Analiză IPN: Cea de a cincea coaliţie pro-europeană de guvernământ a Republicii Moldova este ultima ca format de guvernare cu şanse de realizare a opţiunii europene a ţării. Este ultima, indiferent dacă această coaliţie se va menţine la putere până la alegerile parlamentare ordinare din 2018 sau se va desface mai înainte, eventual, din nou în câteva luni. De ce miza este atât de mare?
---
Alianţa pentru Integrare Europeană 3, constituirea căreia a fost oficializată joi, 23 iulie 2015, este a cincea coaliţie guvernamentală pro-europeană de la evenimentele din aprilie 2009 încoace şi ultima posibilă în acest format şi cu acest scop. Motivul principal pentru care altă şansă de creare a unei noi, a şasea, alianţe, nu există, constă în erodarea credibilităţii partidelor de la guvernare care se autodefinesc pro-europene, ceea ce, în mod automat, se răsfrânge asupra ideii de integrare europeană, chiar dacă această extrapolare nu este tocmai echitabilă în raport cu însăşi ideea. În momentul când populaţia nu mai are încredere în anumite partide, ea respinge, în mod firesc şi democratic, şi ideile pe care acestea le promovează, deşi, iarăşi, ideile nu poartă vină pentru incapacitatea promotorilor de a le realiza. O comparaţie foarte îndepărtată, dar comparaţie: comunismul a devenit ideea urâtă de către majoritatea oamenilor de pe glob în principal pentru crimele împotriva umanităţii la care s-au dedat cei care s-au numit „comunişti”, inclusiv Stalin în URSS şi Pol Pot în Cambodgia, dar nu numai.
Diminuarea credibilităţii: pas cu pas
Diminuarea credibilităţii partidelor pro-europene de la guvernare s-a produs în timp, eşalonat, dar constant şi în acest proces trebuie căutată o parte din explicaţiile de ce sondajele de opinie arată scăderea permanentă a numărului susţinătorilor ideii europene, pe fundalul creşterii numărului ideii pro-estice sau, mai simplu spus, ai ideii pro-ruseşti. Şi aceasta în pofida faptului că Europa a acordat în această perioadă sprijin masiv, inclusiv financiar, iar din cealaltă parte a lumii au venit semnale total opuse.
Iniţial, diminuarea credibilităţii s-a alimentat din reglările de conturi în public la care s-au dedat liderii partidelor venite la putere în 2009. Chiar dacă anumite critici reciproce sunt utile şi chiar necesare într-o coaliţie de guvernământ dintr-o ţară democratică, atacurile reciproce vehemente şi permanente, de multe ori speculative, programate şi concertate, au produs o primă doză de dezamăgire la adresa partidelor respective, prin ricoşeu, şi a ideii europene, din numele căreia se pronunţau „pro-europenii noi”. Şi aceasta pe fundalul unei societăţi nepregătite nici pentru un grad minim de transparenţă, cum a ieşit ea mai întâi din sistemul sovietic, apoi din cei opt ani de guvernare comunistă de după URSS. Convenţional, aceasta a coincis cu perioada AIE 1.
Instituţiile statului în afara statului
La următoarea etapă de diminuare, cea de a doua, desfăşurată concomitent cu continuarea reglării înverşunate de conturi verbale, mediatizate din abundenţă de presa de multe ori părtinitoare, partidele „pro-europene” au finalizat procesul de subordonare politică a instituţiilor statului, incluzând-le în rivalităţile interpartinice fiecare de partea sa, dar şi în promovarea intereselor politice şi economice, nu totdeauna transparente şi legale, la nivel naţional şi internaţional. Rezultatul cel mai prost al acestui proces s-a manifestat prin atingerea unui grad înalt de disfuncţionalitate a majorităţii instituţiilor statului, care au pierdut în mare măsură legătura cu statul şi cu populaţia, activând în regim autonom în sensul în care şi-au redus sarcina la a deservi în mod prioritar interesele patronilor politico-economici. Şi aceasta deschis, în văzul lumii, cinic. În plan temporal, putem vorbi despre perioada AIE 2.
Reacţia cetăţeanului de rând a fost simplă şi înţeleasă: dacă aceste partide şi aceste instituţii sunt europene, eu nu am de ce să agreez aşa ceva”. Şi aceasta în pofida faptului că întregul sens al reformelor solicitate şi finanţate de europeni în Republica Moldova se reduce la consolidarea instituţiilor statului, astfel încât ele să deservească cât mai bine nevoile cetăţeanului.
Toţi corupţii sunt din acelaşi partid?
