Unele instituţii media din Găgăuzia favorizează anumiţi concurenţi electorali înscrişi în cursa pentru funcţia de başcan, arată datele Raportului Interimar de monitorizare a alegerilor, realizat de Centrul de Tineret „Piligrim-Demo” din Comrat, în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente. Raportul, prezentat într-o conferinţă de presă la IPN, arată că unele organe de presă acordă mai mult spaţiu la anumiţi candidaţi în defavoarea altora şi promovează o politică redacţională dezechilibrată.
Monitorizarea a cuprins perioada 16 februarie - 1 martie şi a vizat postul public de radio şi cel de TV, ziarul „Vesti Găgăuzii” (editat de Comitetul Executiv al Găgăuziei) şi două portaluri de ştiri – gagauzinfo.md şi gaguzmedia.md.
Petru Macovei, directorul executiv al API, a declarat că, în linii generale, cele 3 instituţiile media finanţate din bani publici au respectat cerinţele privind reflectarea campaniei electorale şi Codul etic al jurnalistului. Totuşi, acestea nu au acordat suficientă atenţie politicilor de educare a electoratului. În perioada de monitorizare au fost tipărite două numere ale ziarului „Vesti Găgăuzii”, în care au fost publicate doar 6 articole cu privire la alegeri, 3 dintre care au fost interviuri plătite. O astfel de politică redacţională nu este orientată spre o promovare largă, notează directorul API. Şi monitorizarea buletinelor de ştiri serale de la televiziunea publică regională a arătat că a fost difuzat un singur reportaj despre panourile concurenţilor, în care apar doar 6 concurenţi din 11 înscrişi. La fel, în emisiunile organizate în ajun de alegeri nu este acordat timp egal pentru toţi concurenţii.
Cât ţine de portalurile gagauzinfo.md şi gaguzmedia.md, Petru Macovei a menţionat că acestea au fost destul de active, publicând zeci de materiale despre alegeri. În cazul primului portal, politica editorială este orientată în susţinerea candidatului Irina Vlah, care apare în aproape 30 de materiale din 70 şi în majoritatea în context pozitiv. În cazul celorlalți concurenţi electorali numărul materialelor este cu mult mai mic, iar contextul este fie neutru, fie negativ. Privind cel de-al doilea portal, Petru Macovei a spus că şi acesta ar avea nevoie de o echilibrare în politica redacţională.
Directorul executiv „Piligrim-Demo”, Mihail Sirkeli, a declarat că, în linii generale, campania decurge fără incidente majore şi, în comparaţie cu campaniile precedente, este vizibilă şi cu un număr mare de concurenţi electorali. Totuşi, au existat câteva cazuri de vandalizare a panourilor unor concurenţi electorali. În ziua alegerilor, 4 echipe mobile de observatori se vor deplasa în teritoriu pentru a monitoriza deschiderea secţiilor de votare, procesul de votare, închiderea secţiilor, numărarea voturilor, dar şi agregarea rezultatelor, iar rezultatele monitorizării vor fi expuse în rapoarte.
Primul tur al alegerilor din Găgăuziei va avea loc la 22 martie. Cel de-al doilea tur, dacă va fi necesar, se va organiza pe 5 aprilie. Concomitent cu alegerile la funcţia de başcan, vor avea loc alegeri parţiale în Adunarea Populară, în circumscripţiile Congaz şi Gaidar.