Vlad Plahotniuc: Am început să simt că lucrurile se pot mișca în direcția bună, însă procesul este abia la început. Interviu IPN

Interviu IPN cu președintele Partidului Democrat din  Moldova, Vlad Plahotniuc, realizat de Valeriu Vasilică la cea de-a 27-a aniversare a Independenței

---

- Domnule Vlad Plahotniuc, Agenția IPN realizează în aceste zile mai multe interviuri cu personalități care au drepturi de decizie și personalități care au dreptul să critice deciziile respective. Le realizăm în contextul apropiatei Zile a Independenței. Mai exact, patru lideri care reprezintă guvernarea și tot atâția care reprezintă opoziția politică. Cu marea majoritate dintre ei am publicat deja sau am solicitat interviuri scurte, după principiul numit „în oglindă” – cu întrebări similare, pentru a ne asigura de o abordare corectă și echidistantă cu toată lumea. Dar și pentru că cu toți ceilalți intervievați am realizat până acum destul de multe interviuri, cu destul de multe ocazii. Se pare că doar una din cele opt personalități a evitat de data aceasta să răspundă la întrebările IPN. Acesta este însă primul interviu al Agenției de presă IPN din toată perioada de existență de 13 ani, cu Dumneavoastră, despre care se spune că generați mai toate deciziile în țara noastră și de aceea vrem să folosim această ocazie pentru a vă adresa mai multe întrebări, desigur, despre Independență, dar nu numai. Astfel, peste câteva zile se împlinesc 27 de ani de când Republica Moldova este o țară independentă. Unde credeți că am ajuns în acești ani?

- În privința momentului istoric de acum 27 de ani avem cu toții o claritate – Republica Moldova și-a dobândit independența atât de mult dorită și ni s-a oferit prilejul să edificăm acest stat, să-i creștem potențialul. Numai că parcursul care a urmat a fost fragmentat de diverse evenimente mai mult sau mai puțin fericite, iar dacă analizăm bine, ne dăm seama că multe dintre ele au fost oarecum firești pentru un stat aflat în construcție, un stat tânăr.

Cea mai mare parte a acelor ani i-am trăit ca simplu cetățean, nu ca om politic și pot să vă spun că am încercat să nu-mi fac niciodată așteptări exagerate, nu era atunci la modă să așteptăm ajutor de la europeni, americani, români, ruși și alții, te descurcai cum puteai, te bazai pe propriile capacități. Am construit business-uri de la zero, am trecut prin diverse greutăți, am avut parte de dezamăgiri și, ca simplu cetățean, dar și ca om de afaceri, am simțit foarte direct această perioadă de tranziție pe care o traversează țara noastră. Și tot din perspectiva aceasta pot să vă spun că astăzi este mult mai ușor să pornești o afacere și să o dezvolți în Republica Moldova, decât era în urmă cu 10 sau 20 de ani, asta ca să vă răspund și la întrebare.

Republica Moldova a ajuns în punctul în care este, într-un proces de modernizare, chiar dacă lucrurile nu se schimbă atât de rapid cum ne-o dorim cu toții, dar contează direcția corectă și determinarea noastră. În privința dezvoltării unei țări, întotdeauna sunt păreri diferite, dar ceea ce putem spune cu certitudine este că avem un stat stabil, cu adevărat independent, un stat respectat și susținut de comunitatea internațională.

- Dar în același timp avem un stat din care pleacă tinerii, un stat care se depopulează. Acesta nu este semnalul unui eșec?

- Din Republica Moldova oamenii tot pleacă de când și-a declarat independența, nu este un fenomen care s-a pornit acum. Au fost perioade când această migrație a fost mai mare. Dacă luați statisticile oficiale, veți constata că cel mai mare flux de plecări a fost până în anul 2015. Din 2016, de când Partidul Democrat și-a asumat guvernarea, acest flux de plecări s-a redus.

Apropo, eu tot am plecat cândva din țară în perioada studenției, am plecat să-mi câștig niște bani pentru a continua studiile, pentru întreținerea familiei, așa cum se putea la vremea respectivă, am muncit „la negru”, ca mulți alții, am trăit din plin experiența de emigrant.

