|
|
|
Sunt suficiente indicii care arată că PDM va încerca să ajusteze la maxim proiectul de lege privind votul mixt, pentru a satisface măcar parțial doleanțele Comisiei de la Veneția și respectiv ale UE. Probabilitatea renunțării definitive la votul mixt este foarte mică...
|
Dionis Cenuşa |
|
Poziția Comisiei de la Veneția față de inițiativa democraților și socialiștilor de a introduce votul mixt devine un reper crucial pentru alocarea asistenței macro-financiare europene pentru Moldova.
Intervenția tandemului UE-Consiliul Europei în dosarul votului mixt creează cel puțin trei precedente importante pentru Moldova și toată vecinătatea europeană. În primul rând, Uniunea Europeană demonstrează flexibilitate și ingeniozitate impunând pentru prima dată pre-condiții de ordin politic la oferirea asistenței macro-financiare. În al doilea rând, UE transformă recomandările Consiliului Europei/Comisia de la Veneția în pre-condiție pentru a debursa asistența macro-financiară. Mai mult decât atât, UE menține precondiția politică printre criteriile de evaluarea a progresului pe toată durata alocării asistenței. Nu în ultimul rând, se creează un precedent cu privire la impactul real pe care îl poate avea Parlamentul European la modificarea “termenilor contractuali” ai asistenței macro-financiare, pe care Comisia Europeană o propune țărilor terțe solicitante. Acest caz evidențiază faptul că legislativul european are la fel capacitatea de a promova interesele cetățenilor din țările din vecinătate, precum Moldova.
Cronologia deciziilor privind asistența macro-financiară a UE
|
13 ianuarie 2017
|
Comisia Europeană propune o asistență macro-financiară în valoare de 100 mln EUR (60 mln EUR sub formă de împrumuturi și 40 mln EUR – granturi). Propunerea dată vine ca răspuns la solicitarea de asistență din partea Guvernului Moldovei și ca urmare a programului de finanțare stabilit cu FMI (noiembrie 2016), în valoare de 178.7 mln USD, pe o durată de trei ani.
|
Februarie-martie 2017
|
Consiliul UE (reprezentanții guvernelor naționale) examinează propunerea Comisiei.
|
12 aprilie 2017
|
Ambasadorii țărilor UE sau Comitetul Reprezentanților Permanenți (COREPER) ajung de comun acord asupra mandatului de negociere a propunerii de acordare a asistenței macro-financiare.
|
4 mai 2017
|
Comitetul pe Comerț Internațional (INTA) din cadrul Parlamentului European amendează propunerea de decizie privind acordarea asistenței macro-financiare.
|
6 iunie 2017
|
Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliul UE discută subiectul în cadrul unui “trialog” (întrevedere informală), care face parte din procesul co-decizional la nivel european. În urma trialogului, cele trei părți au elaborat două documente:
1. Propunerea pentru decizia Parlamentului European și a Consiliului UE privind asistența macro-financiară pentru Moldova (condițiile generale privind acordarea asistenței);
2. Declarația comună a celor trei instituții spre publicare în Jurnalul Oficial al UE împreună cu Decizia propriu-zisă (pre-condiția politică).
|
15 iunie 2017
|
Ambasadorii țărilor UE au sprijinit acordul atins cu Parlamentul UE cu privire la asistența macro-financiară pentru Moldova.
|
Urmează
|
Parlamentul European și Consiliul UE urmează să adopte o decizie privind asistența fără a fi purtate noi discuții. Consiliul UE (guvernele naționale ale UE) va adopta decizia cu majoritate calificată, care constituie cel puțin 55% din țările membre, care reprezintă cel puțin 65% din populația UE.
|
Urmează
|
Negocierea propriu-zisă a Memorandumului de înțelegere privind asistența macro-financiară, care să reflecte condițiile atinse în trialog, atât pe partea de condiții, cât și cu privire la pre-condiția politică.
|
În ce constă poziția Comisiei de la Veneția?
Primele ecouri ale poziției Comisiei de la Veneția (Consiliul Europei) sunt descurajatoare pentru autorii inițiativei de introducere a votului mixt – Partidul Democrat și Partidul Socialiștilor. Poziția Comisiei este critică atât pe partea de introducere a sistemului de vot mixt, cât și pe cea care ține de extinderea atribuțiilor Președintelui țării (Consiliul European, iunie 2017). Cele două aspecte se conțin în proiectul de lege adoptat deja în prima lectură, în mod subit și netransparent, cu 74 voturi venite de la democrați, socialiști și deputații neafiliați care gravitează în jurul PDM (IPN, May 2017).
