|
|
|
Până la scrutinul din 2018 și, respectiv, fortificarea politică a socialiștilor, principalele obstacole în integrarea europeană rezidă în acțiunile guvernării, care nu încetează să se axeze pe propriile interese politice înguste și temporare...
|
Dionis Cenuşa |
|
Relațiile moldo-ruse, la fel ca și politica externă a Republicii Moldova, evoluează neîntrerupt într-un context bi-direcțional. Pe de o parte, Guvernul și Parlamentul conduse de Partidul Democrat confirmă angajamentul față agenda europeană. Pe de altă parte, președintele Igor Dodon și Partidul Socialiștilor insistă pe integrarea în Uniunea Economică Euroasiatică și, respectiv, pe abandonarea Acordului de Asociere cu UE. Totodată, la nivel de declarații, ambele forțe politice – democrații și socialiștii – evidențiază că Moldova are nevoie de relații bune atât cu Vestul cât și cu Estul și pledează pentru “geopolitică flexibilă”.
În realitate, relația cu UE și Rusia sunt antagonizate de către guvernare și opoziția socialistă. Astfel, democrații au recurs recent la expulzarea a cinci diplomați ruși pentru motive formulate vag. Aparent, decizia de a expulza diplomații ruși a fost motivată de conduita diplomaților, proximitatea lor cu administrația de la Tiraspol sau practici de spionaj. Sancționarea diplomaților ruși se înscrie într-un șir lung de gesturi care vizează Rusia - interzicerea accesului pentru jurnaliștii și experții ruși considerați agenți ai războiului informațional rusesc, recomandarea pentru oficialii moldoveni de a nu călători în Rusia sau pretinsele urme ruse în controversata tentativă de omor a lui Vladimir Plahotniuc. Din considerentul atribuțiilor limitate, președintele Dodon a reușit deocamdată doar să lanseze acuzații la adresa Occidentului (SUA și UE) pentru faptul că ar fi încurajat guvernarea proeuropeană să expulzeze diplomații ruși.
Aceste scene denotă forma activă în care politica externă este folosită pentru scopuri politice interne. Democrații tind să-și întărească imaginea de partid proeuropean, care luptă cu influența rusească readusă în prim plan datorită președinției lui Igor Dodon. Între timp, cel din urmă împreună cu socialiștii convertesc apropierea de Moscova și Putin în capital politic de primă necesitate pentru a extinde monopolul asupra spectrului pro-rusesc de electorat. Fără aceste amestecuri geopolitice, democrații nu pot supraviețui politic asigurându-și un rol indispensabil în oricare viitoare coaliție de guvernare pro-UE și nici socialiștii nu pot să-și sporească șansele de a deveni piesa dominantă în guvernarea post-2018.
Dodon și legăturile cu Putin
Ritmul cu care președintele Dodon derulează agenda sa pro-rusă surprinde opinia publică internă, dar și partenerii occidentali. Astfel, în doar 6 luni, Dodon a avut deja 5 întrevederi cu Vladimir Putin, mediatizate pe larg de presa autohtonă și cea internațională. (Vezi Tabelul de mai jos)
Întrevederile Dodon-Putin din 2017 de la începutul mandatului lui Igor Dodon
Data, locul
|
Scopul/Principalele subiecte
|
17 ianuarie, Moscova
|
Prima vizită oficială la Moscova a președintelui moldovean, cu discuții despre restabilirea relațiilor comerciale, situația migranților și anunțul despre inițierea de către oficiul Președintelui a negocierilor privind semnarea memorandumului de cooperare cu Uniunea Economică Euroasiatică.
|
17 martie, Moscova
|
A doua vizită oficială. Revenirea agenților economici și amnistierea migranților moldoveni a dominat agenda, urmată de anunțul privind solicitarea de către Oficiul Președintelui a statutului de țară observator în cadrul Uniunii Economice Euroasiatice.
|
14 aprilie, Bișkek
|
Întrevedere Dodon-Putin în cadrul reuniunii Consiliului Economic Euroasiatic Suprem și acceptul provizoriu a solicitării părții moldovenești de a obține statut de țară observator. Decizia finală urmează să fie adoptată în luna octombrie 2017.
|
9 mai, Moscova
|
Participarea președintelui Dodon la festivitățile dedicate celebrării a 72 ani de la victoria URSS în cel de-al doilea Război Mondial. Președintele moldovean a fost unicul lider străin care l-a acompaniat pe Vladimir Putin.
