În total sunt trei grupuri de condiții fără de care asistența macro-financiară nu poate fi alocată, explică politologul Dionis Cenușă într-un articol de analiză pentru IPN.
Politologul enumeră cele trei tipuri de condiții, care sunt foarte diverse și interdependente. El subliniază faptul că, potrivit aranjamentelor între Parlamentul European și Consiliul UE, doar îndeplinirea lor concomitentă va permite inițierea asistenței și continuarea ei posterioară.
Prima condiție este, de fapt, precondiția politică, care constă în asigurarea de către autoritățile moldovene a unor “mecanisme democratice efective”, precum sistem parlamentar pluripartidist, statul de drept, dar și garanții pentru respectarea drepturilor omului, scrie autorul. A doua condiție include o performanță satisfăcătoare în implementarea programului cu FMI, care conține reforme structurale importante, în principal în sectorul financiar. Cea de-a treia condiție constă în implementarea propriu-zisă a Memorandumului de înțelegere Moldova-UE privind asistența macro-financiară, în special pe partea de politici economice.
Politologul amintește despre faptul că instituțiile europene au semnat o Declarația comună, convenită în urma trialogului din 6 iunie 2017, între Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliul UE, pentru a întări precondiția politică.
Declarația face referință la inițiativa de schimbare a sistemului electoral, importanța funcționării mecanismelor democratice, dar și la gradul de îndeplinire de către autoritățile de la Chișinău a recomandărilor partenerilor internaționali relevanți, specificând Comisia de la Veneția și OSCE/ODIHR, explică Dionis Cenușă.
În opinia politologului, ideea precondiției politice este esențială pentru a face presiuni efective asupra democraților moldoveni, care vor să folosească votul mixt pentru a-și consolida pozițiile la alegerile din 2018. El însă consideră că felul în care este formulată precondiția în Declarația celor trei instituții europene este fragilă dat fiind faptul că este extrem de interpretabilă.
Mai exact, precondiția prevede că și Comisia Europeană și Serviciul European pentru Acțiune Externă urmează să acorde atenție majoră la felul cum autoritățile moldovene iau în considerare recomandările partenerilor internaționali, în special ale Comisiei de la Veneția, precizează Dionis Cenușă.
Politologul concluzionează că în limitele acestei formulări, democrații ar putea să implementeze 70-90% din recomandările Comisiei de la Veneția, pe partea tehnică și cea legată de atribuțiile președintelui, dar fără a renunța la ideea introducerii votului mixt.