|
|
|
De integritatea clasei politice depinde durabilitatea și ireversibilitatea reformelor, de care la rândul său depinde credibilitatea UE în rândul cetățenilor Parteneriatului Estic...
|
Dionis Cenuşa |
|
În noiembrie 2017, la Bruxelles, se va desfășura noul summit al Parteneriatului Estic. Până atunci, Uniunea Europeană vrea să obțină rezultate concrete în relația sa cu fiecare dintre țările Parteneriatului Estic, în baza unui Plan de acțiuni pentru 2017-2020. Atingerea unor rezultate tangibile reprezintă un obiectiv major reflectat în documentele strategice ale UE - noua Strategie Globală a UE (IPN, Iulie 2016) și Politica Europeană de Vecinătate revizuită (IPN, Noiembrie 2015). Astfel, UE este determinată să treacă la fapte cât mai concrete, cu rezultate măsurabile. Această necesitate nu este deloc întâmplătoare.
Pe de o parte, pășim într-o etapă de maturizare a dimensiunii estice a Politicii Europene de Vecinătate. Aceasta rezultă din conștientizarea de către UE a potențialului real al Parteneriatului Estic. Totodată, aceasta mai derivă dintr-o înțelegere mai bună de către UE a anatomiei socio-economice și politice a țărilor, inclusiv ca urmare a numeroaselor crize, declanșate în regiune din 2009 încoace. Pe de altă parte, UE este nevoită să injecteze pragmatism, auto-promovare și gândire strategică într-o regiune complicată și volatilă. În mare parte, dificultățile legate de Parteneriatul Estic țin de sensibilitatea acesteia față de influența rusească. Adițional, țările din regiune sunt conduse de actori politici imprevizibili, cu defecte și deficit de legitimitate vizibile cu ochiul liber.
Așadar, intenția UE este de a face Parteneriatul Estic cât mai operațional și eficace, adică mai practic. Aceasta poate fi suficient pentru a reduce formalismul politic al inițiativei. Totuși, oricât de util ar deveni Parteneriatul, acesta va păstra cel mai degrabă încărcătura (geo)politică inițială. Or, amplificarea beneficiilor pentru țările Parteneriatului Estic va însemna o apropiere firească între regiune și UE. Acest lucru este însă inacceptabil pentru Rusia care, potrivit noului său concept de politică externă (IPN, Decembrie 2016), califică spațiul ex-sovietic drept prioritate externă majoră.
Prin urmare, scopul UE este de a realiza acțiuni, croite pentru fiecare țară în parte, din care să beneficieze în primul rând cetățenii. Însăși Federica Mogherini, Vicepreședinta Comisiei Europene și Înaltul Reprezentant pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate, a punctat că ceea ce contează este obținerea unor rezultate tangibile, în fiecare domeniu, care să servească intereselor cetățenilor.
Prioritățile Parteneriatului Estic
Obiectivele UE pentru țările Parteneriatului Estic, trasate în calendarul de acțiuni, inclus în “Partneriatul Estic – focusarea pe priorități și livrabile”, conțin 20 de “livrabile”. Acestea sunt planificate pentru perioada 2017-2020, cu o serie de activități preconizate pentru 2017.
Acțiunile vor sprijini eforturile UE și ale țărilor PaE în patru domenii prioritare: 1) dezvoltarea economică și oportunități pentru accederea pe piața europeană; 2) consolidarea instituțiilor și buna guvernare; 3) conectivitatea, eficiența energetică, mediul înconjurător și schimbări climatice; 4) mobilitatea și contactele interpersonale.
