Vizita ministrului rus de externe aduce un plus de vizibilitate Moldovei, APE
Vizita ministrului rus de externe la Chişinău, planificată pentru 22 noiembrie, aduce un plus de imagine şi vizibilitate Republicii Moldova în exterior. În condiţiile realităţilor politice interne, această vizită consolidează imaginea guvernului actual. De această părere este expertul Asociaţiei pentru Politică Externă, Eugen Revenco, contactat de Info-Prim Neo.
Eugen Revenco notează că vizitele unor înalţi oficiali de la Moscova sunt tratate de multe ori cu neîncredere şi cu frică de către o parte a societăţii. Aceste suspiciuni sunt explicabile, pornind de la războiul moldo-rus din 1992, prezenţa nedorită şi controlul efectiv (ocupaţia militară) a unei părţi a teritoriului ţării de către trupele Federaţiei Ruse, crearea şi menţinerea administraţiei separatiste de la Tiraspol, fiind condamnate de jurisprudenţa constantă CEDO.
„Vizita din 22 noiembrie a ministrului rus de externe, Serghei Lavrov, nu poate soluţiona nimic din cele menţionate. Ar fi naiv să credem că agenda politică a Rusiei, de la Vladivostok la Kaliningrad sau de la Murmansk la Soci ar fi dominată de relaţiile cu Moldova şi situaţia din regiunea transnistreană. Cel mai mare necaz pentru Republica Moldova ar fi să se pomenească neglijată, uitată. Noi, oarecum, ne-am deprins cu vizitele acestor înalţi oficiali din est şi deseori exagerăm rolul nostru în politica internaţională. Din această perspectivă, vizita respectivă aduce un plus de imagine şi vizibilitate Republicii Moldova”, a declarat expertul.
Eugen Revenco menţionează că Programul de guvernare 2011-2014 îşi propune crearea unui parteneriat strategic cu Federaţia Rusă în vederea soluţionării conflictului transnistrean. De aceea, vizita ministrului Serghei Lavrov poate fi considerată şi ca o contribuţie în acest aspect.
Totodată, spune expertul APE, vizita lui Serghei Lavrov nu poate grăbi rezolvarea conflictului transnistrean în actualele circumstanţe. „Pe de o parte, Republica Moldova este în proces de formare a instituţiilor puterii – urmează să-şi aleagă preşedintele ţării. Apoi, regiunea transnistreană este în plină campanie pentru liderism politic. Iar Federaţia Rusă, în pofida condamnărilor la CEDO, se prezintă incapabilă să influenţeze cumva voinţa şi atitudinile cetăţenilor săi aflaţi în funcţii oficiale la cârma regiunii transnistrene. Oricum Federaţia Rusă are statut confirmat de mediator în soluţionarea conflictului transnistrean şi a exprimat în mai multe reprize voinţa de a fi garant al soluţiei care va fi identificate”, menţionează expertul APE.
Potrivit lui Eugen Revenco, aşteptarea unor soluţii din exterior, concentrând discuţiile asupra rolului şi influenţei factorilor externi, constituie o abordare greşită. Este mai important ca autorităţile de la Chişinău să-şi dezvolte pârghii proprii de influenţă în regiune. „O problemă mai delicată constituie recunoaşterea alegerilor din Transnistria: dacă în urma acestora se va schimba liderul de la Tiraspol, Guvernul de la Chişinău va recunoaşte rezultatele alegerilor ilegale sau nu? În consecinţă, implicit ar valida întregul proces electoral, recunosc autoritatea electorală din Tiraspol?”, subliniază expertul APE.
Ministrul afacerilor externe al Federaţiei Ruse, Serghei Lavrov, se va întâlni la Chişinău cu preşedintele interimar al Republicii Moldova, Marian Lupu, şi cu prim-ministrul Vlad Filat. În cadrul vizitei este preconizată semnarea mai multor documente de cooperare bilaterală.