Se pare că punctul culminat al acestei a doua etape coincide cu tragedia din „Pădurea Domnească” de la intersecţia anilor 2012-2013 şi profunda criză politică rezultată de aici. Dacă e să dăm crezare uneia dintre părţile implicate în acel conflict, atunci s-a făcut o tentativă de a demola sistemul instituţiilor total subordonate politicului, dar acea tentativă a eşuat, dacă a existat. Drept dovadă în plus serveşte faptul că, de la un anumit moment, întreaga „lupta împotriva corupţiei” s-a referit în exclusivitate la reprezentanţii unui singur partid şi exclusiv în circumstanţe politice şi sociale majore: moarte de om într-o vânătoare cu participarea unor înalţi demnitari de stat, furtul miliardului, negocierile privind constituirea alianţei de guvernământ etc. Ar putea fi o coincidenţă sau o realitate că doar unele categorii de persoane din unele formaţiuni politice se fac vinovate de încălcări de lege, dar mai degrabă că nu este aşa.
Rădăcinile problemei
Ar fi greşit să credem că guvernările pro-europene sunt cele care au inventat conceptul de subordonare totală a instituţiilor statului. Acelaşi control politico-economic a existat până la ele, doar că PCRM era singurul partid la guvernare şi nu trebuia nici să împartă, nici să rupă de la nimeni nimic. Lumea era obişnuită să accepte superioritatea „tătucului naţiunii” şi dreptul acestuia de a le decide pe toate în ţară, iar asigurarea mediatică a acestui comportament era „perfectă”. Plus la aceasta, PCRM nu se acoperea cu lozinci europene, respectiv, a lipsit componenta importantă de discreditare a opţiunii europene de dezvoltare. Poate nici poftele tenebre ale fostei guvernări nu erau atât de mari, dar „meritul” ei incontestabil ţine de crearea modelelor şi schemelor, pe care actualii le-au preluat „cu succes”.
BEM, Aeroport, miliard
La semnele distinctive ale primelor două etape de diminuare a credibilităţii s-au adăugat semnele următoarei etape, a treia, marcată de acţiunile incerte sub aspect legal, legate de cedarea pachetului de control al statului la Banca de Economii a Moldovei, cu revenirea ulterioară la poziţia iniţială, concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, culminate de „jafului miliardului” (conform unor estimări, de dolari sau euro, nu lei moldoveneşti) prin intermediul BEM. Proporţiile şi obrăznicia acestei ultime „afaceri” i-au luat, se pare, prin surprindere şi pe cei care credeau şi cred că ţin sub control şi instituţiile statului, şi statul în întregime, şi „tot ce zboară şi mănâncă în această ţară”. Înclin să le dau dreptate celor care consideră că „operaţiuni” de acest gen au avut loc în Republica Moldova de când există ea, cu ştirea şi implicarea mai a tuturor sau chiar a tuturor guvernărilor care s-au perindat. Doar că, în timp, s-au mărit proporţiile şi apetiturile.
Semnalul cel mai serios dinaintea „jafului direct”, cu spălarea a peste 20 de miliarde de dolari din Rusia prin băncile moldoveneşti, nu a trezit pe nimeni la realitate. Poate pentru că euforia şi comoditatea erau prea mari. Se spune că „niţică spălare de bani” prin instituţiile Republicii Moldova şi cu ştirea autorităţilor ei, era considerată chiar o „virtute” pentru supraveghetorii din rândul autorităţilor şi „ benefică” pentru bugetul public, unde rămâneau anumite comisioane din tranzacţiile tenebre, eventual şi pentru alte bugete, mai private şi mai corporative. În cazul „miliardului de la BEM”, cartoforii experimentaţi, din interiorul ţării sau/şi din străinătate, au dat lovitura de graţie pentru care au folosit măiestrit capcana întinsă cu timpul a „virtuţilor”, şi „beneficiilor publice, private şi corporative”.
Capcană pentru virtuţi şi beneficii
Există suficiente motive să credem că în această capcană au nimerit toate instituţiile de profil ale statului sau mai bine zis conducătorii lor, numiţi deschis sau tacit pe criterii politice, precum şi toţi sau aproape toţi decidenţii de vârf, formali sau neformali din această ţară, dacă o parte dintre ei nu au fost şi printre constructorii şi beneficiarii „capcanei”. Motivul cel mai mare pentru care credem aşa ţine din nou de controlul total asupra instituţiilor, în special a celor de forţă, de reglementare şi ale justiţiei. Mai bine zis, anume cazul miliardului demonstrează, pentru prima dată fără drept de tăgadă, existenţa acestui control total, fără de care nu s-ar fi putut întâmpla această, pe drept cuvânt, tragedie şi ruşine naţională.
