Violența faţă de copii – fenomen ascuns și neglijat în Moldova
În Moldova doi din zece copii sunt supuși violenței verbale în familie, iar unul din patru este bătut, dacă nu ascultă, arată cel mai recent studiu UNICEF privind violența față de copii. Acestea și alte date au fost prezentate marți, 17 iunie, la Chişinău în cadrul conferinței naționale „Fenomenul violenței și traficul de ființe umane – consecințe ale inegalității de gen în societate”, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit experților în domeniu, violența față de copii este o problemă ascunsă, necunoscută și subestimată. Aceasta se întâmplă deoarece, potrivit Raportului global ONU privind violența, populația nu are încredere în autorități și consideră că sistemul legal nu intervine eficient în rezolvarea astfel de cazuri, deși parlamentul a adoptat anul trecut o lege care reglementează violența în familie. Mai mult, spun specialiștii, în Moldova lipsesc în totalitate serviciile specializate pentru asistența copiilor maltratați. Acestora le este teamă să vorbească despre acte de violență săvârșite împotriva lor, iar societatea încă acceptă disciplinarea copilului prin metode violente, în special psihologice, se mai menționează în raport. Moldova nu face parte din cele 17 state care au interzis prin lege aplicarea violenței împotriva copilului.
Statisticile la nivel mondial, reflectate din perspectivă gender, estimează că numai în anul 2002, 150 mln de fete și 73 mln de băieți minori au fost forțați să întrețină raporturi sexuale sau au trecut prin alte forme de violență sexuală. Studiile din 21 cele mai dezvoltate state ale lumii au arătat că fetele au fost abuzate de 1,5-3 ori mai mult decât băieții, iar cele mai multe abuzuri au apărut în cercul familiei. 82 mln de fete se căsătoresc înainte de a împlini 18 ani, arată datele culese din mai multe studii efectuate pe parcursul timpului.
Nici la școală copiii nu scapă de violență. Un studiu efectuat de UNICEF constată că trei din zece copii chestionați au spus că au fost agresați verbal de către profesorii, iar în cazul unui copil din zece profesorii au aplicat măsuri fizice de corecţie. Psihologii spun că rigiditatea, categorismul, indiferența profesorilor, dar și inhibarea acestora în comunicare și incapacitatea lor de a depăși situațiile de conflict prin modalități pedagogice reprezintă bariere în relația cu elevii, iar consecințele agresiunii lor nu sunt deloc de neglijat: copiii își pierd încrederea și respectul față de propria persoană, au frică de profesori și de școală, și chiar devin agresivi.
Violența trebuie prevenită și identificată în toate mediile unde se poate întâmpla: familie, școli și medii educaționale, instituții de îngrijire, iar fiecare copil agresat în orice formă trebuie să beneficieze de protecție și asistență, constată psihologii. Aceștia recunosc, însă, că trebuie schimbată mentalitatea întregii societăți, pentru ca lucrurile să fie redresate.