Universităţile nu aplică Codul de etică, studiu Transparency International

Deşi universităţile din R. Moldova au adoptat coduri de etică şi au instituit comisii care să le aplice, majoritatea profesorilor şi studenţilor doar presupun existenţa acestora în universităţile lor. Aceasta este principala concluzie la care ajunge Transparency International-Moldova (TI-Moldova) după ce a efectuat un sondaj intitulat: „Etica şi integritatea universitară”, care a fost prezentat la Agenţia Info-Prim Neo pe 25 februarie. O bună parte din profesori şi studenţi nu au fost informaţi despre adoptarea şi conţinutul Codului de etică universitară, iar mai mult de jumătate din studenţi, care au afirmat că ştiu despre existenţa codului, au recunoscut că nu cunosc sau cunosc superficial prevederile lui. Transparency International-Moldova a efectuat sondajul în luna mai 2008, intervievând 113 profesori şi 415 studenţi de la 19 instituţii de învăţământ superior din R. Moldova, marja de eroare fiind stabilită la 3-4%. Astfel, 73,5% din studenţii chestionaţi consideră că la examene sau lucrări de control în universităţile lor se copiază des sau uneori, în timp ce acelaşi răspuns este dat de 65,4% din profesori. O mare parte din studenţi au recunoscut că frecvent au loc cazuri de plagiere a lucrărilor, articolelor din cărţi şi Internet. 45% din studenţi cred că studenţii comit tentative de corupere a profesorilor. La fel consideră 45,1% din profesori. Este alarmantă ponderea înaltă a respondenţilor care spun că profesorii şi studenţii au un comportament neetic şi, eventual, comit acte de corupţie. TI-Moldova se arată îngrijorată că cea mai mare parte a cazurilor de comportament neetic aşa şi nu a fost examinată de administraţiile universităţilor. Potrivit procesului de la Bologna la care Moldova este parte, universităţile trebuie să adopte coduri de etică şi să instituie comisii pentru a le implementa, „dar aceste comisii nu funcţionează”, a spus expertul TI-Moldova, Constantin Lazari. „Destul de important este că astfel Moldova, atât pe plan naţional, cât şi pe plan internaţional, nu-şi îndeplineşte acele obiective care sunt prevăzute în procesul de la Bologna. În această situaţie, universităţile nu sunt în stare să pregătească adecvat tânăra generaţie pentru asigurarea democraţiei”, a spus Constantin Lazari. Potrivit Liliei Caraşciuc, director executiv al TI-Moldova, un recent studiu TI arată că volumul total de mită care a fost plătită în sistemul educaţional din Moldova în 2008 se cifrează la 64 mln lei. Este discutabil dacă aceasta este mult sau puţin, ţinând cont de numărul mare de profesori în RM şi de salariile lor mici. Pentru TI prezintă însă importanţă consecinţele corupţiei. Printre măsurile de prevenire a corupţiei în sistemul universitar, TI-Moldova remarcă elaborarea unui mecanism clar de implementare a codurilor etice, includerea clauzelor codului în contractele de munca semnate de profesori, asigurarea posibilităţii de a alege profesorul, sporirea salariilor în sistemul universitar, completarea fişelor cu păstrarea anonimatului privind integritatea profesorului, acordarea posibilităţii de a compara predarea aceluiaşi obiect de un alt profesor prin rotarea periodică a profesorilor, stabilirea unor criterii clare de evaluare a cunoştinţelor studenţilor, petrecerea examenelor la computer.
  • lazari despre nerespecatrea obiectivelor bologna.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.