sau mesajele de interes public trebuie marcate distinct și prezentate astfel încât sa nu poată fi confundate cu produsele jurnalistice.
2.31 Instituția mass-media, în difuzarea publicității comerciale, a subiectelor realizate în scop publicitar, a publicității politice (electorale) sau a mesajelor de interes public, se ghidează de normele legale în vigoare și de normele prezentului Cod.
2.32 Jurnalistul are dreptul să refuze însărcinarea de a pregătii subiecte publicitare de orice gen, drept argument suficient servind faptul că publicitatea comercială, publicitatea politică, publicitatea electorală, agitația electorală, mesajele de interes public nu reprezintă obiect al activității jurnalistice.
2.33 Este interzisă informația publicitară mascată, prezentarea informației publicitare fără marcaj sau prezentarea acesteia drept produs jurnalistic.
2.34 Jurnalistul nu utilizează în scopuri publicitare propriul nume, propria imagine sau propria voce, cu excepția cazurilor, în care fie sunt promovate valori sociale și umanistice prin intermediul mesajelor de interes public, fie sunt promovate propriile produse jurnalistice.
Corectarea erorilor și dreptul la replică
2.35 Jurnalistul are datoria sa corecteze erorile faptice descoperite în cel mai scurt timp, publicând rectificări, ușor de identificat pentru oricine și fără comentarii. Mass-media online, în cazul corectării erorilor, trebuie să specifice că produsul jurnalistic a fost modificat și/sau completat, indicând data modificării/completării.
2.36 În cazul în care instituția mediatică descoperă că a publicat o informație falsă, manipulatoare, etc, anunță urgent despre acest fapt și elimină respectiva informație, cu scuzele de rigoare față de public și, după caz, față de persoana sau persoanele vizate direct.
2.37 Jurnalistul respecta principiul potrivit căruia orice persoana supusă criticii negative are dreptul la replica, prin care să precizeze, să elucideze sau să infirme informația. Dreptul la replică este asigurat doar daca persoana vizată face referiri la fapte concrete din produsul jurnalistic, replica are dimensiuni rezonabile, nu aduce acuzații împotriva unei terțe părți si este formulată în termeni decenți.
2.38 Replica se publică în cel mai scurt timp și în condiții similare cu produsul jurnalistic la care se referă.
2.39 Dacă lipsește posibilitatea asigurării dreptului la replică sau dacă persoana vizată renunță la utilizarea posibilității, jurnalistul anunță despre acest fapt în cadrul aceluiași produs jurnalistic.
Relațiile cu publicul și administrarea paginilor web oficiale
2.40 Jurnalistul și instituția mass-media întreprind toate demersurile pentru a demonstra publicului deschidere și cooperare.
2.41 Instituțiile mass-media sunt încurajate să indice adresa, politica editorială, datele de contact și sursele de finanțare, pentru a asigura transparența.
2.42 Jurnalistul și instituția mass-media încurajează și sprijină jurnalismul cetățenesc.
2.43 Jurnalistul și instituția mass-media reacționează la timp și adecvat la demersurile publicului, inclusiv la cele plasate pe paginile web oficiale.
2.45 Jurnalistul și instituția mass-media adoptă un comportament identic în spațiul real și în cel virtual.
2.46 În administrarea paginilor web oficiale, jurnalistul și instituția mass-media nu-și permit și nu acceptă nici din partea publicului, în reacții (comentarii), derogări de la normele legale și cele etice.
Clauza de conștiință și cenzură
2.46 Jurnalistul are dreptul să nu accepte cenzura de orice fel și s-o denunțe public. Nu constituie cenzură acțiunile editorilor sau distribuitorilor de produse jurnalistice, atunci când au la baza motive profesionale.
2.47 Jurnalistul are dreptul sa refuze orice însărcinare profesională care contravine legii, eticii profesionale, propriilor convingeri si normelor prezentului Cod.
2.48 Jurnalistul nu acceptă să scrie pentru o altă persoană, să semneze un produs jurnalistic cu numele altei persoane reale sau să semneze un produs jurnalistic al cărui autor nu este.
2.49 Jurnalistul nu are dreptul să accepte cadouri, concedii sau călătorii plătite, alte beneficii, care îi pun în pericol libertatea și independența profesională. În toate situațiile, jurnalistul este obligat să informeze publicul, dacă a beneficiat de vreo remunerație în afara celei oferite de editorul sau distribuitorul de produse jurnalistice, cu care este în relații de muncă sau de creație.
2.50 Jurnalistul nu poate utiliza informațiile pe care le deține pentru a obține beneficii personale.
2.51 Jurnalistul, dacă publică informație cu referire la anumite întreprinderi sau organizații, trebuie să precizeze relația sa cu acestea, dacă tăinuirea ei poate știrbi din obiectivitatea și veridicitatea informației publicate.