|
|
|
Acțiunile guvernării în 2018 a oferit din nou lecții utile pentru UE, pe care aceasta urmează să le învețe pentru a preveni noi episoade de distanțare a Moldovei de obiectivul integrării europene...
|
Dionis Cenuşa |
|
Tematica integrării europene a ocupat un loc central pe agenda politicului moldovenesc în anul 2018, însă nicidecum nu din cauza progreselor, ci a multiplelor eșecuri. În decursul anului, guvernarea a ignorat cu regularitate numeroasele apeluri ale Uniunii Europene – de la revizuirea deciziei de „amnistiere fiscală” și urgentarea investigației pe marginea furtului din sistemul bancar, până la anularea alegerilor locale din Chișinău. Încălcarea angajamentelor față de partenerii europeni s-a soldat cu deteriorarea reputației țării și cu înghețarea asistenței financiare. UE a echivalat scrutinul parlamentar din 24 februarie 2019 drept test pentru guvernare, de care la fel depinde reluarea sprijinului financiar (IPN, 18 Septembrie 2018).
Regresele observate în Moldova au complicat serios dialogul dintre instituțiile europene și guvernanții din Partidul Democrat. În loc să repare erorile, partidul de la guvernare a încercat să compenseze răcirea relațiilor cu Bruxelles-ul cu activizarea discuțiilor cu SUA (Europa Liberă, 7 Decembrie 2018), pentru care au folosit poziționarea sa anti-rusească. Dinamica inhibată pe axa Bruxelles-Chișinău a contrastat cu un dialog intens cu Social Democrații de la București, care la fel au traversat situații acide în raporturile cu UE. Președinția rotativă a României în UE în prima jumătate a lui 2019 (IPN, 18 Iunie 2018) este privită cu așteptări majore de către Partidul Democrat, care are nevoie de aliați în interiorul UE, pentru a trece peste dificultățile post-electorale din 2019. Guvernanții moldoveni deja au beneficiat de sprijinul autorităților române, care s-au împotrivit menționării Moldovei într-un context negativ în concluziile Consiliului UE de la finele lunii noiembrie 2018.
Apartenența la Partidul Popular European a ajutat opoziția anti-guvernamentală să promoveze în interiorul Parlamentului European o abordare mai realistă vizavi de situația din Moldova. În consecință, europarlamentarii au adoptat două rezoluții extrem de critice cu privire la Moldova. Prima rezoluție a rezultat ca reacție la invalidarea alegerilor din Chișinău (5 iulie 2018), iar a doua a dat calificative joase nivelului de realizare a Acordului de Asociere (14 Noiembrie 2018). Implicarea vizibilă a Parlamentului European a fost practic echivalată de către Partidul Democrat cu un amestec în politica internă moldovenească (IPN, 9 Iulie 2018). Un rol semnificativ în informarea oficialilor europeni despre status-quo-ul moldovenesc l-a avut sectorul non-guvernamental. Acesta a reușit să canalizeze către UE diverse recomandări de reformă, respinse de către Partidul Democrat în cadrul dezbaterilor la nivel național.
Cele 3 progrese majore
Chiar dacă cu varii rezerve, în prima jumătate a lui 2018, reformele agreate cu UE au avut un ritm mai pozitiv. În consecință, UE a fost la un pas de a acorda asistența macro-financiară deja în luna septembrie 2018, decizie abandonată după invalidarea alegerilor locale din Chișinău în luna iulie, câștigate de către reprezentantul opoziției extra-parlamentare. Din acel moment, s-a intensificat percepția că agenda reformelor convenite cu UE a fost încetinită, accentul fiind pus pe măsuri mai degrabă populiste, îndreptate spre recrutarea electoratului. Inițiativele populiste au încorporat sectoarele sensibile ale electoratului, precum lucrătorii din sectorul public, a căror ademenire poate avea efect electoral multiplicator. Astfel, conform noii legi de salarizare a bugetarilor, în vigoare din 1 decembrie 2018, remunerarea a peste 80 mii de bugetari va spori între circa 10-80%. Alte acțiuni populiste au vizat populația din mediul rural. Acolo au fost desfășurate proiecte de infrastructură, precum reparația drumurilor, deseori fără pregătirea necesară și cu favorizarea evidentă a circumscripțiilor electorale care nu susțin opoziția (Expert-Forum, 15 Noiembrie 2018).
Este cert faptul că dialogul UE-Moldova a trecut printr-o perioadă de răcire și dezangajare din partea guvernării moldovenești. Totuși, pot fi evidențiate câteva progrese care au marcat pozitiv procesul de integrare europeană a țării.
