„Republica Moldova a ajuns să nu aibă vectorul european prevăzut în Constituție pentru că nu are voință și capacitate pentru consens în interiorul clasei politice...”
---
Au fost formulate deja mai multe răspunsuri la întrebarea de ce partidele pro-europene nu au ajuns la o înțelegere privind includerea în Constituție a vectorului european în calitate de model de dezvoltare a țării? Dar nu toate. Dar și cele care au fost formulate necesită a mai fi analizate după gradul de sinceritate politică.
Analiza mai aprofundată este cu atât mai necesară cu cât ambele părți, promotorii și oponenții modificării Constituției, aparent, au procedat așa cum au procedat în detrimentul propriilor interese politice, dar și în detrimentul intereselor statului Republica Moldova. Un fel de consens „pe dos” pe seama intereselor țării, pe care și unii, și alții afirmă că le promovează și le protejează?
În realitate, în urma eșecului votării în Parlament din 18 octombrie 2018, au avut de suferit doar interesele țării și ale societății, care, posibil, prin „constituționalizarea” vectorului european”, s-ar fi simțit ceva mai protejate de incertitudinile și zbuciumările politice și geopolitice de până acum. Iar în ceea ce privește comportamentul partidelor, nu există nicio contradicție: ele au procedat așa cum au procedat în strictă conformitate cu propriile interese politice, în special de natură electorală. Prin acest vot, ambele părți s-au protejat de eventuale pierderi pe viitor și chiar au obținut beneficii reale din faptul nevotării modificării Constituției.
Partidul Democrat, inițiatorul neinteresat
Partidul Democrat din Moldova, inițiatorul includerii vectorului european în Constituție, a mizat din start pe o carte câștigătoare în orice condiții. Dacă propunerea ar fi adunat numărul necesar de voturi, PDM ar fi obținut statutul de lider formal al întreg curentului pro-european în viitoarea campanie electorală, celorlalte partide revenindu-le rolul de vioara a doua, cu beneficii electorale de mâna a doua. PDM ar mai fi obținut și anumite argumente în favoarea sa în disputa cu partenerii europeni, care, de la un timp, păstrează distanța în relațiile cu partidul de la guvernare, căruia îi impută abateri pronunțate de la principiile democratice și ale statului de drept.
PDM are de câștigat și din nevotarea vectorului european, pentru că a obținut posibilitatea de a-i învinui pe viitorii rivali electorali – Partidul Liberal Democrat din Moldova și Partidul Liberal - de torpilare a cursului european. Acest mesaj ar putea prinde la un anumit număr de alegători sau, cel puțin, PDM obține o scuză în cazul criticilor venite de la Bruxelles, adică „nu doar noi avem probleme cu UE și integrarea europeană a Moldovei...”.
Dar, cel mai degrabă, PDM însuși nu și-a dorit votarea vectorului european în Parlament. Concluzia vine din cel puțin două motive serioase.
Prima: PDM nu a căutat și nu a acceptat un consens cu potențialii parteneri de votare, fără de care această problemă nu putea fi rezolvată nicidecum. Este adevărat că nici PLDM-PL nu pot fi bănuite de prea mare dorință de a obține consensul, însă poziția PDM de inițiator, precum și de partid de guvernământ și majoritar în Parlament, l-a obligat la mai multe decât a făcut și decât s-a cerut de la partidele invitate să susțină ideea prin vot. Din contra, sunt cunoscute declarațiile dure ale conducătorilor PDM, potrivit cărora „ideea europeană nu se negociază”. Mai mulți reprezentanți ai PLDM și PL au și confirmat că negocieri nu au avut loc nici la etapa de lansare a inițiativei și nici în săptămâna dintre discutarea chestiunii în Parlament și punerea ei la vot. În ziua votării, PL chiar a lăsat impresia că era gata-gata să nu pună punct problemei, cu anumite cedări din partea PDM.
A doua: Chestiunea vectorului european în Constituție a fost gândită de PDM în contextul pregătirii și lansării noii strategii „Pro Moldova” care, volens-nolens, înseamnă renunțarea la ideea integrării europene în calitate de lozincă electorală, eventual, nu și ca orientare politică pe plan intern și extern. Faptul că strategia respectivă, cu toate componentele ei, era în curs de pregătire deja de mult timp și programată pentru lansare „în toamnă” l-a confirmat liderul PDM Vlad Plahotniuc în interviul pentru IPN, acordat cu ocazia Zilei Independenței din acest an, deși a evitat să dea prea multe detalii atunci. În context electoral și ținând cont de animozitățile din relațiile cu structurile UE, precum și de conflictele necamuflate cu opoziția internă pro-europeană, PDM a fost interesat să delimiteze „muștele de pârjoale”, adică „Pro-Moldova” de „Pro-Europa”. Și a făcut-o cu „mâinile”-voturile partidelor parlamentare pro-europene de opoziție.