Am revenit apoi în Moldova la studii și, concomitent cu învățătura, am început să mă implic și în afaceri.

Ulterior am stabilit un parteneriat cu o companie din afară, din România, după care, cu banii câștigați am început să fac investiții în țară. Deci, cunosc foarte bine experiența emigrantului, dar vreau să vă spun că eu nu am plecat din Republica Moldova din motiv că era un partid sau altul la guvernare, înțelegeam bine că o țară aflată în curs de dezvoltare trebuie să treacă printr-o perioadă îndelungată până să se îmbunătățească situația și să pot face ceva aici.

Desigur că este simplu să spui că pleci din țară pentru că este nu știu ce partid la guvernare, însă dacă mâine ar veni un alt partid, oricum ai pleca, dacă asta este ceea ce vrei să faci până la urmă. Iar Republica Moldova nu este singurul stat din regiune în care s-au produs așa fenomene, analizați ce s-a întâmplat cu România în privința asta în perioada 1990-2010, de exemplu, ce s-a întâmplat cu Bulgaria, Ucraina, veți vedea că au avut fluxuri uriașe de plecări. România este stat membru al Uniunii Europene și tot are încă foarte mulți oameni plecați, chiar dacă situația s-a îmbunătățit substanțial.

Cu regret, această migrație este și un lucru firesc, cum s-a întâmplat în cele mai multe state post-sovietice, e normal ca tinerii să vrea să trăiască într-o țară care le oferă o perspectivă imediată de un trai mai bun, drumuri mai bune, medicină, studii etc., mai cu seamă că evenimentele din acești 27 de ani de independență nu le-au oferit nicicum siguranța zilei de mâine.

Ceea ce este important însă până la urmă este să ajungem ca Republica Moldova să evolueze în așa fel încât moldovenii care au plecat să poată reveni acasă și să găsească aici locuri de muncă mai bine plătite, stabile, condiții mai bune de trai. Înțelegem că după ani de zile de crize politice, viteza cu care se fac schimbările este desigur afectată de pagubele produse de aceste crize și, cu toate acestea, iată că anul acesta au apărut primele semnale concrete că din punct de vedere economic Republica Moldova s-a pus pe drumul cel bun. Noi am trecut de punctul de turnură în balanța economică a statului și acum, după ani de pierderi sau stagnare, înregistrăm un progres sigur, remarcat și de partenerii noștri străini. Acest fapt ne dă speranțe și ne încurajează să muncim și mai mult.

- La 27 de ani de independență, este sau nu Republica Moldova un stat captiv?

- Dumneavoastră cum vă simțiți? Vă simțiți în captivitate în Moldova, aveți impedimente să vă faceți meseria, să circulați liber, să vă exprimați liber? Lipsește cumva opoziția în țara aceasta sau poate sunt interzise protestele și criticile la adresa guvernării? Această sintagma de stat captiv nu este decât încă o lozincă a oponenților politici.

- Pentru că m-ați întrebat: eu personal nu am, deocamdată, un răspuns foarte clar privind captivitatea statului, dar trăiesc în ultimii doi ani cu senzația unor mega-scenarii, generate, cred, de guvernare, în care sunt implicate multe structuri ale statului și în calitate de cel mai relevant exemplu aș aduce invalidarea alegerilor primarului de Chișinău. Dar în ansamblu, mă refer la o percepție răspândită pe larg și sonorizată în principal de opoziția politică și o parte din ONG-urile active. 

- Despre invalidarea alegerilor pot să repet ceea ce am afirmat la momentul respectiv, deși cred că opinia mea a fost foarte clară atunci. Acum vreau să fac o completare la răspuns. Totul se cunoaște prin comparație și, dacă este să vorbim despre instituțiile statului, eu cred că ele au cea mai independentă perioadă din acești 27 de ani și cele mai funcționale servicii publice. Încercați să vă amintiți prin ce situații dificile a trecut Moldova în diferiți ani, cum au acționat instituțiile în momentele grele, cât de eficiente sau ineficiente au fost și veți vedea că acum avem instituții care au evoluat, sunt orientate spre cetățean, reacționează mai profesionist și prompt la solicitările oamenilor. Însă nu suntem încă la nivelul mediu european, dar creștem, tindem spre asta.