Mai mult ca atât, UE urmărește să facă participarea societății civile mai structurată și mai profundă, prin ridicarea calificării și abilităților de evaluare de către aceasta a politicilor publice. De asemenea, în centrul acțiunilor realizate de UE în Parteneriatul Estic vor fi egalitatea de gen și non-discriminarea. De aceea, o atenție deosebită va fi acordată sporirii participării femeilor în activitățile dedicate liderismului printre tineri și capacitării mediului de afaceri, de rând cu avansarea în implementarea legislației anti-discriminare. Nu în ultimul rând, UE se va preocupa de comunicarea cu publicul, cu scopul ridicării nivelului de credibilitate și cunoaștere vizavi de UE în rândul cetățenilor. La aceasta se mai adaugă și asigurarea pluralismului media, cu un accent pe combaterea dezinformării și comunicarea cuprinzătoare cu grupurile vorbitoare de limbă rusă.
Până la summitul de la Bruxelles din noiembrie 2017, UE vrea să aibă dovezi ce ar demonstra utilitatea Parteneriatului în cifre și exemple concrete. Dacă această misiune este realizată, atunci va avea de beneficiat imaginea și respectiv legitimitatea UE, care s-a subțiat considerabil în regiune. Menținerea unor țări prietenoase și proeuropene este la fel de important pentru UE ca și faptul ca aceste țări să fie guvernate în mod democratic și sustenabil.
Prioritatea numărul 1 – dezvoltarea economică
Pe partea de dezvoltare economică, UE vrea ca economiile țărilor din Parteneriatul Estic să devină diversificate și robuste, pentru a atrage investiții și a crea locuri de muncă noi. Aceasta urmărește îmbunătățirea cadrului regulator pentru mediul de afaceri (inițiativa EU4Business) și dezvoltarea strategiilor pentru IMM-uri, dar și implicarea acestora în procese decizionale. De asemenea, este vizată sporirea accesului la infrastructura de finanțare pentru mediul de afaceri, cu asistența instituțiilor financiare internaționale (BERD, Banca Mondială etc.).
Totodată, altă prioritate constituie crearea locurilor muncă la nivel local, prin sprijinirea administrațiilor publice locale în impulsionarea ideilor economice locale (lansarea în octombrie 2018 a inițiativei – Primari pentru Creștere Economică).
Alt sub-obiectiv implică armonizarea piețelor digitale, prin eliminarea obstacolelor rămase din calea serviciilor online, precum și dezvoltarea ecosistemelor digitale și a start-up-urilor digitale din cadrul țărilor Partneriatului Estic. Implementarea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu UE se numără la fel printre obiective. În mod nemijlocit, aceasta înseamnă creșterea volumului de exporturi către piața europeană și diversificarea acestora, prin îndeplinirea cerințelor (fito)sanitare necesare pentru a nimeri pe piața UE. Aceasta poate diminua impactul instrumentelor de coerciție folosite de Rusia.
Prioritatea numărul 2 – instituții și bună guvernare
Prin consolidarea instituțională și buna guvernare, UE urmărește combaterea corupției, fortificarea administrației publice și asistarea agendei de reforme. Statul de drept și mecanismele anti-corupție sunt considerate cruciale, inclusiv pentru siguranța investițiilor și ameliorarea condițiilor pentru mediul de afaceri. Împreună cu acestea vine reformarea justiției. Aceasta ar presupune ridicarea calității actului justiției, în particular prin selectarea judecătorilor pe bază de merite, asigurarea unei asistențe juridice efective, precum și independența justiției.
De asemenea, este propusă continuarea reformei administrației publice locale, prin sporirea transparenței (Bugete pentru cetățeni) și a răspunderii autorităților locale, în paralel cu extinderea participării cetățenilor la adoptarea deciziilor la nivel local. La fel, este prevăzută susținerea cooperării în domeniul securității civile. Elementul dat ține de creșterea rezistenței țărilor la riscuri de ordin cibernetic, transfrontalier și celor de natură civilă (accidente industriale, calamități naturale etc.). Aceasta la fel vizează sporirea securității în fața acțiunilor Rusiei. Cea din urmă a folosit atacuri și spionaj cibernetic împotriva mai multor țări UE (Estonia, Germania etc.), pe aceeași cale influențând cursul alegerilor prezidențiale din SUA.