În primul rând, Comisia vine cu o critică conceptuală menționând că inițiativa nu a fost adoptată ca urmare a unui consens larg, fără a preciza, dacă e vorba de consensul în cadrul Parlamentului sau a societății. Pe de o parte, în prima lectură pentru votul mixt au votat 74 de deputați din 101 adică peste 70% din componența legislativului. Pe de altă parte, sondajele arată o imagine total neuniformă în interiorul opiniei publice. Potrivit recentului Barometru de Opinie Publică, 37% din respondenți optează pentru păstrarea sistemului bazat pe liste de partide, 29% - pentru vot uninominal și 23% - vot mixt (IPP, aprilie 2017). Democrații și socialiștii fac referință la alte sondaje, conform cărora majoritatea cetățenilor ar susține votul mixt. Oponenții acestei idei, opoziția extra-parlamentară și exponenții societății civile care monitorizează activ autoritățile, consideră că democrații ar dezinforma opinia publică și ar forța lucrătorii din sectorul bugetar să sprijine votul mixt.
Totodată, Comisia consideră că votul mixt va spori vulnerabilitatea în rândul parlamentarilor față de interesele grupurilor de afaceri, evitând să facă referință la fenomenul “statului capturat” (IPN, May 2017). De fapt, deși indirect, Comisia face aluzie la corupția politică deja răspândită în Moldova, la care votul mixt poate contribui și mai mult.
Al doilea bloc de critici se referă la aspectele tehnice legate de desfășurarea votului mixt printre care se numără lipsa de claritate cu privire la modalitatea de crearea a circumscripțiilor uninominale de către Comisia Electorală Centrală. De asemenea, nu este specificat mecanismul de formare a circumscripțiilor pentru votanții din regiunea transnistreană și diasporă. Adițional, este semnalat faptul că noile modificări la legislația electorală nu prevăd sporirea reprezentării femeilor și a minorităților sau măsuri care ar compensa acest lucru.
Democrații au anunțat cu mai multe ocazii că au de gând să îmbunătățească proiectul de lege, inclusiv în baza unor consultări largi. Aspectele tehnice sunt exact ceea ce guvernarea este pregătită să facă. Opoziția extra-parlamentară și exponenții activi ai societății civile însă sunt în dezacord total cu însăși ideea votului mixt, care ar favoriza atât democrații, cât și socialiștii, care dispun atât de resurse administrative și/sau private, mass-media cu acoperire națională, dar și de subvenții considerabile din bugetul de stat calculat conform performanțelor electorale din 2014 și 2015 (Promolex, Mai 2017).
Cel de-al treilea bloc de critici țintește propunerea de a extinde prerogativele președintelui țării. Comisia apreciază că atribuțiile adiționale pentru dizolvarea Parlamentului, oferite președintelui, ar fi excesive, dar și că pot fi folosite ca instrument politic. În final, Comisia se exprimă în defavoarea unor puteri discreționare atribuite președintelui sau Parlamentului, deoarece în ambele cazuri pot fi provocate conflicte inter-instituționale.
Cu toate acestea, sondajele publice arată o explozie a simpatiilor față de președintele Igor Dodon. Folosind acest context favorabil, președintele a semnat un decret (Martie 2017) privind inițierea unui referendum consultativ pentru toamna anului 2017 privind extinderea atribuțiilor președintelui, transformarea delapidărilor din sistemul bancar în datorii de stat, reducerea numărului deputaților până la 71 și studierea “Istoriei Moldovei”. Cel mai degrabă, democrații ar putea să sacrifice aceste prevederile legate de atribuțiile președintelui din proiectul de lege privind votul mixt, pentru a satisface parțial recomandărilor Comisiei, chiar dacă riscă să piardă sprijinul deputaților socialiști la votarea finală.
Asistență macro-financiară în trei tranșe și cu trei condiții
Conform propunerii de decizie privind acordarea asistenței macro-financiare (Consiliul UE, Iunie 2017), asistența în valoare de 100 mln EUR va fi alocată în trei tranșe, la o distanță de cel puțin trei luni dintre fiecare. Asistența dată poate fi acordată în paralel cu asistența prevăzută prin intermediul Instrumentului European de Vecinătate. Cea din urmă poate ajunge la 610-746 mln EUR. de alocații indicative, planificate pentru perioada 2014-2020, dar transferate în funcție de necesitate și angajamentul pentru reforme.
Asistența macro-financiară va fi oferită în baza Memorandumului de înțelegere, care va fi negociat la etapa următoare. Acest Memorandum va include condiții specifice, ale căror realizare va influența deciziile privind alocarea tranșelor. Asistența acordată sub formă de împrumuturi (60 mln EUR) urmează să fie întoarsă în maxim 15 ani, adică până în anul 2032.
Prima tranșă a asistenței macro-financiare trebuie debursată în 2 ani și 6 luni de la ziua intrării în vigoare a Memorandumului de înțelegere între Moldova și UE.
În total sunt trei grupuri de condiții fără de care asistența macro-financiară nu poate fi alocată. Acestea sunt foarte diverse, dar și interdependente. Potrivit aranjamentelor între Parlamentul European și Consiliul UE, doar îndeplinirea lor concomitentă va permite inițierea asistenței și continuarea ei posterioară.