Problema este, recunosc, în viteza cu care evoluează procesele de modernizare a instituțiilor. Și aici opoziția ar avea un cuvânt util de spus, dacă ar ști să-și formuleze competent mesajele politice. 

Eu sunt de acord că ritmul reformelor putea fi mult mai accelerat și, astăzi, instituțiile din Republica Moldova ar fi trebuit să arate mult mai bine, mai moderne și să fie mai eficiente. Dar cum să se întâmple asta după atâția ani de instabilitate politică? Este un miracol că nu s-a dărâmat sistemul economic cu totul și nu am ajuns la o situație catastrofală. O parte dintre cei aflați în opoziție au condus țara direct sau indirect în acești ani. Puteți să-mi spuneți ce au făcut ei pentru țară, pentru funcționarii publici, ca aceștia să rămână să lucreze la stat? Vă spun eu, au făcut un singur lucru, și-au angajat colegii de partid prin Ministerul de Interne, Ministerul Educației și în alte părți, așa au „modernizat” ei instituțiile.

Guvernarea democrată a abordat însă lucrurile într-o altă manieră, pe alte principii. Pentru prima data noi am început să venim cu programe dedicate funcționarilor publici, le dăm posibilitatea să-și cumpere case cu jumătate din preț plătit de stat, celor care lucrează în instituțiile de forță am început să le asigurăm acces la locuințe sociale, am redus taxe salariale, am făcut majorări salariale în limita permisă de creșterea economică avută după o lungă perioadă de criză, inclusiv după negocieri în acest sens cu finanțatorii externi, ca să-i convingem de necesitatea acestor majorări salariale și reduceri de taxe.

Pentru prima dată o guvernare face ceva concret pentru funcționarii publici, ca ei să aibă motiv să rămână să lucreze la stat, să putem atrage tineri în acest domeniu. Noi suntem captivați de misiunea noastră, suntem absorbiți de dorința sinceră de a dezvolta Republica Moldova economic și social – acesta este unicul mod în care cuvântul „captivat” își are rostul în raport cu guvernarea actuală.  

- În ceea ce privește reprezentații altor partide, până la urmă oponenți politici ai PDM, ne-ați răspuns. Dar aceleași afirmații privind subordonarea politică a instituțiilor statului vin și din partea mai multor reprezentați ai societății civile, parte dintre care am suficientă încredere în capacitatea lor de expertiză. Acționează instituțiile la comandă politică?

Ca orice persoană liberă, într-o țară liberă, aveți dreptul la simpatii și antipatii. Dar, eu, de exemplu, am văzut două abordări foarte curioase pe această temă, titrate pe larg de presă, niște analize făcute de două persoane care au fost ani de zile la guvernare, ambii au avut funcții înalte în stat după 2009, exact pe domeniul economic. După ce au contribuit la dezastrul în care s-a aflat țara, s-au retras în ONG-uri și fac pe analiștii independenți, uitând că ei nu au fost în stare să facă nimic bun în funcțiile respective, ba încă au mai făcut și prăpăd.

Deci, când vorbiți despre societatea civilă, vă recomand să urmăriți analizele cu adevărat independente ale ONG-urilor care nu au în componență persoane care au eșuat în politică și acum folosesc societatea civilă pentru a-și compensa cumva eșecurile și a se răfui cu partidele politice.

Există ONG-uri care fac cu adevărat o muncă remarcabilă. Ele, cu regret, sunt mai puțin cunoscute pentru că acest domeniu, repet, este monopolizat de câțiva foști politicieni, care își continuă războaiele politice, dau la stânga și la dreapta lecții de independență și eficiență, deși ei sunt unii dintre cei care au o responsabilitate directă pentru că Republica Moldova nu a evoluat mai repede și mai bine în acești ani.