1. Îmbunătățirea cunoștințelor în UE despre agenda reformelor din Moldova. Realitățile moldovenești au devenit extrem de mediatizate pe plan regional și la nivel continental. Acest lucru a forțat guvernarea să acționeze în grabă și să comită greșeli, care au putut fi elucidate de către opoziție, mass-media independentă și societatea civilă. A sporit exactitatea rapoartelor elaborate de către instituțiile europene, unde se regăsesc deficiențele celor mai recente politici ale guvernării. Volumul informației critice furnizată către Bruxelles a combătut deseori versiunea pozitivă a stării lucrurilor, ilustrată de către autoritățile moldovenești. Irascibilitatea guvernării din cauza imposibilității de a controla comunicarea externă s-a observat prin învinuirea opoziției de faptul că pătează imaginea țării la Bruxelles. Familiarizarea mai bună cu structura reformelor permite UE să calibreze acțiunile sale pentru a sprijini mai eficient implementarea Acordului de Asociere.
2. Menținerea simpatiilor pro-UE în societate indiferent de obstacole. Maximizarea conflictului politic între forțele care se asociază cu UE, guvernarea condusă de către Democrați și opoziția extra-parlamentară, a creat condiții prielnice pentru risipirea sprijinului față de UE. Dar nici atacurile mediatice anti-UE (IPN, 9 Iulie 2018) și nici contradicțiile dintre putere și opoziție nu au diminuat drastic gradul de simpatii proeuropene. Unele estimări atestă că acestea au sporit pe parcursul lui 2018, fără a fi alterate de eforturile masive ale președintelui Igor Dodon de a solidifica contactele cu Moscova și Uniunea Economică Euroasiatică (IPN, 22 Mai 2018). Nici jocul dual al guvernării, care s-a opus constant cerințelor justificate ale UE în domeniul reformelor și, totodată, a folosit un mesaj pro-european insistând pe introducerea integrării europene în Constituție (IPN, 22 Octombrie 2018), nu a provocat căderi masive în sprijinul public față de UE. Înghețarea asistenței macro-financiare la fel nu avut impact negativ asupra vectorului pro-UE. Aparent, cetățenii au calificat gestul UE drept penalizare meritată a guvernării (IPN, 18 Septembrie 2018). Unele sondaje indică menținerea sau chiar creșterea simpatiilor proeuropene deasupra celor pro-Uniunea Euroasiatică. Iar altele arată o scădere de practic 10% a simpatizanților proeuropeni(Vezi Tabelul). Totuși, în niciunul din cazuri, opțiunea publică favorabilă Uniunii Euroasiatice nu a depășit-o pe cea pro-UE.
Tabel. Evoluția simpatiilor pro-UE în anul 2018, %
IRI
|
IPP
|
Perioada
|
UE
|
Uniunea Euroasiatică
|
Perioada
|
UE
|
Uniunea Euroasiatică
|
Feb. 2018
|
43
|
42
|
Mai 2018
|
46.4
|
33.8
|
Iunie 2018
|
46
|
36
|
Noiem. 2018
|
37.8
|
29.5
|
Oct. 2018
|
48
|
37
|
|
|
|
|
|
|
|
Sursa: Institutul pentru Politici Publice; IRI.org
3. Consolidarea exporturilor către UE – datorită României. Avansarea interconectării comerciale cu piața europeană reprezintă unul din progresele importante în domeniul integrării europene. Pe parcursul lui 2018, volumul exporturilor către UE a fost în creștere și a atins circa 70% din totalul exporturilor. În linii mari, reorientarea companiilor producătoare și exportatoare dețin meritul pentru avalanșa livrărilor de bunuri către consumatorii europeni.
Proximitatea geografică și numeroasele similitudini de ordin socio-istoric-cultural a permis ca circa jumătate din produsele moldovenești livrate în UE să se oprească în România. Astfel, țara vecină și-a consolidat pozițiile de principală piață de desfacere pentru Moldova, iar Rusia a fost deposedată de pârghiile comerciale de influență, chiar dacă președintele Igor Dodon încearcă să le recupereze. Cu toate acestea, comerțul exterior cu UE necesită sustenabilitate și diversificare, care să flexibilizeze comerțul și să-l facă rezistent în fața practicilor protecționiste, aflate în ascensiune pe plan internațional. Pentru acest lucru este necesară extinderea gamei de producție agro-alimentară (produse de origine animală) și sporirea capacităților de producție pentru acoperirea cotelor permisibile pentru UE (mere, roșii, zahăr prelucrat, porumb dulce etc.). Calitatea produselor și siguranța alimentară sunt două direcții cruciale pentru a valorifica pe deplin cererea de pe piața europeană și a descoperi alte piețe în interiorul UE, dincolo de cea română. În acest sens, sunt importante investițiile străine calitative, care vor ezita să intre în Moldova până când nu este readusă încrederea în justiția moldovenească.
Cele 3 eșecuri majore
Interesul electoral a prevalat în deciziile politice ale guvernării. Aceasta a sacrificat oportunitatea de a face corecții în relația moldo-comunitară, cu scopul de a pregăti terenul legal necesar, deși în mod controversat, pentru alegerile parlamentare din 2019. În asemenea condiții, Partidul Democrat a admis în mod deliberat eșecurile în relația cu UE, dar fără să le poată gestiona de o manieră benefică pentru interesul național.