Acest control se ridică la cote nemaiîntâlnite în istoria ţării noastre, dar şi în istoria tuturor ţărilor democratice la această etapă a istoriei moderne. Aceasta pentru că, pe de o parte, controlul instituţiilor a fost ca şi cum partajat politic între partenerii/concurenţi de coaliţie, ceea ce, la modul teoretic, ar fi trebuit să asigure developarea obligatorie a „operaţiei” la faze iniţiale, lucru care, pe altă parte, nu s-a întâmplat. Şi atunci concluzia ce se impune este că aceste controale diferite fie că au cooperat între ele la vârf, fie că nu mai avem diferite controale, ci doar un singur control total „beton”. Niciuna dintre variante nu este în folosul societăţii şi al omului, toate prezintă pericol politic şi social intern direct, dar, şi indirect, pentru destinele europene ale Moldovei, în cazul extrapolării aprecierii sociale de la guvernarea europeană la cauza europeană.
Toate aceste acţiuni şi semne încap în perioadele de guvernare cu numele de Coaliţia Pro Europeană şi, respectiv, Alianţa pentru o Moldovă Europeană, minoritară, de scurtă durată.
Tarife „la ţanc”
A patra, cea mai nouă etapă de diminuarea a credibilităţii s-a profilat zilele trecute, când au fost majorate tarifele pentru resursele energetice. Este adevărat că aceste majorări le-a efectuat o instituţie publică de reglementare, independentă, teoretic cel puţin, dar faptul în sine este relevant pentru un viitor val masiv de majorări şi scumpiri în lanţ, care pe fundalul recesiunii economice va genera şi un val de sărăcire semnificativă în rândul celor mai largi categorii sociale. În percepţia socială, dar şi a multor experţi, majorările, sărăcirea şi „furtul miliardului” fac un lanţ logic de cauze şi efecte. În aceeaşi percepţie socială, în mod logic, de toate cauzele şi efectele poartă răspundere guvernarea, oricare ar fi ea, inclusiv cea europeană, care va fi obligată să plătească. Cum, când, în ce măsură - va arăta timpul, cert este că preţul va fi cerut şi plătit, inclusiv pe linia cauzei europene compromise.
Etapă incertă
Nu este obligatoriu, dar s-ar putea ca în scurt timp să se dovedească existenţa unei faze distinctive şi mai noi, dar la sigur ultima, de diminuare a credibilităţii partidelor pro-europene, legate de negocierile privind formarea acestei ultime coaliţii pro-europene. Dacă se vor dovedi adevărate vehiculările potrivit cărora părţile „negociatoare” au exercitat, prin instituţiile controlate ale statului, unilateral sau reciproc, presiuni şi acţiuni de şantaj, lovituri „sub centură”, pentru a obţine şi mai mult control asupra instituţiilor statului, va trebui să constatăm abaterea definitivă a partidelor pro-europene de la modelele, standardele şi valorile europene şi să le înscriem, pe toate şi pe toţi liderii lor vinovaţi de aceste abateri, în lista de pericole pentru cauza europeană. Şi atunci varianta alegerilor parlamentare anticipate ar putea fi cea mai bună dintre toate variantele proaste rămase la dispoziţie.
Partea plină a paharului
S-ar putea ca tonalitatea acestei analize să pară exagerat de dură în cazul în care trebuie să recunoaştem o reuşită a partidelor pro-europene care au format, până la urmă, această nouă coaliţie majoritară de guvernare, care să administreze treburile ţării, foarte încurcate, pe interior şi exterior. Da, este o victoria, însă una cu gust amar, din considerentele expuse mai sus, care victorie obligă la şi mai multe sincerităţi şi responsabilităţi, decât în cazul unor înfrângeri. De la cei înfrânţi nu mai ai ce să le ceri şi, de aceea, în cazul nostru, nu este valabilă nici vorba privind posibilitatea învingătorului de a se eschiva de la răspundere.
Ca să fim corecţi, ar trebui să recunoaştem, totuşi, că partidele, liderii şi coaliţiile pro-europene, în special în perioadele iniţiale de guvernare, au avut şi anumite, uneori suficient de multe merite în promovarea ideilor şi practicilor europene în Moldova. Inclusiv: au atras în ţară bani contra reforme şi credibilitate, au apropiat cetăţeanul şi producătorul din Moldova de valorile şi standardele europene, în special prin obţinerea liberei circulaţii în lume şi semnarea Acordului de asociere. Dar, pe de o parte, nu meritele fac obiectul prezentei analize, pe de altă parte, îndreptarea lucrurilor este mai utilă decât lamentarea la un moment de reuşită, în al treilea rând, acum şi aici, vina partidelor şi liderilor pro-europeni trage mai mult la cântar decât meritele lor. Şi acesta este unicul lucru care contează şu care trebuie luat în calcul pentru acţiunile pe care le are de întreprins noua guvernare.