|
2 iunie, Sankt-Petersburg
|
Întrevederea Putin-Dodon în cadrul Forumului Economic de la Sankt-Petersburg. Președintele Dodon a reacționat dur la decizia Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene de a expulza 5 diplomați ruși. Totodată, Vladimir Putin a ironizat pe seama implicației Rusiei în alegerile din alte țări, făcând referință la campania electorală a lui Igor Dodon, în care liderul socialiștilor a fost favorizat de televiziunile ruse, Biserica Ortodoxă Rusă etc.
|
Deși în Moldova funcția de președinte are atribuții nesemnificative, Moscova îl ajută pe Igor Dodon să creeze impresia că președinția sa este net superioară președințiilor precedente datorită accesului la un dialog direct cu Vladimir Putin. În realitate, succesul lui Dodon în relația cu Rusia este proporțional gradului de acomodare față de interesele ruse în Moldova. Mai mult ca atât, deciziile legate de amnistierea migranților sau readucerea anumitor exportatori moldoveni în Rusia sunt puternic politizate și depind de bunăvoința liderilor politici ruși. Președintele Dodon semnalează acest lucru de fiecare dată când subliniază contribuția personală a președintelui rus (Presedinte.md, Iunie 2017). Așadar, în locul renunțării definitive la decizii politizate și, respectiv, volatile în raport cu Moscova, președintele Moldovei le resuscită, restabilind dependențele multi-dimensionale față de Rusia (exporturi, migranți).
Orice interacțiune nouă cu Putin sporește dependența lui Igor Dodon de factorii de decizie de la Moscova, forțându-l practic să-și planifice următorii pași reieșind din “liniile roșii” pe care Rusia le are stabilite pentru țările CSI și pentru Occident în Europa de Est. Întrevederile cu liderul liberal maghiar Viktor Orban, aprecierea pozitivă față de controversatul referendum pro-Erdogan din Turcia, mesajele critice față de București și cele neinspirate față de Ucraina pe dimensiunea conflictului transnistrean, arată o fuzionare clară a agendei președintelui Dodon cu obiectivele Rusiei în Moldova și în regiune.
Posibilele scenarii ale Moscovei
Deficiențele cronice ale guvernelor pro-europene de până acum și impactul acestora asupra popularității integrării europene au convins-o pe Rusia că intervenția sa în Moldova poate fi minimă pentru a obține rezultate maxime. Or, corupția politică, îmbinată cu interesele obscure și polarizarea profundă a societății sunt condiții prielnice pentru buna funcționare a propagandei rusești, care la fel contribuie la ascensiunea noilor forțe pro-ruse, în frunte cu Partidul Socialiștilor. Emanciparea autonomiei găgăuze (referendumul din 2014) și existența factorului transnistrean reprezintă alte două variabile care îi permit Rusiei să intervină oricând în Moldova.
Alegerile parlamentare din 2018 sunt cruciale pentru viitorul geopolitic al Moldovei. Acestea se pot solda cu o majoritate controlată de socialiști sau cu o coaliție fragilă formată din forțe proeuropene (PAS, Platforma DA). La fel, este foarte posibilă declanșarea unui nou ciclu de crize politice și alegeri anticipate, cauzate de conflictul cu Președintele (potrivit Constituției, responsabil de numirea premierului după consultarea fracțiunilor parlamentare), fie ca urmare a impasului de a crea coaliție dintre PAS și, eventual, Platforma DA cu democrații. Trecerea la votul mixt promovată de PDM sporește și mai mult incertitudinile legate de perioada post-2018.
Principalele scenarii ale Rusiei față de Moldova reies din șansele mari ale socialiștilor de a prelua guvernarea după 2018:
Scenariul optimist ar însemna că Moldova în frunte cu Igor Dodon la președinție și PSRM în Parlament și Guvern renunță la actualul Acord de Asociere/ZLSAC, aderând la Uniunea Economică Euroasiatică și explorând exemplul Armeniei (IPN, Decembrie 2015). Or, aceasta deși este țară membră a Uniunii Euroasiatice a negociat și parafat un Acord de Parteneriat Extins și Cuprinzător cu UE (21 Martie, 2017), necriticat de Rusia, care prevede beneficii comerciale atât pentru UE, cât și pentru Armenia.