Bine ar fi deci ca și ONG-urile să fie la fel de independente și apolitice, cum pretind de la instituțiile statului. Cât privește instituțiile statului, vă asigur că ele se află în curs de modernizare, asta presupune inclusiv o întărire a independenței acestor instituții în urma reformelor făcute. O prioritate pentru noi de la preluarea guvernării în anul 2016 a fost reformarea activității în sectorul bancar și nu cred că cineva are o îndoială că această reformă a fost una de succes, după investițiile străine importante venite în acest sector și aprecierile experților occidentali.

- Dar justiția și lupta cu corupția nu a fost o prioritate?

- Ba da, dovada și numărul uriaș de legi votate în ultimii doi ani pentru reformarea acestui domeniu. Pentru prima dată avem claritate în ceea ce privește declararea averilor demnitarilor, avem claritate în ceea ce privește răspunderea judecătorilor, eliminarea abuzurilor la arestul preventiv și multe alte legi care puteau fi votate foarte bine și când Maia Sandu cu PLDM dețineau portofoliul justiției și am fi fost mult mai avansați astăzi. Dar ei sunt doar cu teoria, cu practica trebuia să vină alții. Și a venit PDM, împreună cu PPEM, și am votat toate legile convenite cu partenerii externi în procesul de reformare a justiției și astăzi le avem implementate sau în curs de implementare. Efectele însă desigur că nu se văd în fiecare caz imediat, procesul de implementare are și el diferite etape și termene de înfăptuire. Dar vreau să vă asigur că rezultatele nu vor întârzia să apară.

- Și de ce atunci avem încă derapaje atât de mari în justiție?

- Pentru că este domeniul cel mai complicat de reformat și care necesită timp. De ce timp de 6-7 ani nu i-ați întrebat pe cei din PLDM ce au făcut cu Ministerul Justiției și cu justiția în general? A trebui să plece ei de la guvernare ca să se poată vota reforma procuraturii și multe legi importante în domeniul justiției. Culmea este că ele au fost votate chiar de PDM, care este acuzat că nu a făcut destul reforme în justiție. În realitate, așa cum cunoașteți, UE a fost în situația să ne oprească finanțarea pentru reformele în justiție din cauză că PLDM nu și-a făcut treaba când a gestionat acest domeniu. Moldova încă suferă de consecințele unor guvernări eșuate din trecut și, cu regret, nu doar în aceste două domenii.

- Este o chestiune de percepție asta cu justiția reformată, oamenii au impresia că justiția nu este reformată…

- Eu sunt de acord cu ei, justiția nu este încă pe deplin reformată, ea este în proces de reformare. Dar acest proces măcar a fost început de noi, după ani de zile în care a fost mai mult mimat tocmai de către cei din opoziția actuală, care astăzi o fac pe Alba ca Zăpada pe străzi și scandează că vor reforme, după ce ani de zile au tocat banii statului și ai partenerilor de dezvoltare pe reforme mimate.

Vă referiți la Maia Sandu? Există percepția că ea a făcut reforme bune la Ministerul Educației.

Foarte bine ați spus, există percepția. Dar diferența dintre realitate și percepție uneori este foarte mare. Ce reforme a făcut ea? A închis la întâmplare școlile și i-a pus în grea dificultate pe copiii din sate? S-a lăudat că a pus niște camere la BAC, o inițiativă care, din câte știu, nici măcar nu a fost a ei, dar a celor de la CNA.

Vă place cum arată educația reformată de ea? Să-i întrebați pe profesori, ei vă vor povesti. Întrebați elevii cum cară kilograme de cărți în spate la vârste fragede, pentru că nu a fost în stare să optimizeze curricula școlară. Sunt lucruri pe care noi am început să le reparăm însă, am stopat închiderea școlilor, se lucrează la o nouă curriculă care, sper, că va reduce considerabil volumul temelor pentru acasă ale copiilor. Noi discutăm aproape în fiecare ședință săptămânală la partid subiecte ce țin de educație, pentru că este unul dintre sectoarele în care anii trecuți s-au înregistrat cele mai slabe evoluții. Educația și Justiția, ambele sunt domenii care au fost gestionate de actuala opoziție anii trecuți, de politicieni care acum se ascund pe la PAS sau PPDA și prin alte partide.

