„Poziția invariabil dură și neprietenoasă în gestionarea conflictului transnistrean, inclusiv cu exerciții militare provocatoare în comun cu forțele armate ale regimului separatist este una din „hârtiile de turnesol” care trebuie luată în calcul când vrem să înțelegem mai multe despre sinceritatea politică a Federației Ruse de a trece la o fază mai bună a relațiilor moldo-ruse...”
---
Președintele rus Vladimir Putin i-a făcut Republicii Moldova complimente, promisiuni și chiar puțini „ochi dulci”. „Considerăm Republica Moldova unul dintre partenerii prioritari din spațiul CSI”, a declarant liderul de la Kremlin în cadrul întâlnirii recente cu președintele moldovean Igor Dodon. El și-a confirmat spusele prin promisiunea de a elimina în viitorul apropiat taxele vamale pentru o parte din mărfurile moldovenești intrate pe piața Rusiei, de a acorda un miliard de dolari pentru proiecte de infrastructură, precum și de a ușura soarta unui mare număr de migranți moldoveni. Pentru această schimbare de macaz, suficient de vizibilă pe fundalul relațiilor moldo-ruse destul de reci timp de câțiva ani deja, există câteva motive de ordin intern și extern. Dar există și îndoieli privind sinceritatea intenției „partenerului strategic de la Răsărit”, esența cărora este scoasă în titlul de mai sus.
Interesul poartă fesul
Motivul principal al acestei schimbări este unul electoral și nu este obligator să atribuim acestui aspect un sens univoc negativ. În curând, în Republica Moldova vor avea loc alegeri care vor decide cine va guverna țara în continuare, iar Rusia are interes suficient de firesc să vină o guvernare mai cooperantă pentru interesele sale decât actuala. Asemenea gen de interes firesc urmăresc mai toți partenerii Republicii Moldova, de la Est și de la Vest. Contează dacă interesul respectiv nu intră în contradicție cu interesul și legislația Republicii Moldova.
În aceste alegeri Rusia mizează deschis pe Partidul Socialiștilor din Republica Moldova și pe liderul informal al acestuia, președintele Igor Dodon, așa cum în alte perioade a mizat pe tandemul PCRM-Vladimir Voronin. Nu în zadar viitoarele beneficii oferite sau promise de Vladimir Putin, sunt legate de „aportul personal” și „rugămințile personale ale președintelui Moldovei”. În acest sens, caracterul electoral al schimbărilor anunțate nici nu se ascunde. Igor Dodon a și declarat tranșant că taxele vamale care urmează să fie eliminate la începutul anului viitor vor fi impuse din nou, peste jumătate de an, dacă nu are loc schimbarea guvernării de la Chișinău.
Caracterul selectiv al măsurilor anunțate de Rusia, împreună cu cel temporal, de asemenea confirmă caracterul electoral al acestora. Este vorba doar despre unele categorii de mărfuri moldovenești și despre unii agenți economici din Moldova, despre care și așa se spune că sunt apropiați cercurilor PSRM-Dodon. Extinderea semnificativă a numărului acestora nu este practic posibilă din cauza mecanismului birocratic greoi necesar de implicat și a timpului redus rămas la dispoziție. Dar, în orice condiții, este bine că măcar o parte dintre producători obțin posibilitatea de a câștiga mai mult, or, „calul de dar nu se caută la dinți”, dacă, desigur, nu este un „cal troian”.
Zonă exclusivă de interes și beneficii exclusive
Perioada scurtă a gestului „excepțional” al lui Vladimir Putin, făcut „la rugămintea președintelui Republicii Moldova”, este justificată prin faptul că schimbările sistemice necesită implicarea guvernelor ambelor țări, care, deocamdată sau deja nu comunică. Să trecem peste faptul că „schimbările sistemice” inverse, adică atunci când taxele vamale au fost impuse, în pofida acordului de liber schimb în zona CSI, precum și instituirea embargourilor la cele mai importante mărfuri moldovenești, s-au produs fără comunicarea dintre guverne, dar să extragem de aici un alt motiv al metamorfozelor anunțate în atitudinea Rusiei față de Moldova.
Iată-l: Guvernarea moldovenească a lăsat relațiile moldo-ruse în grija exclusivă a președintelui Igor Dodon și a PSRM. Iar aceștia și trag foloase exclusive, în special electorale, ideologice, dar și de altă natură.