Deși principalele eșecuri pe dimensiunea integrării europene revin guvernării de la Chișinău, cel puțin un eșec poate fi atribuit UE, ale cărei ezitări de a activa condiționalitatea a încurajat Partidul Democrat să anuleze rezultatele alegerilor din Chișinău.
1. Întărirea calificativului de „stat capturat”. Din discursuri neoficiale la nivel european recunoașterea existenței “statului capturat” a pătruns în documente oficiale, precum rezoluțiile legislativului european. Mai exact, pe 5 iulie 2018, europarlamentarii au evidențiat faptul că instituțiile de stat din Moldova se află într-o criză profundă, standardele democratice sunt deteriorate, iar justiția îndeplinește ordine politice, toate considerate un exemplu al “statului capturat” (Parlamentul European, 5 Iulie 2018). La o diferență de câteva luni, în noiembrie 2018 (Parlamentul European, 14 Noiembrie 2018), altă rezoluția votată de majoritatea eurodeputaților subliniază faptul că Moldova este capturată de interese oligarhice. Iar acestea subordonează majoritatea instituțiilor în stat – de la Parlament și justiție până la poliție, administrație publică și mass-media. Este evident caracterul politic al rezoluțiilor Parlamentului European, dar niciodată până în anul 2018, prezența fenomenului „statului capturat” nu a fost recunoscută atât de tranșant.
2. Înghețarea asistenței financiare. După 2 ani de la restabilirea asistenței bugetare a UE pentru Moldova, blocată în 2015 din cauza crizei din sistemul bancar, subiectul stopării asistenței europene a revenit din nou în discuție. De această dată cauzele suspendării țin de statul de drept, care a fost clătinat puternic de calitatea deciziilor judecătorești care au dus la anularea rezultatelor scrutinului din Chișinău. Instituțiile europene au specificat mai multe precondiții necesare pentru restabilirea finanțării, atât macro-financiare, cât și bugetare. Principala condiție invocată este legată de desfășurarea unor alegeri parlamentare corecte și libere, altele țin de îndeplinirea restanțelor, și anume finalizarea investigației fraudei bancare cu recuperarea fondurilor sustrase, combaterea corupției politice și asigurarea unei justiții independente (Delegația UE, 27 Noiembrie 2018).
3. Eșuarea mecanismului de condiționalitate. Un eșec serios înregistrat în 2018 constă din imposibilitatea UE de a preveni abaterea guvernării de la Chișinău de la precondițiile politice, centrate pe statul de drept. În mod practic, solicitarea de rectificare a hotărârilor judecătorești privind anularea alegerilor din Chișinău nu a rezistat în fața interesului de supraviețuire politică a conducerii (IPN, 3 Decembrie 2018). De fapt, Partidul Democrat a neglijat de două ori Bruxelles-ul. Prima dată atunci când a încălcat angajamentele cu privire la statul de drept, iar a doua oară când a refuzat să soluționeze criza politică, produsă de anularea voturilor chișinăuienilor. Astfel, Moldova a creat un precedent periculos pentru alte țări asociate – Georgia și Ucraina (IPN, 16 Iulie 2018), unde la fel pot fi observate indiciile “statului capturat”, în particular din cauza prezenței masive a grupărilor oligarhice în viața politică și publică (IPN, 8 Octombrie 2018).
În loc de concluzii
Anul 2018 a adus cu sine, pe de o parte, reducerea drastică a capacității guvernării de a induce în eroare partenerii europeni privind starea reformelor. Opoziția și societatea civilă s-au convertit în schimb în principalii mesageri credibili ai UE în Moldova. Totodată, sentimentele proeuropene s-au menținut deasupra vectorului euroasiatic în pofida declinului în relațiile bilaterale cu UE. De asemenea, s-a consolidat creșterea exporturilor către UE, prin filiera românească, care a diminuat, cel puțin temporar, impactul negativ al embargourilor rusești.
Pe de altă parte, prin acțiunile sale, guvernarea a exemplificat în mod repetat profunzimea fenomenului “statului capturat”, care a generat invalidarea rezultatelor alegerilor din capitala țării. În consecință, UE a suspendat nu doar asistența macro-financiară, dar și pe cea bugetară, care va fi restabilită în funcție de modul în care va fi derulat scrutinul electoral. Moldova a creat un precedent riscant în regiune, iar mecanismul de condiționalitate aplicat de către UE și-a demonstrat ineficiența în fața intereselor politice de supraviețuire a elitelor locale.