Legalitate şi legitimitate puse pe cântar
Da, politicienii pro-europeni au dreptate când spun că legalitatea şi legitimitatea partidelor şi cursului pro-european au fost confirmate în alegerile parlamentare din 2014 şi locale din 2015, dar:
1. După şase ani de guvernare pro-europeană, cu resurse enorme cheltuite, cu număr impunător de acte oficiale naţionale şi internaţionale semnate, cu sprijin politic, economic, financiar, logistic, geopolitic fără precedent din partea a două cele mai mari puteri din lume, EU şi SUA, numărul aderenţilor la ideea europeană din rândul locuitorilor Moldovei, conform diferitelor estimări, a descrescut, nu a crescut sau a crescut disproporţionat de puţin în raport cu resursele şi speranţele investite. Responsabilitatea în această situaţie este a guvernării în mod univoc;
2. În oraşele mari, cele care dau tonul vieţii politice şi formează direcţia de dezvoltare, dar şi în multe din cele mai mici, partidele pro-europene au fost depăşite de cele pro-ruseşti şi acesta este un semnal foarte semnificativ;
3. Legitimitatea şi legalitatea guvernării ar putea să nu fie suficient de confortabile, ca să ofere şi cursului pro-european garanţii pentru azi şi pentru mâine, dacă ar fi să dăm crezare măcar unei părţi din învinuirile, venite inclusiv din tabăra partidelor pro-europene, dar nu numai, de utilizare a resurselor administrative, de cumpărare a voturilor alegătorilor şi corupere a aleşilor locali şi naţionali gata votaţi, de loviturile pe la spate în procesul de constituire a majorităţilor de guvernare la nivel local şi naţional;
4. Credibilitatea partidelor pro-europene a atins nivelul critic în percepţia societăţii, ceea ce prezintă pericol iminent şi pentru sprijinul cursului european al ţării;
5. Partenerii europeni şi finanţatorii internaţionali tratează cu rezervă pronunţată situaţia partidelor pro-europene şi din Republica Moldova în ansamblu. Atitudinea se va schimba nu în mod automat şi nu imediat după constituirea AIE 3 şi formarea Guvernului, ci în timp, după ce guvernarea nouă va demonstra voinţă politică pentru schimbări semnificative.
Program de guvernare cu un singur punct: „modelul Saakaşvili”
Desigur, programul de guvernare al noii coaliţii pro-europene şi programul de activitate al noului guvern vor conţine lucruri cunoscute şi corecte, cum ar fi integrarea europeană, dezvoltarea europeană, abordare europeană, reforma justiţiei, lupta cu corupţia, reducerea sărăciei etc., etc. Dar credibilitatea guvernării poate înregistra un trend invers doar dacă percepţia socială va intui în programul şi acţiunile ulterioare un singur punct cu adevărat important al guvernării pro-europene: „legiferarea şi implementarea modelului Saakaşvili”. Modelul respectiv sugerează că:
a) sistemul post-sovietic, inclusiv în faza lui de tranziţie spre unul european, democratic, generează corupţie şi sărăcie, protejate prin controlul politico-economic excesiv asupra instituţiilor statului, inclusiv cele care au statut independent din oficiu, inclusiv justiţia;
b) este posibil ca lucrurile să fie schimbate în timp scurt, iar schimbările să fie agreate şi sprijinite de către societate, chiar în condiţiile rezistenţei dure din partea sistemului;
c) liderii din fruntea instituţiilor statului care realizează schimbările e bine să fie din afara sistemului sau din sistem, dar neimplicaţi în afaceri dubioase şi neşantajabili, cu voinţă şi capacitate de a face schimbările, chiar în condiţiile rezistenţei dure din partea sistemului;
d) lupta cu corupţia şi alte nelegiuiri trebuie să fie sinceră şi totală, nu poate fi selectivă şi îndreptată „împotriva unui singur partid” sau „a unui singur lider”;
e) din cauza aglomerării de probleme grave şi concentrarea de energie negativă în societate, nu este potrivită tactica „paşilor mici”, de aceea primul mas energic nu poate fi mai puţin important decât elucidarea „jafului miliardului”. Aceasta este hârtia de turnesol pentru sinceritatea noii guvernări de a guverna pe nou, precum şi pentru garanţia credibilităţii şi susţinerii crescânde a cursului european al ţării din partea societăţii;
f) „Modelul Saakaşvili” nu este unul tocmai ordinar, mai degrabă extraordinar, dar şi situaţia actuală din ţară şi din clasa politică este extraordinară, caracteristică nu doar pentru Moldova, Georgia şi Ucraina găsesc acum soluţii similare pentru probleme similare;
Pleacă ultimul vagon sau mai rămâne?