PLDM și PL au cedat inițiativa....
Deși reprezentanții partidelor pro-europene parlamentare de opoziție au confirmat, inclusiv în cadrul dezbaterilor publice de la IPN, că includerea vectorului european în Constituție „nu ar fi dăunat”, interesele politice-electorale ale acestora le-au dictat votul împotriva propunerii PDM. În sensul acesta au ales „răul mai mic”, chiar dacă votul „împotriva integrării europene” le-a vulnerabilizat și mai mult pozițiile și așa slăbite în fața electoratului pro-european, comparativ cu perioada alegerilor precedente care le-au propulsat în Parlament. PDM cu toate structurile sale și presa afiliată vor avea grijă să folosească pretextul respectiv pentru diminuarea și mai mare a bazei electorale a acestora. „Răul mai mare” ar fi fost ca, prin propriul vot, să consolideze pozițiile de lider ale PDM pe segmentul pro-european și să atenueze în fața electoratului moldovenesc „păcatele” acestuia pe care structurile europene le-a formulat într-o serie de documente recente și din cauza cărora a suspendat asistența financiară până după alegerile parlamentare din februarie 2019.
În confruntarea cu PDM, PLDM-PL au făcut o tentativă să încline balanța în favoarea sa, înaintând în calitate de condiție modificarea Constituției la pachet cu schimbarea denumirii limbii oficiale a țării în „limba română”, în locul „limbii moldovenești”, cum este acum. PDM a respins oferta, suficient de neconvingător, ceea ce confirmă concluzia privind dezinteresul în votarea propriei inițiative. De exemplu, liderii PDM au invocat motivul că în privința denumirii limbii oficiale nu există consens nici în interiorul partidului și nici în societate în ansamblu („jumătate la jumătate”), ceea ce „ar dezbina societatea și mai mult”. În realitate, și opțiunea pro-europeană este împărtășită în societate exact în aceleași proporții („jumătate la jumătate”), ceea ce nu i-a împiedicat pe democrați să insiste pe includerea în Constituție a vectorului european.
În realitate, dedesubturile luptei politice dintre cele două tabere în domeniile limbii și vectorului de dezvoltare țin de interesele electorale curente. Insistând pe întâietatea în planul integrării europene, PDM țintește să preia ȘI cât mai mult din electoratul partidelor pro-europene slăbite și vulnerabilizate. „ȘI”, pentru că strategia Pro-Moldova indică asupra intențiilor PDM de a se extinde și asupra electoratului partidelor de stânga, mai puțin pro-europene. La rândul lor, partidele parlamentare de dreapta, PLDM și PL, au țintit să atragă PDM în „cursa lingvistică”, care ar fi îndepărtat o bună parte din electoratul existent sau potențial al PDM, care este mai puțin versat în chestiuni lingvistice și identitare sau chiar ostil ideii de schimbare a denumirii limbii.
În plus, PLDM și PL nu au dorit să împartă, în fața electoratului, responsabilitățile pentru ceea ce numesc „compromiterea cursului european”, pe care le atribuie PDM, „de când guvernarea a devenit monocoloră”.
În această confruntare de interese politice, PDM a fost mai ofensiv, mai tehnologic și mai vocal decât oponenții săi. Într-o anumită măsură, aceasta se explică prin diferența mare de resurse administrative, financiare, mediatice dintre cele două părți. Oricum, PLDM și PL nu au putut depăși cu mult perimetrul Parlamentului în tentativa de a-și promova mesajul, nereușind implicarea activă în această chestiune nici a societății și nici a opoziției pro-europene extra-parlamentare, cu potențial mult mai mare, pe moment. În același timp, PDM și-a sonorizat poziția foarte pe larg în societate, atrăgând de partea sa pe toți și pe toate câte au fost posibile.