Vă amintiți dezamăgirea uriașă pe care PLDM a produs-o populației? De la PAS și PPDA vă puteți aștepta curând la o dezamăgire cel puțin la fel de mare, sunt deja indicii și probe tot mai clare despre legătura acestor partide cu grupări oligarhice și serviciile speciale ruse. Chiar zilele acestea numele lor apare în scandalul internațional legat de expulzarea din UE a Ludmilei Kozlovska, suspectată de acțiuni împotriva unor țări europene și de legături cu serviciile secrete ruse. Această persoană s-a ocupat intens de denigrarea Republicii Moldova în Europa, în special la Bruxelles, a desfășurat constant acțiuni împotriva țării noastre împreună cu Maia Sandu și Andrei Năstase. Presa scrie că a finanțat ilegal activități ale partidelor din Moldova prin intermediul unui ONG. După expulzarea ei din UE, începe să fie clar ce și cine a fost în spatele ei și care a fost motivul pentru care ne denigra țara și racola politicieni de care se folosea în acțiunile sale. PDM a cerut instituțiilor statului să investigheze modul în care acest scandal internațional a avut implicații asupra Republicii Moldova și, în paralel, vom prezenta și noi opiniei publice informațiile de care dispunem, astfel încât oamenii să cunoască realitatea și să nu mai treacă printr-o nouă dezamăgire.

Totuși, abordarea critică a opoziției este susținută și de populație. Guvernarea se confruntă cu proteste în acest sens. Cât de mult ascultați vocile oamenilor de la aceste proteste?

Haideți să facem întâi o clarificare legată de ce este un protest real al oamenilor și ce înseamnă un protest al unor partide. Iată, mâine PDM adună o sută de mii de oamenii și merge la sediul PAS și PPDA, își exprimă nemulțumirea față de o acțiune a acestor partide. Asta ce e, protest pornit de cetățeni sau de un partid politic? Desigur că este o acțiune a unui partid politic, altfel absolut în regulă, partidele au dreptul să facă astfel de acțiuni. Când vorbim despre protestele organizate de PPDA și PAS, corect ar fi să nu mai mințim populația și să spunem că sunt proteste inițiate de cetățeni simpli. Oamenii se uită la televizor și văd bine că cei care vorbesc acolo sunt câțiva lideri politici și câțiva așa-ziși reprezentanți ai societății civile, foști politicieni și ei. Deci ce protest al cetățenilor este acesta? Pe cine reprezintă ei? Se reprezintă pe ei ca partide și fac o acțiune politică. Ceea ce, repet, este absolut în regulă să-și adune activul de partid și să manifeste, este la fel de în regulă dacă se alătură și cetățeni fără viziuni politice.

Pe de altă parte, noi suntem atenți la mesaje, pentru că unele dintre mesajele transmise de opoziție sunt preluate din sondajele de opinie, ca să-și facă mai credibile acțiunile politice apelează la această șmecherie. Aici apare însă partea care ne interesează și ne preocupă, ceea ce ține de nemulțumirile reale ale cetățenilor, indiferent dacă sunt susținători PDM sau împărtășesc alte viziuni politice.

Și aici vă voi da un exemplu, ca să înțelegeți cum acționăm.

La începutul guvernării noastre, în 2016, am avut o întâlnire cu oamenii de afaceri, la care ne-au fost semnalate cazuri de abuzuri din partea unor instituții. Erau mesaje foarte dure și am decis să acționăm imediat, să oprim aceste abuzuri. S-a discutat sever cu responsabilii din instituții, s-au lămurit cazurile respective, ca după puțin timp să apară alte abuzuri. Atunci am înțeles că nu este suficient să preluăm mesajul din societate și să-l rezolvăm punctual, dar trebuie o abordare sistemică. Și așa s-au născut inclusiv o parte dintre prevederile pachetului economic, votat de curând, unde sunt multe măsuri care blochează posibilitatea ca instituțiile să mai comită abuzuri asupra companiilor, au fost desființate instituții de control, au fost stabilite reguli și proceduri clare.

