Vladimir Şarban: revenirea, în Chişinău, la sistemul sovietic cu 5 raioane este lipsită de perspective. Analiză Info-Prim Neo.

Secretarul consiliului municipal Chişinău, juristul Vladimir Şarban afirmă că revenirea, în capitală, la sistemul analogic cu cel sovietic de 5 raioane este lipsită de perspective, în special din cauza imposibilităţii unor actuale sectoare de a acoperi necesităţile proprii din surse acumulate în teritoriul administrat. Modificările la Legea nr.123-XV din 18 martie 2003 privind administraţia publică locală, votate recent de Parlament, nu stabilesc, în viziunea lui Vladimir Şarban, un statut explicit juridic pentru sectoarele capitalei. Constituţia R. Moldova, prin art.110, spune clar că R. Moldova este împărţită administrativ-teritorial în sate, comune, oraşe, care pot deveni municipii, dar nu prevede nimic despre o unitate teritorial-administrativă cu statut de „sector”. Pentru o dirijare mai eficientă a treburilor urbei a fost şi rămâne necesară nu atât schimbarea formală a sistemului de dirijare în municipiu, cât delimitarea riguroasă a competenţelor primăriei şi preturilor, însă modificările recente nu asigură acest lucru, spune sursa citată. Şi aceasta în condiţiile când sistemul de administrare din anii ”80 ai secolului trecut diferă mult de cel de astăzi. În trecut, raioanele aveau bugete, acumulau bani, îi investeau în construcţii şi alte necesităţi, pe când astăzi, spune Şarban, 75 la sută din acumulările bugetului municipal sunt preluate de către bugetul de stat. În afară de aceasta, nu poate fi comparat un sector cum ar fi Botanica, „dormitorul” oraşului, cu un sector împânzit de agenţi economici, cum ar fi Centru. Vladimir Şarban susţine că raţionamentul trecerii de cândva la sectoare consta în concentrarea resurselor financiare şi eficientizarea cheltuielilor pentru implementarea proiectelor mari, cum ar fi reconstrucţia totală a străzilor Ismail şi Ciuflea, schimbării a 100 km de apeduct etc. Problema problemelor în tot sistemul de dirijare a Chişinăului, spune Vladimitâr Şarban, rezidă în faptul, că în această piramidă nu sunt stabilite clar competenţele şi atribuţiile între diferite sisteme de dirijare: Consiliul municipal – Primărie - sectoare. „Poate fi schimbată denumirea sectorului în raion, a pretorilor în primari, a Primăriei în Primărie Generală, dar nimic nu se va schimba până nu va fi stabilit clar rolul fiecărui actor al scenei de dirijare a municipiului Chişinău”, spune sursa citată. Totodată, susţine Şarban, se bat cap în cap unele prevederi ale Legii cu privire la administraţia publică locală modificată şi Legea privind Statutul municipiului Chişinău, adoptată în 1995. Aceasta din urmă nu a suportat nici o schimbare în anii care au trecut de la adoptarea ei şi nu este adaptată la necesităţile de astăzi, existând multiple discordanţe între ele. Secretarul Consiliului municipal susţine că municipalitatea a elaborat mai mult timp în urmă proiectul noii legi privind statutul capitalei, pe care l-a prezentat instanţelor de resort, a discutat despre necesitatea implementării noii legi cu liderul de atunci al fracţiunii comuniştilor din Consiliu Valeri Pavlov, dar până la ora actuală proiectul nu a fost nici examinat, nici adoptat. Necesitatea modificării legii respective se impune şi datorită faptului, că schema de dirijare a mun. Chişinău este una atipică şi diferă de schemele din judeţe/raioane, adică Consiliul municipal are atribuţii caracteristice atât pentru unităţile administrativ-teritoariale de nivelul 2, cum ar fi raioanele, cât şi de nivelul unu, cum ar fi satele şi comunele. Vladimir Şarban admite că pronosticurile pesimiste ar putea fi „răsturnate” dacă, de rând cu modificările propuse deja, se va schimba şi modalitatea de finanţare a necesităţilor municipale, fiind lăsate în bugetul municipal macar 50 la sută din acumulări. În concluzie, el afirmă că orice sistem de dirijare are drept la existenţă, însă viabilitatea celui propus prin modificările la Legea privind administraţia publică locală poate fi verificată doar de practică. Esenţială rămâne delimitarea strictă a atribuţuiilor şi responsabilităţilor, asigurarea unui echilibru real între necesităţi şi posibilităţi la nivel de resurse umane, financiare, logistice etc. [Info-Prim Neo precizează:] Textul Legii privind modificarea Legii nr.123-XV privind administraţia publică locală a fost publicat în nr. din 18 august 2006. Conform modificărilor, în municipiul Chişinău vor fi o Primărie Generală şi un Consiliu municipal, 5 sectoare cu 5 consilii locale, un Primar general cu 4 viceprimari, câte un primar şi câte 2 viceprimatri în sectoare. Primarul general, primarii de sector, Consiliul municipal şi consiliile de sector vor fi aleşi prin vot general şi direct. Modificările intră în vigoare la data stabilirii alegerilor locale din anul 2007.
  • gln sarban 1.mp3
  •     0
  • sarban 2.mp3
  •     0
  • sarban 3.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.