Prioritatea numărul 3 – conectivitate și mediul înconjurător
La nivel de conectivitate, energie și schimbări climatice, UE propune în primul rând facilitarea proiectelor de interconectare în domeniul transportului, diminuarea vulnerabilității țărilor la riscuri exterioare și promovarea dezvoltării durabile. În acest domeniu, identificarea posibilităților de finanțare constituie una din măsurile principale, care însă nu pot avea loc fără implicarea instituțiilor financiare internaționale, cât și a investițiilor private.
Totodată, aceasta include interconectările din sectorul energetic (gaze naturale, electricitate), gazoductul Iași-Ungheni-Chișinău fiind menționat în mod explicit ca unul din sub-obiective. Evident, aceasta are o valoare enormă pentru securitatea energetică a țărilor. Pe această cale, dependența lor față de hidrocarburile rusești poate fi diminuată (în special, Moldova, Ucraina).
Îmbunătățirea eficienței energetice este grupată împreună cu utilizarea energiei regenerabile și reducerea emisiilor cu efect de seră. În acest sens, este prevăzută atragerea mediului de afaceri și a administrației locale. Adaptarea la schimbările climatice cuprinde măsuri ce țintesc îmbunătățirea condițiilor de viață și a sănătății populației (de exemplu, calitatea apei), inclusiv prin reducerea expunerii la condiții climaterice nefavorabile.
Prioritatea numărul 4 – mobilitate și contacte interpersonale
Pe dimensiunea mobilității și a contactelor interpersonale, accentul este pus pe dezvoltarea abilităților antreprenoriale și pe adaptarea la procesele de modernizare care au loc în economie. Îmbunătățirea nivelului de angajare în rândul tinerilor și promovarea colaborării în domeniul cercetării și inovațiilor sunt la fel incluse în această dimensiune.
Liberalizarea regimului de vize (cu Ucraina și Georgia), dezvoltarea parteneriatelor de mobilitate și managementul integrat al frontierelor alcătuiesc alt bloc de acțiuni. La fel, este prevăzută promovarea liderismului și antreprenoriatului în rândul tinerilor, cu acțiuni dedicate dezvoltării abilităților și mobilității academice. Această dimensiune este cea mai dinamică, inclusiv pentru că implică cea mai activă categorie a societății – tinerii (studenții, elevii). Adițional, este prevăzută o integrare a sistemelor de inovație și cercetare, prin intermediul platformei Horizon 2020 (cu un buget de circa 8 miliarde EUR până în 2020).
Beneficii pentru Moldova
Moldova este probabil cea mai eligibilă pentru a beneficia din, practic, toate aspectele Planului de acțiuni pentru Parteneriatul Estic. Unicul factor care poate crea obstacole pentru valorificarea beneficiilor este cel politic și intensitatea cu care acesta abuzează de posibilitățile acordate de UE.
În linii mari, putem deosebi obiective în care interesele autorităților moldovenești coincid cu cele ale UE și cele în care acestea sunt în contradicție. Din prima categorie face parte - creșterea exporturilor, facilitarea accesului la resurse financiare pentru IMM-uri, mobilitatea tineretului etc. Aici, va exista un dialog linear, cu deschidere, practic, integrală din partea Chișinăului.
A doua categorie este însă mai problematică – reforma justiției, fortificarea instituțiilor, buna guvernare. Or, guvernarea de la Chișinău nu este pregătită să facă concesii majore, deoarece supraviețuirea acesteia depinde de slăbiciunea instituțiilor și gradul lor de politizare. Dar acest lucru nu se va schimba în viitorul apropiat. Aceasta reiese din mediocritatea celor mai puternice partide politice, precum și din nivelul scăzut de exigență față de clasa politică, manifestat de majoritatea cetățenilor politic activi.
Dacă guvernarea de la Chișinău nu-și va limita apetitul pentru monopol politic, justiție selectivă, instituții politizate etc., atunci alte țări din Parteneriatul Estic vor beneficia mai consistent din oportunitățile oferite de UE.