Iată așa credem noi că trebuie să rezolvăm lucrurile, nu prin proteste false sau prin show-uri politice. La fel am făcut cu programul „Prima Casă”. Ani de zile guvernarea condusă de PLDM s-a chinuit să lanseze programul și nu a reușit, noi însă în câteva luni am lansat deja trei etape ale programului, am ajuns la facilități pentru cetățeni, care nici nu puteau fi imaginate în trecut.

Pachetul acesta votat conține însă și multe probleme, iar una este cea legată de declararea voluntară. Opoziția spune că prin această lege s-ar putea spăla banii din frauda bancară.

Ați citit prevederile votate ce țin de declararea voluntară?

Mărturisesc că nu, dar am citit analizele unor experți, mai familiarizați cu terminologia juridică sau economică.

- Vă asigur că nici acei experți nu au citit complet prevederile la etapa la care s-au expus, la fel cum nici alții care s-au pronunțat public nu au făcut-o. Și asta este trist, ieșim cu analize, fără ca măcar să fi citit ceea ce analizăm. Dacă ar fi citit documentul, ar fi constatat că este foarte clar descris mecanismul prin care politicienii care au fost la putere în perioada fraudei bancare nu au dreptul la această declarare voluntară, s-ar fi văzut cât de multe categorii nu au acest drept, tocmai pentru a preveni riscul menționat. Declararea voluntară este o practică testată cu succes în multe țări cu democrații avansate, inclusiv în importante țări europene. Da, este adevărat că la noi a fost acea fraudă bancară și am fost nevoiți să dedicăm un capitol aparte măsurilor de eliminare a riscurilor, pentru ca cei care au beneficiat în vreun fel de pe urma fraudei bancare, să nu poată face declarația voluntară.

Vreau să menționez un aspect important al acestei reforme. Procedura se referă la banii dobândiți în general din neplata impozitelor (de exemplu, vânzarea unor bunuri, fără a fi declarat venitul), nu însă și la banii de proveniență criminală, inclusiv din corupție, traficare etc. Iar sursa veniturilor va fi declarată la FISC.

Pe scurt - niciun ban de proveniență dubioasă nu cade sub incidența declarării voluntare.

Totodată, vă amintesc aici că Procuratura a anunțat acum câteva luni că a identificat traseele banilor delapidați din sistemul bancar, sunt cunoscuți beneficiarii infracțiunii și schema transferurilor bănești, iar acum Procuratura se ocupă de recuperarea deplină a acestor bani, inclusiv de peste hotarele țării. Prin urmare, banii proveniți din frauda bancară nu pot fi declarați în cadrul acestei reforme, ei nu pot fi supuși procedurilor de legitimare, fiindcă acest caz este parte a unui dosar penal complex, iar persoanele implicate în furt, inclusiv transferurile lor, se află sub monitorizare. Iar dacă cineva va încerca să-și legitimeze banii furați, el va fi identificat.

Pe de alta parte, declararea voluntară va asigura un proces de curățare a economiei, de scoatere la suprafață a banilor din economia subterană, care nu sunt deloc puțini, de declarare reală și corectă a imobilelor, ca să terminăm odată cu această practică a declarării caselor pe terțe persoane. Nu poți începe o reformă economică reală, fără să faci întâi curat în economia subterană, să scoți la suprafață ce este acolo și să-i reduci ponderea, care în acest moment este uriașă.

Și apropo, declararea voluntară le dă posibilitatea chiar și liderilor opoziției să intre în legalitate. Unii dintre ei au case înscrise pe părinți sau rude, se ascund după diferite nume, iar acum au ocazia să intre în legalitate.

Important este însă cum va fi implementată declararea voluntară, iar aici Guvernul va monitoriza foarte atent procesul, astfel încât să se desfășoare corect și în acord cu parteneriatele internaționale pe care le avem. Dacă e cazul, vom interveni și cu modificări sau completări, astfel încât efectele să fie maxim pozitive.

