Vasile Tarlev: Corupţia a pregătit terenul pentru stabilirea în Moldova a actualului regim autoritar al puterii. Sondaj Info-Prim Neo

{Agenţia de presă Info-Prim Neo desfăşoară un sondaj de opinie printre liderii formaţiunilor politice înscrise în cursa electorală. Subiectul anchetei este fenomenul corupţiei în R. Moldova şi soluţii pentru contracararea acestuia. Tuturor participanţilor le-au fost adresate aceleaşi două întrebări. De această dată răspunde la ele Vasile Tarlev, preşedintele Uniunii Centriste din Moldova.} [ - Ce crede formaţiunea pe care o reprezentaţi despre fenomenul corupţiei în Moldova?] - Eu personal, alături de conducerea şi membrii partidului Uniunea Centristă din Moldova, considerăm că corupţia a devenit astăzi una din cele mai majore probleme în Moldova, care reprezintă unul din cele mai mari pericole pentru viitorul ţării noastre. Acest fapt este confirmat şi de experţi străini, care consideră că factorii ce stau la baza corupţiei în Moldova sunt de natură economică, politică, juridică, socială şi morală. În cazul Republicii Moldova putem specifica trei categorii de factori neeconomici care contribuie la prosperarea corupţiei. În prima categorie pot fi incluşi factorii care conduc la obţinerea de profituri ilicite - în primul rând, este vorba despre imperfecţiunea cadrului legal, care permite birocraţilor să interpreteze legislaţia după bunul lor plac şi să stabilească propriile reguli. În aceeaşi categorie de factori se include şi influenţa exercitată de elita birocratică asupra elitei politice, fapt care uşor poate fi remarcat în sistemul vamal al Moldovei şi în activitatea Ministerului Dezvoltării Informaţionale. În context, trebuie de remarcat şi stabilirea unui control politic autoritar în sistemul judiciar, dar şi asupra Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei, ceea ce imprimă corupţiei un caracter centralizat. Cea de-a doua categorie de factori care generează corupţia în Republica Moldova, în opinia UCM rezidă în apatia politică şi socială a societăţii civile, precum şi în limitarea accesului presei la reflectarea procesului de luare a deciziilor, în special la nivel birocratic intermediar. Cu regret constatăm şi lipsa unui mecanism eficient de control şi de echilibrare a puterii politice excesive, promovate de unele instituţii administrative centrale (de exemplu Preşedinţia), ca generatoare de corupţie şi abuz de putere. În acest caz, un rol foarte important este rezervat influenţei internaţionale care este în stare să prevină coruperea unor funcţionari, responsabili pentru gestionarea ajutorului financiar extern, aşa cum se întâmpla în mod regulat în Moldova. Cea de-a treia categorie de factori include nivelul scăzut de cultură în efectuarea afacerilor din ţara noastră, care în mod direct încurajează corupţia. În Republica Moldova, spre deosebire de ţările dezvoltate din vest, nu exista o tradiţie de soluţionare civilizată a litigiilor economice şi legi care să asigure respectarea obligaţiilor contractuale. În Moldova sunt importante doar relaţiile personale şi funcţia deţinută în ierarhia socială. Corupţia este generată şi de nivelul scăzut de remunerare a funcţionarilor de stat, fapt care, de regulă conduce la intensificarea la ei a instinctului de „prădători” în raport cu cetăţenii obişnuiţi, şi în special cu oameni de afaceri. Nu trebuie să uităm şi de relaţiile de nepotism care predomină în recrutarea şi promovarea birocraţilor pe scară ierarhică a instituţiilor politice. Considerăm că anume corupţia a pregătit terenul pentru stabilirea în Moldova a actualului regim autoritar al puterii. În opinia noastră, realitatea în Moldova constă în existenţa unor instituţii publice nedezvoltate, existenţa mai multor elite de nivel superior şi un mare decalaj în venituri, astfel fiind creat terenul pentru apariţia posibilităţii de a exercita presiune sau autoritate. În această situaţie cei mai defavorizaţi rămân a fi păturile sărace şi oamenii oneşti, care din anumite motive nu sunt în stare sau nu doresc să se implice în acest joc. Aceste categorii ale populaţiei sunt întotdeauna cu un pas în spatele celor care-şi permit să influenţeze deciziile în favoarea sa. De cele mai multe ori, putem fi martori ai fenomenului în care drepturile garantate de Constituţie şi lege sunt condiţionate de mită. Astfel de exemple în Republica Moldova sunt foarte multe: unele companii nu pot să obţină documentele necesare pentru demararea activităţii sale, deşi au respectat toate cerinţele prevăzute de lege în acest sens. În acelaşi timp alte companii, care n-au respectat toate cerinţele, obţin documentele necesare în ziua de depunere a cererii. Acelaşi lucru se produce şi în efectuarea inspecţiei tehnice şi auditului financiar. Unele companii timp de mulţi ani nici nu cunosc ce înseamnă inspecţie, în timp ce altele sunt verificate de câteva ori pe an, fără a le fi aduse explicaţiile de rigoare. [ - Ce va face formaţiunea dvs. pentru combaterea corupţiei, dacă electoratul vă încredinţează guvernarea?] În procesul de elaborare a planului de măsuri de combatere a corupţiei, pe care Uniunea Centristă din Moldova intenţionează să-l pună în aplicare, dacă electoratul ne va încredinţa guvernarea, noi ne-am ghidat de formula elaborată în occident de economistul Robert Klitgaard, care este cu succes aplicată în mai multe ţări dezvoltate: „corupţia = monopol+ putere+responsabilitate”. În scopul limitării efectului monopolurilor, partidul UCM, venind la guvernare, se va abţine de la adoptarea legislaţiei, care ar acorda influenţa totală unor instituţii asupra anumitor aspecte ale economiei şi societăţii. Devenind partid de guvernământ, UCM va limita puterea birocratica, în primul rând, prin simplificarea cadrului legal care reglementează activităţile unor agenţi şi instituţii publice. Responsabilitatea, în opinia noastră poate fi obţinută prin educaţie şi motivare. Motivarea poate fi atinsă pe cale financiară, prin majorarea salariilor funcţionarilor publici până la un nivel care este în concordanţă cu responsabilităţile şi intensitatea eforturilor depuse. Cu toate acestea, în lipsa unor alte intervenţii, eradicarea corupţiei doar prin majorarea compensaţiilor băneşti ar putea duce la cheltuieli mai mari decât efectele economice nefaste provocate de corupţie. De aceea, în cazul dat va trebui de acţionat foarte prudent. Educaţia necesită eforturi atât din partea instituţiilor de învăţământ cât şi din partea familiei. Din păcate, în ultimul timp programele educaţionale din Moldova sunt orientate spre educarea unui om egoist. Pentru a schimba această situaţie, va fi nevoie de a consolida influenţa familiei în societate. După cum arată istoria, epocile de prosperitate şi de democraţie întotdeauna coincid cu perioadele de puritate şi de solidaritate a vieţii de familie. Şi viceversa, degradarea morală a familiei este întotdeauna însoţită de corupţie şi degradarea vieţii sociale. La baza familiei moldoveneşti întotdeauna a fost credinţa creştină, care a permis să se dezvolte pe deplin valorile noastre naţionale. Întreaga noastră cultură este clădită pe această fundaţie. Degradarea a demarat în momentul când sub fundaţie au început să fie efectuate “săpături” în vederea distrugerii acesteia. Acest proces a început în perioada sovietică şi continuă până în prezent, prin întroducerea unor standarde şi abilităţi educaţionale, scopul cărora rezidă în distrugerea credinţei noastre, iar împreună cu ea şi pe noi ca naţiune. Ne place sau nu, însă doar întărirea adevăratei credinţe, întoarcerea bunului Dumnezeu în familiile noastre ne poate aduce victoria în lupta împotriva acestui teribil păcat şi lucru rău, precum este corupţia. În general, corupţia este un fenomen care există aproape în fiecare stat, întrebarea este dacă dorim s-o eradicăm şi ce metode să utilizăm pentru aceasta. Noi dorim şi ştim cum s-o facem În conformitate cu Planul anticorupţie al Uniunii Centriste din Moldova, alături de altele vor fi luate următoarele măsuri: 1. Va fi asigurată transparenţa, în limite rezonabile, a tranzacţiilor comerciale, fluxurilor financiare şi de mărfuri. 2. Va fi stabilit un control efectiv asupra difuzării informaţiilor economice în scopul prevenirii vânzării lor; 3. Va fi adoptată o nouă lege „privind combaterea corupţiei", care să prevadă un şir de acţiuni eficiente de ordin economic, penal, administrativ, civil, disciplinar etc. 4. Va fi îmbunătăţit nivelul de luare a deciziilor, în funcţie de valoarea lor – până la nivelul guvernamental sau inter-ministerial. 5. Va fi asigurată respectarea strictă a principiului responsabilităţii individuale pentru punerea în aplicare a deciziilor. 6. Va fi implementată procedura de expertizare obligatorie a tuturor actelor normative şi a legilor de către experţi independenţi de o calificare înaltă: avocaţi, economişti, manageri şi alţi profesionişti. 7. Va fi asigurată respectarea strictă a principiului “ghişeului unic” în lucru cu populaţia pentru a reduce la minimum numarul de instituţii birocratice, reducând astfel posibilitatea de a corupe funcţionarii. 8. Vor fi clarificate reglementările legii cu privire la depunerea declaraţiilor fiscale pentru toate tipurile de venituri ale funcţionarilor şi a membrilor familiilor lor şi vom obţine executarea necondiţionată a acestei norme legale. 9. Vor fi introduse restricţii dure asupra posibilităţii de ocupare a funcţiilor în structurile comerciale de către persoane, care s-au eliberat din organele puterii de stat. 10. Va fi majorat rolul organelor de drept în activitatea de depistare rapidă şi combatere a actelor de dare de mită şi altor acte de corupţie, în legatură cu care va fi realizată majorarea finanţării lor, consolidarea personalului, optimizarea arsenalelor tehnice şi operaţional-tactice ale lor. 11. Va fi creat un singur organ de drept care va activa în domeniul combaterii crimelor economice, care va substitui multiplele ministere şi departamente care în prezent promovează o politică dispersată şi ineficientă. 12. Va fi asigurată interacţiunea optimă a organelor de drept din Moldova cu Interpol şi alte instituţii internaţionale, care luptă împotriva corupţiei, legalizării veniturilor ilegale şi altor crime economice. 13. Vor fi luate toate măsurile posibile de depistare, confiscare şi reîntoarcere statului a mijloacelor financiare şi altor bunuri de valoare furate de la stat. 14. Va fi elaborat şi implementat un program de îmbunătăţire a procesului de pregătire a studenţilor în instituţiile cu profil juridic, inclusiv va fi pus în aplicare un şir de acţiuni de acumulare a experienţei în domeniul dat - de descoperire şi de investigare a Crimelor Economice şi Corupţiei.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.

IPN LIVE