Involuțiile interne din UE în domeniul statului de drept în Ungaria, Polonia și România, dar și noile agresiuni ale Rusiei în Estul Ucrainei, a multiplicat numărul problemelor urgente de pe agenda UE. Inclusiv din acest motiv, integrarea europeană a Moldovei a putut fi mai ușor frânată de către interesele politice înguste din țară. În fine, acțiunile guvernării în 2018 a oferit din nou lecții utile pentru UE, pe care aceasta urmează să le învețe pentru a preveni noi episoade de distanțare a Moldovei de obiectivul integrării europene.
Dionis Cenușa este politolog, cercetător la Universitatea Justus-Liebig din Giessen, absolvent al studiilor de masterat în Studii Politice Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varșovia.
Domenii de cercetare: Politica Europeană de Vecinătate, relațiile UE-Moldova, politica externă a UE și Rusia, migrația și securitatea energetică.
Urmărește-l pe Dionis Cenușa în
Twitter.
IPN publică în rubrica Op-Ed articole de opinie semnate de autori din afara redacţiei. Opiniile exprimate în aceste materiale nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei.
Dionis Cenușa
Vezi și:
- Politica externă „multi-vectorială” și integrarea europeană: realitățile din Serbia, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Aderare europeană diferențiată: decuplarea iminentă a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Polarizarea (geo)politică din Georgia și Moldova și mizele pentru UE și Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Predominanța factorului geopolitic în agenda de aderare la UE a Ucrainei, Georgiei și Moldovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Noua agendă de apărare a UE și dinamica din Europa de Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Prognoze pentru Europa de Est în 2024: Criza de influență a UE și reînnoirea electorală a autocrațiilor. Analiză de Dionis Cenușa
- Factorul ungar-rusesc și dimensiunea ucraineană a lărgirii UE spre Est. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza din Orientul Mijlociu și perspectiva europeană pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictului transnistrean – trei scenarii pe fundalul intereselor geostrategice ale Moldovei, Ucrainei și Rusiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Precedentul Ciprului, „conflictele înghețate” post-sovietice și agenda europeană a Ucrainei, Moldovei și Georgiei. Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele protestelor anti-guvernamentale din Georgia și Moldova asupra pozițiilor UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Rusia și costurile geopolitice ale războiului: “conflictele înghețate” din Moldova și Azerbaidjan. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucraina, Moldova și Georgia în contextul apropierii de UE: 5 principii pentru eficientizarea reformelor. Analiză de Dionis Cenușa
- Apropierea Ucrainei, Moldovei și Georgiei de UE – progres cu mai multe viteze. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezinhibarea gândirii strategice a UE sub presiunea revizionismului militarist rusesc: spargerea “tabu-urilor” europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Prevenirea amenințărilor de origine rusă în 2023: trei domenii prioritare de reducere a riscurilor pentru Occident. Analiză de Dionis Cenușa
- “Remodelarea” infrastructurii critice regionale sub impactul războiului – cazul Ucrainei, Rusiei și al UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Criza energetică din Moldova și sentimentele de “unire” cu România, analiză de Dionis Cenușa
- Infrastructura critică a Ucrainei vs. ponderea energetică a Rusiei: “războiul nervilor”. Analiză de Dionis Cenușa
- Parametrii asistenței occidentale pentru Ucraina și Moldova – o pregătire înainte de „iarna rusească”. Analiză de Dionis Cenușă
- Tacticile rusești împotriva Ucrainei și Moldovei: ramificarea crizelor energetice. Analiză de Dionis Cenușa
- Atacurile rusești împotriva infrastructurii critice: riscurile pentru reziliența Ucrainei și implicațiile pentru UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Noile scenarii ale agresiunii rusești în lumina anexării ilegale din sud-estul Ucrainei. Analiză de Dionis Cenușa
- Relațiile moldo-ruse: între proteste antiguvernamentale și șantaj gazier. Analiză de Dionis Cenușa
- Războiul gazier al Rusiei și testul de reziliență pentru UE: 3 intenții rusești și 3 dileme europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Dezoligarhizarea Ucrainei, Moldovei și Georgiei – condiția UE pentru avansarea perspectivei europene. Analiză de Dionis Cenușa