Plus/minus suspendarea președintelui
Cazul examinat în prezenta analiză ilustrează pregnant plusurile, minusurile, dar și riscurile relațiilor necooperante, chiar tensionate dintre guvernarea de la Chișinău și instituția prezidențială. Pe de o parte, guvernarea trage anumite foloase din restrângerea competențelor și spațiului de manevră a șefului statului, în calitate de oponent politic. Suspendarea repetată a acestuia din funcție în anumite situații este un act de duritate fără precedent nu doar în istoria Republicii Moldova, chiar dacă este dictată de considerente politice importante, în opinia guvernării. Doar că, pe de altă parte, micșorându-i-se atribuțiile, președintelui în mod automat i se retrag și obligațiile, responsabilitățile, în fața societății. Astfel, de toate problemele rămâne responsabilă în exclusivitate guvernarea și partidul de guvernământ PDM. Reale sau artificial atribuite, aceste probleme vor trage greu la cântar la aceleași alegeri. Lista acestor probleme poate fi ușor identificată în ultimele documente ale partenerilor europeni, în discursurile opoziției și chiar în dialogurile oamenilor din stradă și de la bucătărie. De exemplu: justiția injustă, lipsa de progres în întoarcerea miliardului furat și pedepsirea vinovaților, derapajele democratice gen invalidarea alegerilor locale din capitală etc.
Cine și de ce este responsabil, cine și pentru ce va răspunde?
De nimic dintre acestea și în genere de nimic real nu răspunde președintele țării în această țară, doar guvernarea. În schimb, președintele are, sau i s-a lăsat, mână liberă în sfera spirituală, umanitară, ideologică, politică și alte domenii care nu cer investiții materiale și responsabilități mari, dar oferă dividende înalte. Iar guvernarea și-a asumat responsabilități mari, unilaterale și lunecoase, și pentru salarii, și pentru drumuri, și pentru sănătate, și pentru educație, și pentru arene sportive costisitoare etc... Poate din această înțelegere a guvernării privind separarea și cooperarea puterilor în stat vine raitingul înalt al șefului statului, mult mai înalt decât al guvernării și al partidului de guvernământ? Poate de aici vin și oportunitățile pentru Federația Rusia de a acționa, prin această poartă larg deschisă: electoral, spiritual, ideologic, propagandistic, politic în Republica Moldova? Poarta la care ne referim este lăsată la cheremul unui singur „portar”, pentru că guvernarea s-a concentrat pe domenii mai materiale ale vieții, uneori prea materiale. Una din puținele excepții se referă la eforturile guvernării de contracarare a propagandei din Est, dar și aici efectele sunt minime sau chiar inverse din cauza propagandei interne cu care este înlocuită cea externă, precum și din cauza caracterului vădit propagandistic al acțiunilor de combatere a propagandei externe.
„Ochii care nu se văd, se uită”
Un alt posibil, dar nu obligator, motiv al schimbărilor anunțate de Rusia ar putea arăta că aceasta se simte obligată să renunțe la politica de presiuni, dure, asupra Republicii Moldova, în formele utilizate anterior. Până la urmă, guvernarea moldovenească și moldovenii în general nu au fost puși în genunchi prin tot felul de embargouri, sancțiuni și restricții, nevoia i-a obligat să caute pentru mărfurile lor alte piețe de desfacere, mai previzibile și mai scumpe decât cea rusească și în mare parte le-a reușit. „Tot răul cu binele lui”, pe care nu se știe dacă Moldova îl găsea, dacă nu era pusă în situație de forță majoră. Rusia până la urmă a pus umărul la modernizarea procesului economic și nu numai din Republica Moldova. Rău-greu, dar „procesul s-a pornit”, cum spunea un fost înalt demnitar sovietic.
Poate în același context trebuie privită și promisiunea Rusiei de a majora esențial numărul burselor la studii oferite tinerilor originari din Republica Moldova, care toți anii de independență a fost infim comparativ, de exemplu, cu cel oferit în aceeași perioadă de către România, dar și de către unele țări occidentale. În lipsa oportunităților din partea Rusiei, tinerii moldoveni s-au orientat preponderent spre spațiul educațional occidental. „Ochii care nu se văd, se uită”, mai spune altă vorbă și nu este foarte clar cine are de pierdut mai mult în acest sens – Moldova sau Rusia?
Punte de comerț sau cap de pod?