Prima condiție este, de fapt, precondiția politică, care constă în asigurarea de către autoritățile moldovene a unor “mecanisme democratice efective”, precum sistem parlamentar pluripartidist, statul de drept, dar și garanții pentru respectarea drepturilor omului. Atât Comisia Europeană cât și Serviciul European pentru Acțiune Externă trebuie să monitorizeze aceste precondiții atât în fază inițială, cât și pe întreaga durată a asistenței macro-financiare.
Pentru a fortifica precondiția politică, cele trei instituții europene au semnat o Declarația comună, convenită în urma trialogului din 6 iunie 2017. Declarația face referință la inițiativa de schimbare a sistemului electoral, importanța funcționării mecanismelor democratice, dar și la gradul de îndeplinire de către autoritățile de la Chișinău a recomandărilor partenerilor internaționali relevanți, specificând Comisia de la Veneția și OSCE/ODIHR.
A doua condiție include o performanță satisfăcătoare în implementarea programului cu FMI, care conține reforme structurale importante, în principal în sectorul financiar. În așa fel, UE vrea să se asigure că Moldova este angajată plenar în reformele monitorizate de către FMI.
Cea de-a treia condiție constă în implementarea propriu-zisă a Memorandumului de înțelegere Moldova-UE privind asistența macro-financiară, în special pe partea de politici economice.
Defectele precondiției politice
Ideea precondiției politice este esențială pentru a face presiuni efective asupra democraților, care vor să folosească votul mixt pentru a-și consolida pozițiile la alegerile din 2018. Cu toate acestea, felul în care este formulată precondiția în Declarația celor trei instituții europene este fragilă dat fiind faptul că este extrem de interpretabilă.
Mai exact, precondiția prevede că și Comisia Europeană, și Serviciul European pentru Acțiune Externă urmează să acorde atenție majoră la felul cum autoritățile moldovene iau în considerare recomandările partenerilor internaționali, în special ale Comisiei de la Veneția. În limitele acestei formulări, democrații ar putea să implementeze 70-90% din recomandările Comisiei de la Veneția, pe partea tehnică și cea legată de atribuțiile președintelui, dar fără a renunța la ideea introducerii votului mixt.
Suspendarea asistenței oricând posibilă
Îndeplinirea necorespunzătoare a angajamentelor față de UE poate duce în mod inevitabil la suspendarea sau chiar anularea asistenței macro-financiare. Există o serie de circumstanțe în care Bruxelles-ul ar putea decide să-și suspende ajutorul.
În linii generale, asistența poate fi înghețată temporar sau anulată definitiv, dacă precondiția politică legată de mecanismele democratice, obiectivele Memorandumului de înțelegere sau principiile Acordului de Asociere Moldova-UE nu sunt respectate de către Moldova.
Așadar, dacă autoritățile de la Chișinău eșuează să implementeze condițiile pentru acordarea asistenței, inclusiv precondiția, destul de fragilă cu privire la preluarea recomandărilor Comisiei de la Veneția, atunci asistența macro-financiară poate fi în orice moment cu ușurință suspendată sau chiar tăiată. Anul 2015 a demonstrat deja că UE poate îngheța fără probleme asistența sa. De aceea, democrații vor depune eforturile considerabile pentru a nu nimeri într-o pană de asistență europeană în perioada 2017-2018.
În loc de concluzie…
Modificarea sistemului electoral și introducerea votului mixt este un obiectiv la care democrații nu vor să renunțe, deoarece le asigură longevitate și imunitate politică în perioada post-2018. Sunt suficiente indicii care arată că PDM va încerca să ajusteze la maxim proiectul de lege privind votul mixt, pentru a satisface măcar parțial doleanțele Comisiei de la Veneția și respectiv ale UE. Probabilitatea renunțării definitive la votul mixt este însă foarte mică.
Odată adoptată decizia privind acordarea asistenței macro-financiare, Parlamentul European nu va mai putea impune condiții noi. De fapt, decizia privind asistența ar putea fi adoptată de către Consiliul UE, cu majoritate calificată, iar între timp să fie inițiată negocierea Memorandumului de înțelegere. Teoretic, chiar și dacă Memorandumul va fi ratificat, UE poate aștepta până la 2 ani înainte de a efectua prima tranșa din asistența macrofinanciară, adică până în 2019.
Cea mai puternică formă de a bloca votul mixt este prin proteste pașnice și alte activități de advocacy. Opoziția extra-parlamentară și exponenții activi ai societății pot reuși dacă îi fac pe democrați să gafeze și să acumuleze critici din partea Comisiei Europene și a Serviciului European. În acest fel, unele resurse financiare europene vor putea fi amânate (asistența de 100 mln EUR), democrații vor pierde din credibilitatea și așa redusă, ceea ce-i poate împiedica să-și restabilească sprijinul public înainte de alegerile din 2018.
În fine, pentru PDM contează atât votul mixt, cât și imaginea cu care ei vor intra în următorul scrutin care, la rândul său, depinde de accesul la cât mai multă asistență externă, dar și de transferul de imagine pozitivă dinspre Occident.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016