- Georgia și Moldova – analiza comparată a rezilienței de stat și a riscurilor de origine rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile UE și arma energetică a Rusiei – solidaritate versus fragmentare. Analiză de Dionis Cenușă
- Moldova și candidatura pentru UE: între risipirea legitimității și necesitatea unui dialog național. Analiză de Dionis Cenușa
- Candidatura de aderare la UE: Diferențe interne și geopolitice dintre Ucraina și Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Cursa pentru candidatura de aderare la UE: Cele trei scenarii pentru Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză de Dionis Cenușa
- Autonomia energetică a UE și „criza” sancțiunilor împotriva Rusiei – între blocaje și alternative noi. Analiză de Dionis Cenușa
- Insecuritatea regională și căutarea rezilienței pentru Moldova – pe bază de asistență de la UE sau NATO? Analiză de Dionis Cenușa
- Noile tendințe în agresiunea împotriva Ucrainei, sancțiunile occidentale și arma energetică rusească. Analiză de Dionis Cenușa
- Dialogul Moldovei și Georgiei cu UE și NATO – în căutare de atenție externă și resurse pentru reziliența de stat. Analiză de Dionis Cenușa
- „Noua” agendă europeană a Moldovei, unirea cu România și separarea de regiunea transnistreană. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancționarea Rusiei pentru salvarea Ucrainei și factorul chinez. Analiză de Dionis Cenușa
- Invazia rusă și “rivalitatea” Ucrainei, Moldovei și Georgiei pentru aderarea la UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza rusească 2.0: Solicitările Ucrainei către Occident vs. noile scenarii ale Moscovei. Analiză de Dionis Cenușa
- Rolul asistenței UE în desprinderea Moldovei de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Ucrainizarea securității europene: De ce Rusia acționează acum? Analiză de Dionis Cenușa
- Top șapte prognoze pentru PaE în 2022: Testarea reformelor locale și presiunea competiției geopolitice. Analiză de Dionis Cenușa
- Bilanțul anului 2021: 5 progrese și provocări în PaE – reziliența pro-UE și noile focare de instabilitate regională. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă post-merkeliană a Germaniei – mai proeuropeană în Europa de Est și mai dură față de Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Politica externă a Moldovei – între „interconectarea” cu România și „echilibrarea” cu Rusia. Analiză de Dionis Cenușa
- Criza migranților din Belarus, slăbiciunile UE și scenariile regimului lui Lukașenko. Analiză de Dionis Cenușa
- Lecții din Moldova privind securitatea energetică a UE și monopolul rusesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Intențiile Rusiei de a contrabalansa influența occidentală în spațiul CSI, analiză de Dionis Cenușa
- Energizarea dialogului UE-Moldova: între entuziasm geopolitic, “moment istoric” și constrângeri locale. Analiză de Dionis Cenușa
- Așteptările UE și realitatea politică din Georgia și Moldova: contradicții și riscuri. Analiză de Dionis Cenușa
- Era post-Merkel și soarta est-europenilor: continuarea integrării europene și restabilirea integrității teritoriale. Analiză de Dionis Cenușa
- Resuscitarea relației Rusia-Moldova și conștientizarea vectorului european moldovenesc. Analiză de Dionis Cenușa
- Soluționarea conflictelor teritoriale în Parteneriatul Estic: În căutarea unei abordări personalizate a UE. Analiză de Dionis Cenușa
- Triunghiul “asociat” Georgia-Moldova-Ucraina: aprofundarea integrării în UE și “scutul” împotriva influenței rusești. Analiză de Dionis Cenușa
- Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus, Analiză de Dionis Cenușa
- Alegerile anticipate din Moldova și puterea geopolitică a diasporei. Analiză de Dionis Cenușa
- Aprofundarea diferențelor în Parteneriatul Estic și apariția “Trio-ului” pan-european. Analiză de Dionis Cenușa
- Oligarhii din Georgia, Moldova și Ucraina: între retragere, regrupare și „reeducare”. Analiză de Dionis Cenușa
- Atitudinea față de UE în Georgia, Moldova și Ucraina – între adorație și moderație, analiză de Dionis Cenușa
- Ajustarea regimului fără vize cu UE pentru est-europeni – de la pandemie spre “pașaport verde”. Analiză de Dionis Cenușa
- „Sputnik V” la frontiera UE și țintele Rusiei în Moldova. Analiză de Dionis Cenușa
- Trăsăturile “diplomației vaccinului” în Moldova: Avantajele României în fața Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Calculele UE în Ucraina, Georgia și Moldova – navigând între crize politice, reforme și „umbrele” Rusiei. Analiză de Dionis Cenușă
