Volumul publicităţii electorale în ziare s-a mărit de 4 ori în a doua jumătate a campaniei
În cea de-a doua jumătate a campaniei electorale volumul de publicitate plasat în ziare de concurenţii electorali a crescut de 4 ori. Cei mai activi sunt PDM şi PLDM, arată un raport de monitorizare prezentat, marţi, de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), transmite Info-Prim Neo.
Expertul în mass-media Petru Macovei a declarat că a crescut şi numărul materialelor de educaţie electorală a alegătorilor. „Numărul acestor materiale a crescut, însă nu atât de mult ca să putem spune că presa din ţară îşi îndeplineşte misiunea de informare a cetăţenilor despre drepturile pe care le au”, a menţionat Petru Macovei.
Potrivit expertului, un lucru îngrijorător este că unele ziare continuă să reflecte evenimentele prin prisma materiale de opinie şi nu prin prisma ştirilor. Acest lucru se referă la ziarul „Moldova Suverană”, parţial este valabil şi pentru ziarul „Panorama” şi „Timpul de dimineaţă”. Acesta înseamnă că se dă preferinţă nu faptelor, ci opiniilor despre aceste fapte şi interpretării acestor fapte, a menţionat Petru Macovei.
Potrivit raportului CJI, ziarele „Moldova Suverană” şi agenţia „Omega” favorizează masiv concurentul PCRM şi defavorizează partidele din AIE. În unele materiale continuă să fie utilizate expresii denigrătoare la adresa oponenţilor politici ai PCRM, iar în cazul lansării unor acuzaţii lipseşte opinia părţii învinuite.
Publicaţiile „Timpul de dimineaţă”, „Jurnal de Chişinău”, „Panorama” şi portalul de ştiri „unimedia.md” prezintă PCRM preponderent în context negativ sau critică acest concurent electoral. AIE în unele cazuri este defavorizată, iar în alte cazuri, din contra, apare în lumină favorizată. „Timpul de dimineaţă” şi Unimedia favorizează în special PLDM, a subliniat Petru Macovei.
Acelaşi raport arată că agenţia de ştiri „Moldpres” prezintă în context preponderent pozitiv AIE şi partidele componente ale Alianţei. Ziarul „Flux” prezintă în context negativ toţi concurenţii electorali principali şi favorizează PPCD.
Raportul este elaborat în cadrul Proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală” care este realizat de către CJI în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare inclusă este 11-24 octombrie.