Am putea presupune, de asemenea, anumite componente internaționale ale catalogării Republicii Moldova drept „unul dintre partenerii prioritari din spațiul CSI”. De exemplu, Moldova ar putea deveni una din căile prin care Rusia ar căuta diminuarea impactului pe care îl simte în urma instituirii sancțiunilor occidentale din cauza acțiunilor sale în Crimeea și în Ucraina de Răsărit. Desigur, puțin în altă formulă, însă acesta a fost unul din mesajele centrale ale Forumului economic moldo-rus, care s-a desfășurat în luna septembrie la Chișinău. Potrivit unor experți economici cu pondere de la Chișinău, Rusia este interesată să aducă investiții de un miliard de dolari pe an în Republica Moldova pentru că aceasta are deschisă piața și cu Estul, și cu Vestul. Acest lucru Rusia l-ar face pentru a nu cădea sub incidența sancțiunilor occidentale: „Ei vor dezvolta investiții aici, vor produce și această producție va ajunge în Vest. Pe bani rusești aici se vor forma locuri de muncă, se vor plăti impozite”.
Moldova în rol de „noua Transnistrie”?
Elementul ucrainean în noua eventuală politică rusească față de Republica Moldova, de asemenea, trebuie luat în calcul. Refacerea relațiilor bune cu Chișinăul i-ar putea permite Rusiei să-i prezinte pe moldoveni drept „băieții buni”, în contrapunere cu „băieții răi ucrainenii”. Pentru că, atunci când printre fostele republici sovietice există mai mulți „băieți răi” decât „băieți buni”, comunitatea internațională ajunge mai ușor la concluzia nefavorabilă Rusiei că (și) ea ar purta vina pentru crearea și menținerea focarelor de tensiune în diferite zone ale lumii. Mai mult, o Moldovă loială de tot ar putea servi Rusiei drept un cap de pod în raport cu Ucraina, în tentativele de a înclina în favoarea sa balanța disputelor politico-militare pe care le are cu țara vecină. Conform acestui scenariu, Republicii Moldova i se poate atribui rolul unei „noi Transnistrii”, după cum Transnistria reală îl joacă în raport cu însăși Moldova.
Miliarde cu deja vu
Toate acestea sunt lucruri firești pentru Federația Rusă și în interesul acesteia. Doar că, pornind de la experiența relațiilor cu această țară de până acum, nu totdeauna favorabilă sau mai totdeauna nefavorabilă, rămâne să pulseze puternic îndoiala, dacă noile propuneri ale Rusiei sunt clar benefice Republicii Moldova, dacă ele pot deveni o realitate favorabilă sau vor rămâne un mit electoral ca și în alte dăți?
De exemplu, președintele Igor Dodon vorbește despre încă un miliard de dolari pe care Federația Rusă l-ar putea acorda Republicii Moldova pentru reparația drumurilor. Șeful statului spune că a discutat cu președintele Rusiei, Vladimir Putin, despre un suport masiv pentru proiecte de infrastructură: „Accesarea suportului – credit, o parte gratis din partea Federației Ruse, a Uniunii Euroasiatice este o perspectivă foarte clară pentru Republica Moldova”. Însă istoria cunoaște deja povestea unui miliard de dolari, promis de Rusia Partidului Comuniștilor și lui Vladimir Voronin înainte de alegerile parlamentare din 2009, miliard care nu a mai ajuns în Moldova, pentru că a venit la guvernare altcineva atunci. Respectiv, putem înțelege că miliardele rusești au destinație strict politică și nu sunt legate în mod obligator de intenția de a ajuta societatea moldovenească în vreun fel. Spre deosebire de partenerii occidentali, care preferă să lucreze cu Republica Moldova indiferent de guvernarea pe care și-au ales-o moldovenii la diferite etape, chiar dacă acele guvernări îi decepționează mult și actualmente avem un exemplu relevant în acest sens. De exemplu, din anumite motive, UE a stopat asistența macrofinanciară în sumă de 100 de milioane de euro, pe care urma să o gestioneze guvernarea, dar a prelungit sau chiar a intensificat proiectele sociale destinate comunităților locale și anumitor domenii. Americanii, care și ei au formulat oficial rezerve față guvernarea actuală, se comportă la fel.
Oare?
Neîncrederea în sinceritatea politicii rusești în raport cu Moldova vine și din experiența generală că Rusia nu este deprinsă să dea, să ofere prea multe fostelor republici sovietice, ci mai degrabă să ia sau să impună, Georgia, Ucraina, Moldova fiind exemple de netăgăduit. Pentru Moldova, principalul indiciu în acest sens este poziția invariabil dură și neprietenoasă în gestionarea conflictului transnistrean, inclusiv cu exerciții militare provocatoare în comun cu forțele armate ale regimului separatist. Aceasta este una din „hârtiile de turnesol” care trebuie luată în calcul când vrem să înțelegem mai multe despre sinceritatea politică a Federației Ruse de a trece la o fază mai bună a relațiilor moldo-ruse.
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I