Judecând după culisele negocierilor privind formarea AIE 3, dar şi după primele declaraţii privind candidatura noului prim-ministru, ar exista o şansă, minimă, dar şansă că lucrurile să ia o întorsătură anume după „modelul Saakaşvili” şi în Moldova. Dacă nu se va ajunge până la această înţelegere, sunt preferabile alegerile parlamentare anticipate şi suficient de repede cât opţiunea europeană şi cea estică se mai află în paritate. Aceasta ca să nu ajungem să constatăm că am mai pierdut fără rost încă doi-trei ani şi să retrăim regretele de astăzi ale liderului unuia dintre partidele pro-europene că, în 2013, nu a mers „până la capăt, inclusiv până la alegeri parlamentare anticipate”.
Sincer vorbind, clasa politică din coaliţia majoritară nu are alte alternative de a rămâne prea mult la guvernare, decât doar să urmeze acest model. Cam în toamnă, revoltele sociale vor impune modelul cu forţa, „dacă nu se înţelege cu binişorul”. „Miliardul” şi „tarifele” servesc drept garanţie sigură în acest sens. Însă acolo unde se aplică forţa, dispar garanţiile pentru clasa politică, dar şi pentru societate şi pentru cursul european. În acest sens, coaliţia pro-europeană de guvernare pare să fie ultima. Ultimul tren sau chiar ultimul vagon european?
Valeriu Vasilică IPN
Valeriu Vasilică
Vezi și:
- De care parte a cortinei se va afla Moldova după noua împărțire a lumii? Analiză de Valeriu Vasilică
- Participarea transnistrenilor în alegeri: între beneficiu și pericol. Analiză de Valeriu Vasilică
- Cârdășia Moscovei și a Tiraspolului va continua „până la sfârșit”. Analiză de Valeriu Vasilică
- Valentin Constantinov: Pe dictatori îi interesează doar puterea personală. Interviu IPN
- Yoshihiro Katayama: Programele japoneze de asistență s-au extins în toate domeniile vieții societății moldovenești. Interviu IPN
- Beneficiile și riscurile reluării exporturilor de fructe în Rusia. Analiză de Valeriu Vasilică
- Opriți războiul!… și filmele despre război. Consemnări de Valeriu Vasilică
- Benedetto Della Vedova: Pornim de la relațiile excelente pentru a crea spații noi pentru apropiere
- După Rusia, și o parte din Moldova bate în SUA sau Patria se vinde doar ieftin! Analiză de Valeriu Vasilică
- Hârtia de turnesol a dosarului deputaților transfugi. Analiză de Valeriu Vasilică
- Asociația, venită de pe Lună, a Judecătorilor din Republica Moldova. Analiză de Valeriu Vasilică
- Virusul sau Cel de-al Doilea Om este ucigaș? Analiză de Valeriu Vasilică
- Valeria Biagiotti: Vă invit să deveniți agenţii schimbării, fiecare să înceapă de la sine
- Natalia Gavrilița: E crucial să construim țara cu o majoritate stabilă, integră și bine intenționată. Interviu IPN
- Ruth Huber: Noua Strategie de cooperare internațională a Elveției confirmă că Moldova rămâne o țară prioritară. Interviu IPN
- „Guvernarea”- Opoziția, scor 1:1. Prelungiri sau lovituri de departajare? Analiza IPN
- Mihai Murguleț: Reformarea justiției depinde de voința politică. Interviu IPN
- Desiree Jongsma: Examinăm și implicațiile mai larg COVID-19 pentru copii și femei. Interviu IPN
- Mihail Cotorobai: „Coronavirusul nu poate să anuleze drepturile omului”. Interviu IPN
- Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
- Premierului Ion Chicu îi cedează nervii?