- Anticiparea reacției Rusiei la viitoarele sancțiuni UE: divizare, dezinformare sau destabilizare? Analiză de Dionis Cenușa
- Relația UE-Rusia în 2021 - între „pragmatism distorsionat” și „politică externă rezistentă”. Analiză de Dionis Cenușa
- Reeuropenizarea politicii externe a Moldovei și poziția UE vizavi de criza politică moldovenească. Analiză de Dionis Cenușa
- Top 8 prognoze pentru statele PaE în 2021 – între “contestare” și “reînnoire”. Analiză de Dionis Cenușă
- Bilanțul anului 2020 pentru statele PaE: 5 oportunități și 5 provocări majore. Analiză de Dionis Cenușă
- UE, “Actul Magnitsky” și țintirea autocraților din vecinătatea estică. Analiză de Dionis Cenușa
- Relația Moldova-Rusia și tranziția post-Dodon: între abordarea “inteligentă” și cea “emoțională”. Analiză de Dionis Cenușă
- Reziliența informațională lângă frontierele estice ale UE. Analiză de Dionis Cenușă
- Vecinătatea estică a UE la o nouă răscruce – între enigme electorale și crize de securitate. Analiză de Dionis Cenușa
- Moldova – alegeri prezidențiale fără „vot geopolitic”? Analiză de Dionis Cenușă
- Optica Rusiei, Chinei și UE vizavi de criza politică din Belarus – între intervenție, susținere și influență, analiză de Dionis Cenușa
- Belarus – o nouă “revoluție de catifea” în Parteneriatul Estic? Analiză de Dionis Cenușa
- „Favoriții” mecanismului de condiționalitate al UE: Georgia, Moldova sau Ucraina? Analiză de Dionis Cenușa
- Efectele acțiunilor UE în Moldova – asistența financiară și contradicțiile opoziției, analiză
- Președinția Germaniei în UE și viitorul Parteneriatului Estic: Ghidul pentru gestionarea unei realități „incomode”, analiză
- Agenda politică a UE și “nisipurile mișcătoare” din Ucraina, Moldova și Georgia. Analiză
- Condiționalitatea UE și combaterea euroscepticismului în Parteneriatul Estic, Op-Ed
- Uniunea Euroasiatică și criza sanitară: integrare lacunară și ambiții geopolitice, Op-Ed
- Solidaritatea NATO și factorul rusesc: Lecția dură a rezilienței de stat. Op-Ed
- China și Rusia - diplomație sanitară și “fragmentarea” Europei, Op-Ed
- Efectele pandemiei - între solidaritatea UE și reziliența vecinilor estici, Op-Ed
- “Guvernele căzătoare” din Moldova și Ucraina: Patru asemănări și două contraste, Op-Ed
- Integrarea europeană în vecinătatea UE: Cu sau fără „de-geopolitizare”? Op-Ed
- Efectele “macronizării” relațiilor UE-Rusia asupra vecinătății estice, Op-Ed
- Vocile „unioniste” din Moldova, migrația și integrarea europeană în Est, Op-Ed
- Imobilizarea oligarhilor în Moldova, Georgia și Ucraina: misiune (im)posibilă? Op-Ed
- Zece prognoze în 2020: Geopolitizarea oligarhiei în Moldova și apropierea UE-Rusia, Op-Ed
- Anul eurooptimismului “scurtat” în Moldova: Top 3 succese și regrese în 2019, Op-Ed
- Dialogul moldo-român: de la “ton calm” la regim de condiționalitate, Op-Ed
- Trauma perspectivei europene, vecinătatea UE și ecourile cazului moldovenesc, Op-Ed
- Dialogul UE-Moldova: Există integrare europeană după guvernul Maiei Sandu? Op-Ed
- Moldova și Serbia între extinderea UE și avansarea euroasiatică, Op-Ed
- Ajutorul macro-financiar al UE pentru Moldova: recompensă obiectivă sau stimulent politic?, OP-ED
- Rusia, UE și refacerea conviețuirii geopolitice pe linia Kiev-Chișinău-Tbilisi, Op-Ed
- Guvernul reformelor din Moldova și “creditul de încredere” al UE, Op-Ed
- Politica externă “echilibrată” a Moldovei, axa Paris-Moscova și dosarul ucrainean, Op-Ed
- Fragilitatea guvernării de la Chișinău și agenda europeană până în 2020, OP-ED
- Deblocarea asistenței europene pentru Moldova: cu sau fără condiționalitate? Op-Ed
- „Primăvara anti-oligarhică” sau iluzii temporare în Moldova, Ucraina și Georgia, Op-Ed
- Cedarea regimului oligarhic, relansarea integrării europene în Moldova și agenda Rusiei, OP-ED
- Criza politică din Moldova: Depășirea complexului geopolitic și înfruntarea „statului capturat”, OP-ED
- Vitezele politice din Moldova, Ucraina și Georgia: în căutarea unui „cerc virtuos”, OP-ED
- Intersecția simbolurilor geopolitice în Moldova: între trecutul sovietic și drepturile minorităților sexuale, OP-ED
- Liberalizarea vizelor în Moldova după 5 ani: slăbiciunile bunei guvernanțe și comparații ucraineano-georgiene, OP-ED
- Moldova post-electorală: între avertismentele Rusiei, absența UE și alegerile anticipate, OP-ED