Despre consens în politică și societate
Chiar dacă de la anunțarea inițiativei PDM și până la (ne)votarea ei în Parlament a trecut suficient de mult timp, inclusiv jumătatea de an necesară pentru a se pronunța Curtea Constituțională, nu sunt cunoscute prea multe dovezi de căutare a consensului dintre părți pentru acumularea numărului necesar de voturi. Despre o tentativă eșuată s-a vorbit în cadrul dezbaterilor deja menționate de la IPN. Deputatul liberal-democrat Grigore Cobzac s-a referit la discuția cu președintele Parlamentului Andrian Candu, vicepreședinte PDM, care a avut loc la inițiativa Fracțiunii PLDM: „Am vrut să știm cum vede partidul de guvernământ depășirea situației ce ține de derapajele grave de la normele democratice stipulate în ultimele documente ale partenerilor europeni. Dacă până la această discuție era loc de compromis, după aceasta noi am înțeles că nu vom avea alegeri libere și corecte, justiția va fi foarte dură doar cu opoziția, iar lupta cu corupția este doar declarativă”. Deputatul nu a dat alte detalii despre discuția menționată, dar nu trebuie să ai prea multă imaginație ca să-ți faci impresia despre tonalitatea acesteia și pozițiile generale ale părților în „căutarea consensului sau a compromisului”.
Consensul în problema discutată nu s-a atins pentru că nu s-a căutat, dar nu s-a căutat pentru că nu există înțelegere, voință și capacitate în acest sens. În schimb, a existat interes politic și electoral, iar partidele moldovenești și liderii politici identifică în totalitate propriile interese cu interesele societății. În particular, partidele de opoziție au ținut morțiș să-și mențină pozițiile pe segmentul pro-european, de opoziție, al electoratului, neacceptând prezența aici a PDM. La rândul său, PDM țintește să-și subordoneze tot electoratul, evident și în detrimentul „partenerilor” de pe vectorul european din Parlament, dar și al, practic, tuturor partidelor care s-au inclus deja sau se vor include în cursa pentru parlamentarele din 2019. Acest scop nu este recent, el a fost formulat încă mai mulți ani în urmă, potrivit căruia PDM urmează să devină „cel mai puternic partid din Republica Moldova”. Evident, în aceste condiții nu este loc de consens, nici teoretic, nici practic, inclusiv sau poate în special în chestiuni de interes național, cum este vectorul de dezvoltare a țării. În sensul acesta, soarta modificării Constituției a fost pecetluită înainte de a fi pusă la vot și chiar înainte de a fi lansată.
Astfel, Republica Moldova a ajuns să nu aibă vectorul european prevăzut în Constituție pentru că nu are voință și capacitate pentru consens în interiorul clasei politice. De aceea poate mai întâi trebuie formalizată obligativitatea respectării unui anumit grad de consens în relațiile politice dintre guvernare și opoziție, în interiorul clasei politice în ansamblu, mai jos de care să nu se permită prin lege? De exemplu, o prevedere legală potrivit căreia niciun partid să nu poate pretinde la mai mult de 30-35 la sută din mandatele distribuite prin circumscripția națională. Aceasta pentru ca niciun partid să nu se amăgească privitor la necesitatea creării coalițiilor majoritare post-electorale. Dar nici să nu amăgească societatea și electoratul în acest sens. Despre aceasta ne vorbește foarte convingător experiența prin care a trecut Republica Moldova în perioadele guvernării singulare ale Partidului Democrat Agrar și Partidului Comuniștilor, dar și în perioadele „de aur” ale PLDM și, mai nou, PDM, suspectate de autoritarism, interese meschine, subordonarea instituțiilor statului, sărăcie și alte fenomene nebenefice societății și omului. Nemaivorbind de guvernarea PCUS din timpul ex-Uniunii Sovietice, marcate și de orori la limita genocidului propriului popor. Este adevărat că și guvernarea de coaliție a ajuns să fie compromisă în Moldova, însă experiența țărilor dezvoltate, cu tradiții democratice și nivel înalt de trai al cetățenilor, indică anume această cale de obținerea a consensului politic și social.
Poate aceasta este și calea prin care vom ajunge ca și în societatea moldovenească șoferii să fie mai toleranți între ei și cu pietonii; tinerii să cedeze bătrânilor locul în transportul public; să existe mai multă incluziune pentru persoanele cu dizabilități; fiecare să păstreze curățenia și acasă, dar și în spațiul public; etniile conlocuitoare să cunoască și să-și respecte reciproc limbile; să existe mai multă toleranță în privința predilecțiilor politice și geopolitice ale fiecărui cetățean... Poate...
Valeriu Vasilică, IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Ultima alianţă pro-europeană a Moldovei
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I