Va fi aplicată o nouă metodologie de calcul a primei de asigurare obligatorie de răspundere civilă
Noua metodologie de calcul a primei de asigurare de bază şi a coeficienţilor de rectificare pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule, aprobată de către Guvern la 12 martie curent, va putea fi aplicată peste, cel mult, o lună-două, notează Info-Prim Neo. Despre aceasta a informat în cadrul unei conferinţe de presă Aurelia Doina, vicepreşedinte al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF).
Ea a spus că scopul constă în a stabili o metodă unică de calcul a primei de asigurare care să reflecte riscurile reale şi care să satisfacă în egală măsură interesele şi posibilităţile părţilor. Noua metodologie va fi aplicată atât la asigurările de acest tip pe intern , cît şi pe extern, în sistemul Carte Verde.
Angela Popil, director adjunct al departamentului asigurări în cadrul CNPF a menţionat că elementul principal, în funcţie de care va fi stabilită prima de asigurare de bază, este mărimea probabilă a despăgubirilor pe care asiguratorul urmează să le plătească persoanelor păgubite. Cuantumul acestor despăgubiri raportat la numărul de poliţe va constitui poliţa de risc, estimarea căreia se bazează pe informaţia acumulată în registrele specializate în domeniul transportului auto, registrul de stat al accidentelor rutiere, precum şi pe informaţiile furnizate de către asiguratori din perioada precedentă şi pronosticarea evoluţiei despăgubirilor pentru viitor.
„Ţinând cont că legea în domeniul respectiv, nr. 414, adoptată în 2006 include în asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto şi asigurarea de răspundere civilă auto în baza poliţelor de asigurare Carte Verde, stabilirea primei de asigurare de bază şi a coeficienţilor de rectificare în baza unei metode unice va contribui la evitarea stabilirii arbitrare a primelor de asigurare pentru acest tip de asigurări”, a spus Popil.
Răspunzând la întrebarea ziariştilor, dacă se va majora sau nu preţul poliţelor, Angela Popil a spus că e prematur să se pronunţe. „Până acum mărimea primei de asigurare de răspundere civilă era stabilită de Guvern în sumă de 400 lei. Costul poliţei se individualizează şi va varia de la caz la caz”, a explicat sursa citată.
Noua metodologie va fi aplicată de CNPF pe parcursul a 5 ani, după care primele de asigurare de acest tip vor fi stabilite prin acordul părţilor contractului de asigurare. Se presupune că piaţa asigurărilor în această perioadă va fi liberalizată.
Solicitat să-şi expună opinia asupra noii metodologii, Eugen Daţco, director executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor, a spus că la elaborarea ei s-a ţinut cont de într-o anumită măsură de părerea transportatorilor şi ea „va face cît de cît dreptate asiguraţilor”.
Vladimir Ştirbu, şeful Departamentului asigurări al CNPF a spus că în prezent pe piaţa asigurărilor activează 33 companii, 28 dintre care oferă poliţe de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule. Suma primelor de asigurare acumulată pe parcursul anului trecut a fost 155 mln lei, iar suma despăgubirilor plătite – 58 mln lei. Poliţe de asigurare obligatorie de răspundere civilă au procurat doar 50 la sută din deţinătorii de autovehicule.
Mărimea primelor de asigurare acumulate în sistemul Carte Verde în 2007 a fost de 130 mln lei faţă de 102 mln în 2006. Întrebat cum se va reflecta aplicarea noii metodologii asupra venitului companiilor de asigurare, Vladimir Ştirbu a spus că este stabilit nivelul de profitabilitate de 10 % la asigurările obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicole pe intern şi de 7 % în sistemul Carte Verde.
Poliţele de asigurare vor fi procurate de transportatori numai în locuri special amenajate (gherete) şi nu de pe stradă, din maşini, de la persoane întâmplătoare.