- Comportamentul (geo)politic al președinților Moldovei, Georgiei și Ucrainei: între percepții și realități fluctuante, OP-ED
- Formarea coaliției post-electorale din Moldova și câștigurile Moscovei, OP-ED
- Puterea diasporei în alegerile din Moldova – între percepții și realități, OP-ED
- Atitudinile cetățenilor din Moldova, Ucraina și Georgia față de UE și paradoxurile sondajelor, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2019: Reconfigurarea agendei europene în Moldova și criza statului de drept în UE, OP-ED
- Deficiențele condiționalității europene și supraviețuirea clasei politice din Moldova, OP-ED
- Avertizarea cu suspendarea regimului fără vize pentru Moldova și sinergia criticii UE, OP-ED
- Conviețuirea dificilă a societății civile cu regimurile oligarhice din Moldova și Georgia, OP-ED
- Eșecul introducerii integrării europene în Constituția Moldovei: perdanții și câștigătorii, OP-ED
- Viitorul Acordurilor de Asociere în Moldova, Ucraina și Georgia: factorul local, european și cel rusesc, OP-ED
- Oportunitățile opoziției extra-parlamentare, temerile guvernării și poziționarea față de UE, OP-ED
- Radiografia asistenței macro-financiare a UE în Moldova, Ucraina și Georgia: fruntașii și codașii, OP-ED
- Răcirea relațiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED
- Protestele anti-guvernamentale, stratagemele guvernării și agenda europeană a Moldovei, OP-ED
- Discrepanțele Chișinăului cu UE și intenția de valorificare a factorului rusesc, OP-ED
- Cazul Moldovei – un precedent periculos sau nu pentru relația UE cu Ucraina și Georgia? OP-ED
- Impactul rezoluției PE: de la o criză politică a guvernării la atacarea imaginii UE în Moldova, OP-ED
- Acutizarea dialogului UE-Moldova și calculele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Invalidarea alegerilor din Chișinău, scenariile guvernării și reacția UE, OP-ED
- Președinția României în Consiliul UE și contextul politico-energetic din Moldova, OP-ED
- Protestele sociale pe timp de integrare europeană: De ce cetățenii din Georgia protestează mai des decât cei din Moldova? OP-ED
- Impactul reapropierii dintre UE și Rusia asupra Ucrainei, Georgiei și Moldovei, OP-ED
- Multivectorialismul extern al Președintelui Dodon și incertitudinile geopolitice post-electorale, OP-ED
- Dependența energetică a Moldovei, evitarea transparenței și ignorarea datoriei pentru gazul rusesc, OP-ED
- UE și limitele „condiționalității stricte” față de Moldova, OP-ED
- Rolul și implicațiile (euro)unionismului în scrutinul din Moldova, OP-ED
- Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova, OP-ED
- Regenerarea regimului Putin și implicațiile pentru PaE și Moldova,OP-ED
- Scenariile (geo)politice pentru alegerile parlamentare din Moldova, OP-ED
- Moldova și UE: un dialog încâlcit în probleme vechi și așteptări noi, OP-ED
- Diagnoza oligarhiei din Moldova, Ucraina și Georgia și soluții pentru deoligarhizare, OP-ED
- Asistența UE pentru Moldova, urgentarea reformelor și supraviețuirea guvernării, OP-ED
- Integrarea europeană, importul legislației UE și soluții practice pentru conturarea beneficiilor, OP-ED
- Moldova și poziția de fruntaș al PaE – între reforme forțate și avantajul comparației regionale, OP-ED
- Lupta Moldovei contra dezinformării rusești: lacune și calcule electorale, OP-ED
- Noul mecanism de suspendare a vizelor – un instrument adițional pentru țintirea corupției din Moldova, Ucraina și Georgia, OP-ED
- Curtea Constituțională, integrarea europeană și lupta (geo)politică, OP-ED
- Președinția Bulgariei în UE și efectele asupra Moldovei, OP-ED
- Zece prognoze pentru 2018: Testarea electorală a vectorului european și renașterea forțelor pro-ruse în Moldova, OP-ED
- Natura creșterii percepției pro-europene și tentativa de “constituționalizare” a vectorului european, OP-ED
- Lupta cu propaganda rusă în Moldova, sensibilizarea SUA și contextul european, OP-ED
- Moldova și perspectiva de aderare la UE – lipsă de pregătire politică, instituțională și emoțională pe ambele părți, OP-ED
- Viitorul PaE și Moldova după Declarația de la Bruxelles – între pragmatism și realități locale, OP-ED
- Cu ce merge Parteneriatul Estic și Moldova la summitul de la Bruxelles?OP-ED
- Moderarea euroscepticismului Președintelui Dodon, comerțul Moldova-UE și resuscitarea simpatiilor proeuropene, OP-ED
- Legitimitatea guvernelor din PaE, supraviețuirea vectorului european și Moldova, OP-ED
- Multiplele viteze ale Parteneriatului Estic, societatea civilă și cazul Moldovei, OP-ED
- Rusia, naționalismul din Europa și Moldova, OP-ED