Mai este PDM un partid real pro european după ce relațiile cu partenerii europeni s-au cam deteriorat în ultima perioadă?

În primul rând, este important de precizat că relațiile PDM cu partenerii europeni nu s-au deteriorat, relațiile noastre mai apropiate au fost întotdeauna pe zona familiei noastre politice - a social-democraților europeni, cu care avem în continuare un parteneriat bun. Cu PPE, familia politică unde s-au lipit de curând PPDA și PAS, alături de PLDM, nu am avut niciodată o relație foarte bună, dar este firesc, există o competiție politică și ea generează diferențe de abordări și viziuni.

Dar cel mai important este ce relație are Guvernul cu partenerii europeni, nu partidele. Guvernul nostru și-a îndeplinit absolut toate angajamentele convenite cu partenerii europeni pentru prima tranșă din asistența macrofinanciară și se îndeplinesc deja și angajamente pentru tranșele doi și trei. Este mai puțin important când se acordă acești bani, mai important este să facem reformele stabilite cu partenerii noștri. Fără banii respectivi ne descurcăm, dar fără reforme nu ne descurcăm și Moldova nu va evolua în ritmul în care trebuie. De aceea, noi punem accentul pe reforme, nu pe bani și ne respectăm angajamentele și înțelegerile.

Deci PDM rămâne un partid pro european ca viziune, iar înainte de orice, PDM va fi într-o măsură și mai mare un partid pro Moldova, iar în toamna veți vedea acțiuni interesante pe această linie, cu abordări mai noi pentru politica din țara noastră, care o să le placă cetățenilor, fiindcă de multă vreme le așteaptă.

În ceea ce privește Guvernul, va avea în continuare la bază acțiuni axate pe strategia națională privind integrarea europeană. Sunt multe partide, care au profitat de pe urma sintagmei de „pro european” și s-au folosit de ea strict în scopuri electorale. Este momentul ca această sintagmă să nu mai fie slogan electoral, să nu mai fie politizată, dar să fie încadrată în abordarea strategică a țării, a direcțiilor de evoluție pe care merge guvernarea.

- Ce înseamnă pro Moldova? La ce schimbări să ne așteptăm în toamnă?

- Timp de 27 de ani, toate partidele din Moldova s-au declarat pro ceva din exterior. Unele au fost pro europene, altele pro unire, altele pro ruse și așa mai departe. Nici un partid nu a fost în mod real pro Moldova și pentru moldoveni, toate s-au agățat primordial de un reper extern și au jucat această carte a rezolvării problemelor moldovenilor prin soluții magice în exterior. Noi credem că este o abordare depășită și a venit momentul ca PDM să-și definească mai clar poziționarea și să aducă un model de lucru bazat pe rezultate și eficiență, pornind strict de la agenda reală a cetățenilor și nu de la chestiuni geopolitice, sentimentale și de alt tip.

Moldovenii prea mult au fost hrăniți timp de 27 de ani cu iluzii și geopolitică, este momentul să dăm la o parte această abordare și să ne întoarcem acasă, să ne curățăm întâi gospodăria noastră și să o punem la punct, apoi să ieșim în lume curați și gata de noi evoluții. Ani de zile politicienii noștri s-au dus la Bruxelles sau la Moscova și de acolo le transmiteau moldovenilor „iată ce bine e aici, o să vă ducem și pe voi”. Dar moldovenii noștri aveau probleme acasă, nu le ardea lor de experimente, ei așteptau ca politicienii să vină să lucreze acasă, nu să le transmită salutări din birourile de la Bruxelles sau Kremlin.

Partidele noastre au așteptat tot timpul ca europenii, americanii, românii sau rușii să le rezolve problemele din țară și ele doar să strângă voturile la alegeri. Asta a făcut ca unii din exterior să profite de situație și, uneori, să se implice inadecvat în politica internă a Moldovei, văzând cât de naivi și dezorientați sunt unii politicieni moldoveni. Dacă vrem însă să evoluam cu adevărat, nu trebuie să așteptăm să ne facă alții curat în ograda, că ne vor face așa o curățenie încât ne vom simți niște străini în curțile noastre și nu vom mai dori să stăm în ele.

