Vitalie Mihalache: Prețul de 6 lei pentru o călătorie nu acoperă pe deplin costurile, dar este un tarif social

Revizuirea tarifului la transportul public în municipiul Chișinău este indispensabilă, iar tariful unic de 6 lei pentru toate mijloacele de transport ar fi unul rezonabil din punct de vedere economic și echitabil din punct de vedere social. Este opinia lui Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale transport public și căi de comunicație din cadrul Consiliului municipal Chișinău, la dezbaterea publică la tema „Tarifele la călătoria cu transportul public: între necesitate, echitate și interese, inclusiv politice”, organizată de Agenția de presă IPN.

Suntem în situația în care 732 de milioane de lei bugetate la începutul anului curent există riscul să nu fie suficiente până la finele anului de gestiune curent. În condițiile respective, se vor depune eforturi suplimentare de a optimiza și de a găsi acele resurse necesare pentru a ține întreprinderile respective pe nivelul de prestare a unui serviciu eficient, echitabil și confortabil călătorilor din municipiul Chișinău. În perioada de vară, cheltuielile de mentenanță și întreținere sunt mai mici, iar alta va fi situația în perioada rece a anului, atunci când vor intra în calcul și cheltuielile de întreținere pe perioada de iarnă a acestor vehicule și a acestor întreprinderi”, a subliniat Vitalie Mihalache.

El a spus că, potrivit metodologiei de calcul a tarifului la transportul public, aprobate de CMC săptămâna trecută, valoarea de referință care stă la baza calculului de cost al unei călătorii în transportul public a fost stabilită la nivel de 0,06% din salariul mediu pe economie. „Guvernul a stabilit salariul mediu pe economie de 9900 lei. La momentul actual, luând în calcul elemente de indexare, de inflație, dar și alte elemente, ajungem la un cost net superior decât cel de 6 lei. Cu toate acestea, și luând în considerare că acest coeficient trebuie să fie unul social și să reprezinte o capacitate reală a locuitorilor municipiului Chișinău de a suporta aceste cheltuieli, s-a decis ca prețul unei călătorii cu transportul public să fie de 6 lei. Proiectul dispoziției care urmează a fi semnat de primarul Ion Ceban trece prin procedurile de avizare și de coordonare pentru o ulterioară semnare și difuzare publică a acestui document. În paralel, se lucrează pe toate celelalte componente pentru ca noul tarif să fie pus în aplicare la 1 iulie 2022, la fel și noul cost al unei călătorii cu transportul public în municipiul Chișinău”, a specificat Vitalie Mihalache.

Șeful Direcției transport public și căi de comunicație a menționat că Primăria municipiului Chișinău execută obiectivele stabilite, inclusiv cele referitoare la cerințele față de calitatea transportului public, care au fost aprobate unanim de către toți consilierii municipali. „S-au prezentat calcule elaborate conform metodologiei înaintate spre examinare în Consiliul municipal Chișinău în cadrul unui proiect finanțat de BERD. În prezent se face un studiu vizavi de posibila reorganizare a Parcului Urban de Autobuze și a Regiei Transport Electric Chișinău, cu implicarea unor experți din străinătate, inclusiv din România, care au experiență de revizuire și de examinare a unor astfel de obiective la nivel internațional. Se lucrează foarte intens, sunt schimbări în ceea ce ține de transportul public, vor urma schimbări în ceea ce ține de eficientizarea evidenței prin implementarea tichetării electronice. Întrebarea către Parlament a fost de ce din 2012, 2013 nu s-a revenit cu ajustări? În ceea ce privește transportul public, troleibuze și autobuze, ajustările lipsesc din 2009, iar la transportul de maxi-taxi – din 2006. E o perioadă imensă, în care nu s-a dorit să se vină cu o abordare și cu o ajustare. Nu vorbim de majorări, vorbim de ajustarea tarifului”, a spus Vitalie Mihalache.

Ofocialul a precizat că există structuri care verifică utilizarea banului public pentru a preveni utilizare acestuia în afara destinației, inclusiv, întreprinderile municipale sunt supuse auditului anual și verificărilor din partea Inspecției Financiare. „Există multe pârghii pentru a garanta sau pentru a fi siguri că banul public a fost utilizat conform destinației și în conformitate cu legislația în vigoare. Dar vorbim și despre o situație de creștere imprevizibilă a prețurilor, când nu putem determina o valoare efectivă a costurilor și cheltuielilor din motivul că la data prezentării proiectului de decizie la care a fost solicitată majorarea, nu aveam o previzibilitate pentru o lună, două luni. Avem costuri la creșteri salariale, avem costuri la transportare și la piese de schimb, avem multiple costuri, care, cu regret, ne debusolează în ceea ce ține de stabilirea unei clarități a zilei de mâine și a celor tarife cu care astăzi operăm”, a spus Vitalie Mihalache.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.