- Fisura salvatoare a PDM. Analiză IPN
- Ion Chicu: Avem o societate care s-a dezamăgit în instituțiile și viitorul acestui stat
- Pavel Filip: Republica Moldova este totuși pe un drum de evoluție
- Maia Sandu: O viață mai bună înseamnă libertate și regim care respectă drepturile omului
- Andrei Năstase: PPPDA a militat și a insistat pe unitatea forțelor proeuropene
- Daniel Ioniță: Acolo unde sunt mai mulți români, există și o mică Românie... Interviu IPN
- Ion Manole: Vom insista ca dialogul politic să conțină garanții reale pentru respectarea drepturilor omului în Transnistria
- Valeria Biagiotti: Există lucruri care fac relațiile moldo-italiene mai speciale... Interviu IPN
- Inițiativa sau Moțiunea? Motivele și efectele lor. Analiză IPN
- PSRM-ACUM: Condamnați la colaborare și la distrugere... Analiză IPN
- Angela Ganninger: Și nu este adevărat că înainte lucrurile au stat mai bine... Interviu IPN
- Nicu Popescu: Cu partenerii de dezvoltare avem un „târg” decalat în timp. Interviu IPN
- Felicitări pentru „holding”. Întrebări pentru Maia Sandu. Analiza IPN
- Ce au spus si ce au vrut să spună deputații în ultima sesiune? Analiză IPN
- De ce a plecat Vlad Plahotniuc? Va reveni? Analiză IPN
- De cine se teme Ilan Șor? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Ceea ce ne leagă vine din dorința comună de a fi liberi. Interviu IPN
- Coaliția de guvernare: comunicare deficitară, fumigene și opacitate. Analiză IPN
- Nu se va ajunge la anticipate, deși este una din soluții, sugerate de electorat. Analiză IPN
- Kalman Mizsei: Linia de demarcare între putere și opoziție se trage pe interpretarea calității democrației
- Zdeněk Krejčí : Oamenii din țările mici nu-și pot permite luxul să se certe între ei în chestiuni de bază. Interviu IPN
- O fază mai bună a relațiilor moldo-ruse: mit, realitate sau deja-vu? Analiză IPN
- Vadim Bacinschi: „Suntem o seminție bântuită de atâtea controverse, himere și erori...”. Interviu IPN
- Repoziționarea PDM – corectă, forțată și nesinceră. Analiză IPN
- Integrarea europeană și consensul în Constituție, analiză IPN
- Daniel Ioniță: Susținerea Republicii Moldova este un obiectiv împărtășit la nivelul întregii societăți românești. Interviu IPN
- Moldova, țară căreia nu i se întinde mâna? Analiză IPN
- Reforma nu are susținere, Revoluția se amână. Analiză IPN
- Apoi a venit pădurarul și i-a alungat pe toți sau De ce nu a mers? Analiză IPN
- Opoziția a mușcat nada. Cine a pus-o? Cine se va prinde? Analiză IPN
- Sabine Krause: Un manual ce-i ajută pe germani să înțeleagă mai bine Moldova, pe care o îndrăgește oricine vine aici. Interviu IPN
- Valeria Biagiotti: Moldovenii sunt bine integrați și apreciați de populația italiană. Interviu IPN
- Andrian Candu, recidivă simptomatică? Analiză IPN
- Bartlomiej Zdaniuk: Visul meu este să creăm o legătură puternică între oamenii de aici și din Polonia. Interviu IPN
- De la Unire a lipsit „producătorul”, dar a fost prezent „produsul” său. Notițe subiective
- Guvernarea se repetă și opoziția întârzie. Analiză IPN
- „Curățare de grajduri” și de speranțe la Chișinău. Analiză IPN
- Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
- Parlamentarele 2018, balaur cu trei capete condamnate să se înghită reciproc. Analiză IPN
- Ce au în comun șoferii, politicienii și butoanele pentru arme de distrugere în masă? Analiză IPN
- Pentru ce a putut merge Plahotniuc la Erdogan? Analiză IPN
- Sistemul mixt: Înger sau Demon pogorât peste Moldova? Analiză IPN
- Planurile B ale schimbării sistemului electoral. Analiză IPN
- Merab Antadze: Calea europeană de dezvoltare este cea mai corectă pentru Moldova și Georgia, interviu IPN
- Deficit de comunicare şi de consens în „uninominalul-mixt”. Analiză IPN
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN, episodul 2
- Ce vor moldovenii şi ce le poate oferi puterea? Analiză IPN
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute, analiză IPN. Reluare din 15 aprilie 2009
- Principala problema a iniţiativei uninominale este iniţiatorul. Analiză IPN
- Deteriorare previzibilă şi inevitabilă a relaţiilor moldo-ruse? Analiză IPN
- Sensul politic şi sensul uman al împăcării. Analiză IPN
- De ce a fost imposibilă o dezbatere publică necesară? Analiză IPN
- Alexandru Tănase: Există deosebiri esenţiale între hotărârile CCM şi atitudinile politice, interviu IPN
- „FACEM!” Interviu IPN cu Valeriu Turea, şeful BRD
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Independenţa 2015: Anul Declinului, primul şi ultimul
- Secretarii generali ai… Republicii Moldova sau Dedublarea programată
- Coaliţia pro-europeană între interesele naţionale şi cele de partid
- Marian Lupu: PDM a devenit asociat în Partidul Socialist European. Vom folosi noul statut în interesul ţării
- Însemnele naţionale ale alegerilor locale
- De ce vin liderii europeni în Moldova?