Noi am început deja să schimbăm paradigma în relațiile externe. În altă ordine de idei, Republica Moldova, pentru prima dată în istoria sa recentă, dintr-o țară vulnerabilă la influențele externe, a început să se impună, chiar dacă încă modest, a început să aibă poziții clare și să le susțină cu fermitate atât în raporturile geopolitice regionale, cât și în cele internaționale.

- Dați-mi  voie să constat că așa și nu ne-ați spus ce ne așteaptă la toamnă, trebuie să înțeleg că încă nu a venit timpul pentru detalii.

- Detaliile urmează, dar mai ales acțiunile noastre. Trebuie să ne preocupăm de interesele Moldovei, să nu fim dependenți de proiectele orientate strict spre exterior, să ne asigurăm noi ordinea necesară, să începem să ne schimbăm mentalitatea. De aceea, PDM își va schimba din mers abordarea, se va orienta, în primul rând, pe rezolvarea punctuală a problemelor cetățenilor, cu resursele interne de care dispunem și pe care le vom îmbunătăți.

În același timp, parteneriatele externe ale Moldovei trebuie să aducă un surplus de resurse pentru dezvoltare, nu pentru supraviețuirea țării, așa cum s-a întâmplat ani de zile. Nu vă voi spune acum toate noutățile, le vom comunica la momentul potrivit, însă ceea ce am dorit acum să scot în evidență este că ascultăm vocea oamenilor, pe cea a cetățenilor, iar ei spun la unison că vor să trăiască mai bine aici, acasă, în Moldova. Ei cu toții sunt, de fapt, pro Moldova.

- De ce a fost stabilită data alegerilor pe 24 februarie? Este o amânare tactică?

- Amânare ar fi fost dacă se fixa o dată, iar apoi era schimbată pe mai târziu. Dar nu a fost o astfel de situație. De la bun început a fost fixată această dată, conform termenului legal. Au fost mai multe opinii privind data alegerilor, unii au vrut prima duminică din luna decembrie, alții ultima duminică din luna februarie. Până la urmă s-a mers pe varianta actuală, inclusiv la recomandarea celor care se vor ocupa de organizarea alegerilor, a unor voci din societatea civilă, pentru că este nevoie de timp suficient pentru organizare, mai ales că se vor desfășura după un model nou.

- Aveți un mesaj special pentru cetățenii țării la împlinirea a 27 de ani de independență a Republicii Moldova?

- În primul rând, aș vrea să le spun cât de bine înțeleg că Republica Moldova, după 27 de ani, nu este încă la nivelul la care și-ar dori să fie țara lor. Când nu eram politician, eu tot aveam așteptări ca țara mea să evolueze mai repede, să pot face afaceri în siguranță, într-un mediu mai sănătos, mai competitiv. M-am implicat în politică tocmai pentru a încerca să impulsionez această evoluție și mărturisesc că în primii ani nu prea am reușit mare lucru, din cauză că toată clasa politică era mai mult angrenată în bătălii politice.

Abia în ultimii doi ani am început să simt că lucrurile se pot mișca în direcția bună, însă procesul este abia la început. Mi-aș dori să le insuflu multă speranță moldovenilor și optimism. Eu cred că oriunde s-ar afla moldovenii noștri, ei au motive să sărbătorească pe 27 august un lucru extrem de important – Republica Moldova este o țară cu adevărat independentă, iar ceea ce s-a întâmplat în urmă cu 27 de ani nu a putut fi dărâmat de nimeni, deși încercările în acest sens nu au fost puține. Țara, ca și mama, o iubim nu doar pentru că este frumoasă, ci pentru că este a noastră, ne-a dat viață și posibilitate să ne dezvoltăm. Datoria noastră este să-i fim recunoscători și să-i dorim tot binele, să muncim pentru asta. La mulți ani, tuturor cetățenilor, tuturor moldovenilor. La mulți ani, Moldova!

Reluare din 23 august

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.