Neajunsurile Planului de Acțiuni pentru Parteneriatul Estic
Chiar dacă UE a formulat acțiuni mai concrete, structurate pe priorități, indicând actorii responsabili și beneficiarii finali, planul de acțiuni conține o serie de defecte conceptuale și de conținut.
Neajunsurile conceptuale cuprind absența unor măsuri dedicate democratizării clasei politice, transparentizării partidelor politice, combaterea corupției politice, demonopolizarea instituțiilor. Or, anume factorul politic determină direcția reformelor și este decisiv în atingerea rezultatelor finale. Totodată, menținerea factorului politic în starea actuală va continua să producă efecte negative asupra imaginii UE, pe care cea din urmă vrea să și-o restabilească.
La fel, Planul de acțiuni include măsuri care nu fac altceva decât să ofere și mai multe oportunități acelor categorii care deja au accesul la diverse beneficii (sectorul non-guvernamental, tineretul, cercetătorii). Este importantă sporirea oportunităților pentru cei care deja înțeleg avantajele integrării europene, dar la fel este necesară și o diversificare a categoriilor de beneficiari (grupurile social vulnerabile, populația rurală).
Printre principalele defecte de conținut se numără neacoperirea aspectelor legate de societatea civilă din țările semnatare ale Acordurilor de Asociere cu UE. Or, Moldova, Ucraina și Georgia au create Platforme ale Societății Civile și Grupuri de Consultare pentru Dezvoltare, care la fel necesită resurse umane și financiare pentru a fi funcționale. Dar acestea sunt trecute cu vedere în Planul de acțiuni.
De asemenea, deși cooperarea în domeniul securității este menționată printre obiective, aceasta nu conține măsuri concrete legate de soluționarea conflictelor, prevenirea crizelor și protecția civilă împotriva noilor amenințări (“războaie hibride”). Acest element este imperios necesar, având în vedere că țările din regiune, au deja conflicte separatiste și/sau sunt supuse unor amenințări noi, “hibride”, din partea Rusiei (războaie informaționale, sancțiuni comerciale etc.).
În loc de concluzie
Planul de Acțiuni pentru Parteneriatul Estic reprezintă o foaie de parcurs pentru perioada 2017-2020, cu acțiuni concrete și diverși indicatori de performanță. Acesta pare a fi cel mai bun document dedicat Parteneriatului, elaborat către UE până acum. Dar nici acesta nu corespunde în totalitate realităților locale din țările Parteneriatului Estic. Astfel, multe dintre acțiuni nu au indicatori măsurabili sau denotă reticență față de anumite aspecte (cooperarea în domeniul securității).
Neajunsurile documentului decurg din deficiențele structurale ale Parteneriatului Estic ca politică. Or, acesta este alcătuit din două grupuri de state, care au viteze diferite de integrare europeană. Acest aspect influențează nivelul de așteptări, dar și condiționalitatea din partea UE, exprimate în mod corespunzător în Planul de acțiuni pentru 2017-2020.
Totuși, problema majoră abordată insuficient în Planul de Acțiuni este factorul politic și necesitatea îmbunătățirii calității lui. Parteneriatul Estic va eșua în continuare să aducă rezultate concrete și pentru cetățeni, dacă clasa politică va fi tolerată în starea în care aceasta există în prezent.
Rolul sporit al societății civile este o parte din soluție, dar fără depolitizarea instituțiilor și democratizarea clasei politice, procesele politice și de politici publice nu poate fi îmbunătățit esențial. Anume de integritatea clasei politice depinde durabilitatea și ireversibilitatea reformelor de care, la rândul său, depinde credibilitatea UE în rândul cetățenilor Parteneriatului Estic.
Dionis Cenușa este politolog, deţine MA în studii europene interdisciplinare, Colegiul Europei.
Domenii de interes: Integrare europeană, politici europene, politica externă a UE, migrație și securitate energetică.
Urmăriţi contul lui Dionis Cenuşa pe Twitter
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Anul bulversărilor în integrarea europeană a Moldovei: Top 3 progrese și eșecuri în 2018, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016