- Raportul Kroll: întârziere fatală
- Securitatea informaţională: între stângăcie politică şi interes special
- Două în unu, cu impact european
- Edgars Rinkevics: Asocierea nu este ultima etapă în relaţiile UE-Moldova, interviu IPN
- Dosarul transnistrean: Al treilea deja-vu în circumstanţe mai bune ca înainte
- Agenţiile de presă din Moldova: între adaptare continuă şi dispariţie
- Şah pentru guvernarea pro-europeană: motive, pericole, soluţii
- Iurie Leancă – simbol şi prim-ministru?
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-III
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare-II
- Semne după care alegerile pot fi cruciale sau distrugătoare - I
- Igor Dodon prezintă pericol mare pentru pacea şi stabilitatea din Moldova, Valentin Crîlov. Alegeri 2014
- Mihail Magdei: Cea mai gravă boală a clasei politice este „morbul dezbinării”. Alegeri 2014
- Interviu IPN x 2: Letonia vrea să ajute Moldova să deschidă porţile Europei
- De ce comportamentul electoral al Coaliţiei contează pentru destinul european al Moldovei?
- Linas Linkeavicius: „Însă noi cunoaştem cu toţii că şi libertatea are preţul său…”
- Marian Lupu: Cetăţenii vor schimbări în politică şi noi dăm oamenilor puterea să decidă
- Republica Moldova nu s-a constituit. Dar nu a falimentat. Ce şanse are? Analiză IPN
- Presa, internetul şi politica moldovenească în off-shore? Analiză IPN
- Lumea Rusă versus Restul Lumii. Locul Moldovei? Analiză IPN
- Moldova nu mai este „singură acasă”, analiză IPN
- UE, UEA şi biletul de loterie, analiză IPN
- Vlad Filat: În 2020, Republica Moldova va fi în Uniunea Europeană
- Valentina Buliga: Vom împinge PCRM în extrema stângă, acolo unde e locul unui partid extremist
- Ce a dus Filat la Washington şi ce a adus de acolo? Analiză IPN
- Moldova este ţara care creează The Bat!-uri
- Măştile şi cagulele la proteste trebuie interzise prin lege, urgent, analiză IPN
- Rogozin sau Bufonada ca stil în geopolitică, analiză IPN
- Prejudicii afiliate războiului aduse Moldovei de criza regională
- Sunt patru milioane de argumente privind importanţă istorică a liberii circulaţii în Europa, interviu IPN cu Vadim Pistrinciuc, vicepreşedinte PLDM
- Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin
- Criza din Crimeea şi abolirea vizelor ca factor stimulator pentru ideea naţională a cetăţenilor moldoveni
- Coeziune şi contraziceri în coaliţia de guvernare
- Mizele şi investiţiile politice ale anului electoral 2014
- Moldova începe să încetinească oscilaţiile
- Ambasador leton: UE este deschisă pentru colaborare în toate domeniile cu Rusia, dar nu pe seama Parteneriatului Estic
- Ex-preşedintele Arnold Ruutel: Realizările actuale ale Estoniei au devenit posibile doar în componenţa UE
- De ce Acţiunea Pro-Moldova aprinde spiritele atât de tare?
- Miza Vilniusului: puterea în Moldova şi circulaţie liberă în Europa CAMPANIE IPN
- Limba română care uneşte şi care desparte
- Colaborarea moldo-chineză a intrat într-o nouă etapă, Andrian Candu
- BAC-ul, politica şi biletele de troleibuz
- Spaţiu public acaparat şi legile convieţuirii violate. Un caz dintr-o mie, unul cât o mie
- Moldova este aproape ca niciodată de scopul pe care şi-l propune la Vilnius, Linas Linkevicius, ministrul de externe al Lituaniei
- Poziţia faţă de conflictul transnistrean: fără drept la greşeală
- Acum Moldova poate obţine de la UE orice. Doar să vrea şi să poată
- Victor Chirilă: Moldova este foarte aproape de prăpastia unui stat falit politic şi instituţional
- Noul candidat la funcţia de premier va fi cel vechi – Vlad Filat
- Corneliu Gurin: Sistemul Procuraturii trebuie şi poate fi reformat în interesul cetăţenilor şi al societăţii
- Alexandru Oleinic: Moldova încă nu a avut un şef de Guvern anticomunist
- Deznodământul crizei politice este pe aproape ? sau Coada peşte ca simbol naţional
- Agenţia de presă IPN are două case noi
- Câteva semne de război la negocierile de pace pentru AIE 3
- Agenţia de presă Info-Prim Neo nu mai este. Este IPN
- Cetăţenii pot taxa politicienii care fură reformele, Comisarul pentru Drepturile Omului al CoE
- Filat va fi premier "până la sfârşitul lumii"
- Bombă cu neutroni în curtea (fostei?) AIE
- Dombrovskis: Ritmul bun al Moldovei în sfera eurointegrării se cere apreciat la justa valoare
- „Dacă UE nu e, nimic nu e” sau AIE învaţă să-şi aştearnă patul?