- Integrarea europeană, unionismul pro-european și defectele guvernării de la Chișinău, OP-ED
- Agendă pro-reformă în loc de blocarea asistenței macro-financiare, OP-ED
- Mandatul noului Șef al Delegației UE de la Chișinău și prima provocare majoră, OP-ED
- Misiunea UE în Vecinătatea Estică și Moldova: stimularea dezvoltării sau integrare europeană? OP-ED
- Magnetizarea Parteneriatului Estic, rolul Rusiei și implicațiile pentru Moldova, OP-ED
- Societatea civilă: agenți de influență sau sanitari ai sistemului politic. OP-ED
- Integrarea europeană în Moldova: proiect elitist sau nu? OP-ED
- Moldova la 26 de ani: între sustenabilitate și europenizare , Op-Ed
- Finalul mandatului lui Pirkka Tapiola, președintele pro-rus și oligarhul pro-european, OP-ED
- Miza Chișinăului: Asistența macrofinanciară și recunoașterea din partea UE, OP-ED
- Republica Moldova și “stabilitocrația” din vecinătatea europeană, OP-ED
- Reevaluarea Acordului de Asociere cu UE: soluție sau noi incertitudini? OP-ED
- Reacția UE la introducerea votului mixt: pragmatism sau slăbiciune, OP-ED
- Finanțarea externă a societății civile, presiunile guvernării și eurointegrarea, OP-ED
- Stimularea reformelor în Moldova, Georgia și Ucraina: condiționalități noi vs perspectiva europeană
- Președinția Estoniei în cadrul UE și implicațiile pentru Moldova
- Restabilirea livrărilor de electricitate din regiunea transnistreană și slăbiciunea factorului european, OP-ED
- Comisia de la Veneția, votul mixt și asistența europeană, OP-ED
- Rolul președintelui Dodon pentru Rusia și implicațiile pentru integrarea europeană, OP-ED
- Prioritățile Parteneriatului Estic până în 2020 și cum poate beneficia Moldova, OP-ED
- Valorile europene versus valorile tradiționale și subtextul geopolitic din Moldova, OP-ED
- Agenda europeană, societatea civilă și confruntarea cu guvernarea, OP-ED
- Trei scenarii privind soarta asistenței macro-financiare a UE pentru Moldova, OP-ED
- Stoparea asistenței europene versus votul uninominal în Moldova, OP-ED
- Cum Moldova a devenit “stat capturat”? OP-ED
- Dezastrele naturale din Moldova și oportunitățile relației cu UE, OP-ED
- Moldova după trei ani de regim fără vize cu UE și noile realități europene, OP-ED
- Poate Memorandumul cu Uniunea Euroasiatică diminua agenda europeană a Moldovei? OP-ED
- Îngrijorările ascunse ale UE și adaptabilitatea guvernării, OP-ED
- Moldova forțată să combine CSI și Uniunea Euroasiatică cu integrarea europeană, OP-ED
- Demersul pro-reformă al UE și planurile pro-rusești ale președintelui Dodon, OP-ED
- Viteze multiple în UE și în vecinătatea ei: Unde este Moldova? OP-ED
- Simpatiile pro-europene și rostul opoziției pro-UE, OP-ED
- Președinția versus guvernarea: între conviețuire politică și antagonism geopolitic, OP-ED
- Securitatea europeană și demersul Rusiei pentru o lume post-occidentală, OP-ED
- Acordul de Asociere cu UE și paradoxurile președintelui Dodon
- Dilema UE: să critice guvernarea sau să combată propaganda eurosceptică a președintelui pro-rus? OP-ED
- Dialoguri paralele între UE și Moldova și factorul ruso-euroasiatic, OP-ED
- Implementarea DCFTA în regiunea transnistreană – are loc sau nu? OP-ED
- Populismul și integrarea europeană în Moldova
- Misiune dificilă: aprofundarea europenizării și restabilirea relațiilor cu Rusia
- Parteneriatul Estic devine mai “practic”. Ce câștigă Moldova? OP-ED
- Despre „cererea de aderare” la UE şi temele de acasă ale Moldovei, OP-ED IPN
- Interconectarea energetică cu UE: Reţeta pentru diminuarea dependenţei faţă de regiunea transnistreană şi Rusia
- Tactica europenilor în raport cu Chişinăul: Reforme acum şi aici, Op-Ed
- Georgia, liberalizarea vizelor cu UE şi implicaţiile pentru Moldova
- Chişinăul accelerează reformele pentru a seduce Uniunea Europeană
- Europenii din nou la Chişinău: între dialogul cu guvernarea şi liderii protestelor
- Decodificarea poziţiei UE pe cazul Moldovei: Semnificaţia reală versus erori şi omiteri
- Criza Schengen: Afectează aceasta regimul liberalizat de vize pentru Moldova sau nu?
- Presa occidentală şi cea rusească despre protestele de la Chişinău: între dezinformare şi manipulare
- Reacţiile UE şi SUA la noile proteste anti-guvernamentale de la Chişinău
- Ideea alegerilor anticipate în Moldova: Noii pro-europeni de la Chişinău – „da”, voci de la Bruxelles – „mai bine nu”
- UE sub preşedinţia olandeză şi aluziile la Moldova
- UE în Moldova: o reţetă pentru reanimarea vectorului european în 2016