Vinificatorii aşteaptă noutăţi de la Moscova
Ambasadorul Republicii Moldova în Federaţia Rusă urmează astăzi, 30 iulie, să prezinte şefului Serviciului rus „Rospotrebnadzor" măsurile luate de autorităţile moldovene şi producătorii de vinuri privind îmbunătăţirea calităţii producţiei livrate pe piaţa Rusiei, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit unor publicaţii de la Moscova, de eficacitatea măsurilor prezentate va depinde decizia care va fi luată în ceea ce priveşte exportul de vin din Moldova. Şeful de la „Rospotrebnadzor”, Genadi Onişcenko, a declarat mai devreme că autorităţile de la Chişinău nu sunt capabile să gestioneze situaţia creată în jurul exportului de vinuri pe piaţa rusă.
Întrebat dacă aceste declaraţii făcute de Onişcenco ar putea să fie urmate de sistarea exporturilor de vinuri din Moldova pe piaţa rusă, ministrul agriculturii şi industriei alimentare, Valeriu Cosarciuc, a spus că “nu e cazul să intrăm în panică”. Ministerul a emis un ordin special privind înăsprirea controlului calităţii şi inofensivităţii producţiei vinicole. De asemenea, au avut loc mai multe şedinţe cu participarea producătorilor, la care s-a discutat necesitatea de a asigura trasabilitatea producţiei vinicole, cu începere de la strugurii utilizaţi până la produsul finit.
La începutul anului 2007, Federaţia Rusă a expus cerinţele sale faţă de vinurile moldoveneşti. Dibutilftalatul nu era printre substanţele care nu trebuia să se conţină în vin. Pentru a evita neînţelegeri pe viitor, ministrul spune că este nevoie de a revedea această listă.
Piaţa rusă este foarte importantă pentru producătorii moldoveni, a mai spus Valeriu Cosarciuc. În prima jumate a anului curent pe această piaţă a fost exportată producţie vinicolă în sumă de peste 35 de milioane de dolari.
Şi analistul Alex Oprunenco de la „Expert-Grup” este de aceeaşi părere, dar subliniază şi necesitatea diversificării pieţelor de desfacere. „Faptul că s-a convenit cu autorităţile europene de a începe negocierile privind majorarea cotei pentru vinurile moldoveneşti exportate pe piaţa UE este pozitiv. Dar până a obţine această majorare se cer acţiuni ample şi eficiente de promovare a vinurilor moldoveneşti, care sunt puţin cunoscute consumatorului occidental”, a mai spus expertul.