Scenariul moderat ar cuprinde mai puține schimbări radicale în relația Moldova-UE. Președintele Dodon și socialiștii aprofundează relația cu Uniunea Euroasiatică, dar renunță la ideea de a abandona Acordul de Asociere și ZLSAC din cauza presiunii politice considerabile (proteste în masă inspirate din Euromaidanul anti-Ianukovici din 2013-2014). Adițional, socialiștii realizează că ruperea Acordului necesită timp și grăbirea lucrurilor ar echivala cu un suicid economic (CEPS, Februarie 2017).
Scenariul negativ nu ar însemna nimic altceva decât repetarea de către Igor Dodon a acțiunilor lui Vladimir Voronin, care, deși a agreat Memorandumul Kozak cu partea rusă în 2013, a refuzat să-l semneze. Moscova a calificat acest gest drept act de trădare și a introdus primul embargou la vinurile moldovenești, ulterior înăsprind gradual relația sa față de Moldova în mai multe domenii (comercial, energetic, migrațional etc.). Acest scenariu ar confirma supozițiile despre incoerența și nesinceritatea promisiunilor lui Igor Dodon de a elimina Acordul de Asociere. În domeniul comercial, Moldova a minimizat dependența față de piața rusă și, respectiv, față de politicile comerciale restrictive ruse, exporturile moldovenești migrând spre piețe mai previzibile și stabile. Cel mai vulnerabil sector ar fi cel energetic, unde contractul reînnoit pentru gaze naturale cu Rusia expiră în 2019, datoriile istorice pentru gaze naturale vor depăși 7 miliarde USD, 70% din electricitate continuă să fie importată din regiunea transnistreană, Gazprom își menține poziție dominantă prin intermediul întreprinderii de stat Moldova Gaz, iar interconectările cu România durează în timp (gaze – 2019, energie electrică – 2021-2023). Pe lângă “embargoul energetic”, Rusia mai poate ținti migranții moldoveni sau destabiliza autonomia găgăuză și regiunea transnistreană.
Cum este afectată integrarea europeană?
Mișcarea spre Est a președintelui Dodon (IPN, Martie 2017) nu afectează practic deloc integrarea europeană, deoarece îi lipsește componenta normativ-legală, în prezent controlată de o guvernare orientată spre UE. Nici memorandumul de cooperare cu Uniunea Economică Euroasiatică și nici statutul de țară membru în Uniunea Euroasiatică nu pot împiedica agenda europeană, care depinde în mod direct de performanța tandemului Guvern-Parlament (IPN, Aprilie 2017).
Totuși, socialiștii insistă extrem de mult pe relația cu Rusia și integrarea euroasiatică, încercând să imunizeze opinia publică împotriva ideii că Moldova va avea de pierdut dacă va fi alături de Uniunea Euroasiatică. Cu cât mai mult va crește toleranța față de opțiunea euroasiatică, cu atât mai simplă va fi eventuala renunțare la Acordul cu UE, dacă socialiștii preiau puterea în urma scrutinului din 2018. Or, președintele Dodon și socialiștii vor să evite cu orice preț un Euromaidan la Chișinău, similar celui provocat de Ianukovici în 2013, după amânarea parafării Acordului de Asociere UE-Ucraina.
În loc de concluzie...
Chiar dacă președintele Dodon pledează pentru relații bune cu Vestul și cu Estul, apropierea excesivă de Rusia și eventuala integrare în Uniunea Euroasiatică Vamală vor permite relații bune cu Vestul, dar numai până la limitele stabilite de Rusia. O țară mică de categoria Moldovei trebuie să fie în relații bune cu toți partenerii externi, dar niciodată în detrimentul propriei suveranități, dezvoltări durabile și securități. Experiența negativă a ex-președintelui Vladimir Voronin în raport cu Rusia, după renunțarea la semnarea Memorandumului Kozak (2003), constituie cea mai potrivită demonstrație a faptului că gravitarea în proximitatea Moscovei comportă mereu riscuri imprevizibile.
Până la scrutinul din 2018 și, respectiv, fortificarea politică a socialiștilor, principalele obstacole în integrarea europeană rezidă în acțiunile guvernării, care nu încetează să se axeze pe propriile interese politice înguste și temporare. De aceea, inițiativa guvernării de a recroi sistemul electoral în folosul său a ajuns atât de departe, punând în risc asistența europeană și lovind din nou în imaginea UE. Prin asemenea mișcări, guvernarea nu face altceva decât asistă Rusia în realizarea obiectivelor sale în Moldova, alături de socialiști și președintele Dodon.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016