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc - 2
- Asta-i lupta finală... sau Internaţionala în stil moldovenesc
- Info-Prim: 14 ani de căutare de sine, cu o distrugere la mijloc
- Microbusiştii acţionează iraţional sau prea raţional
- Igor Corman: Să înţelegem interesul Germaniei pentru a realiza interesul Moldovei
- Guvernul Letoniei a ales Moldova ca prioritate de vârf, însărcinat cu afaceri leton
- În cinci ani se poate schimba cardinal viaţa ţării, diplomat georgian
- Cea mai mare reuşită şi cel mai mare pericol pentru Moldova
- Exclusiv: Lituania îi acordă Moldovei perspectiva de membru al UE, Irena Degutienė, preşedinta Seimului lituanian
- Moldova va trebui să demonstreze că este capabilă să implementeze legile legate de regimul liberalizat de vize, Sergiu Ostaf
- Integrarea europeană a moldovenilor văzută din ...China
- AIE: Victorie cu iz de înfrângere
- „Pentru mine Ziua de 8 martie este sărbătoarea mea profesională”, Daniela Terzi-Barbăroşie
- Isteria antiromânească este din frustrare sau din rea credinţă?
- „Dacă Moldova vrea să fie cunoscută, ea trebuie să fie mediatizată”, un moldovean francez
- Microfonul – unul din puţinii duşmani ai radiojurnalistului Gheorghe Danu
- Reacţia autorităţilor la hotărârile CC reprezintă un indiciu de maturitate a statului de drept, Alexandru Tănase
- Cine-i cel mai frumos la moară sau De ce clasa politică ne ţine în capcană?
- „Cred că mentalitatea popoarelor Chinei şi Moldovei este în general la fel”, însărcinat cu afaceri chinez
- Guvernarea provoacă ciocniri între angajaţi şi angajatori
- Forţele de pacificare: tancul din cui
- Pentru Moldova există riscul ca o persoană să devină mai puternică decât cetăţenii, Kalman Mizsei
- Ne-am asumat şi riscuri pentru că schimbările de mentalitate se produc mai greu, Irina Tişacova
- Nici un proiect politic major nu e posibil în lipsa conştiinţei etnice limpezi şi a identităţii civice puternice, Marius Lazurca
- PCRM şi-a ratat şansa de declanşare a alegerilor parlamentare anticipate
- Plus-minus 2,5 motive pentru care Zinaida Grecianîi să poată fi aleasă preşedinte
- Cu Kalaşnikov sub trenci sau AIE: „pe viaţă şi pe moarte”, cu asistenţi - 2
- Contează nu doar Constituţia, ci şi ceea ce fac politicienii la modul practic, Dirk Schuebel
- „La sigur, toamna politică în Moldova va fi una „fierbinte”, chiar „aridă”, Ion Tăbârţă
- Anul 2011 – Anul Muchiei de Cuţit, Valeriu Vasilică
- „Forţa transformatoare a Europei constituie cea mai puternică resursă pentru modernizarea Moldovei”, Kalman Mizsei
- Puşca din cui a împuşcat. Nu a omorât pe nimeni. Deocamdată...
- Moldova, fără duşmani interni - II
- Moldova, fără duşmani interni
- PCRM pregăteşte Marea Revoluţie Socialistă din ... Toamnă
- Filat ascultă dar şi vorbeşte, în premieră
- „Este necesar să se înceapă pregătirea societăţii pentru eventuale compromisuri cu bătaie lungă în procesul de reglementare a diferendului transnistrean”
- Igor Dodon: „În Chişinău va începe o viaţă nouă, ascendentă, plină de realizări”
- De ce a trebuit „muşcat” ambasadorul UE în Moldova Dirk Schuebel?
- Rezultatele alegerilor locale la Chişinău: lupul a intrat în stână
- O zi ideală pentru diversiuni şi provocări electorale. Analiză Info-Prim Neo
- Câţi viitori primari vor merge la Bruxelles? Analiză Info-Prim Neo
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Miza alegerilor locale 2011 este alegerile parlamentare anticipate. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Viitorii primari ai capitalei în rol de cerşetori obraznici. Analiză Info-Prim Neo
- Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director CReDO
- Diagnosticul americanilor: guvernarea comunistă a fost nedemocratică. Analiză Info-Prim Neo
- Autorităţile demonstrează interes corporativ de a nu permite dezvoltarea şi finanţarea organizaţiilor societăţii civile. Interviu Info-Prim Neo cu Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Moldova condamnată, fără alternativă. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul IV
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Încotro şi cum a pornit Moldova? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Ce au în comun trânta moldovenească şi Internetul? Interviu Info-Prim Neo cu doctorul în ştiinţe Serghei Busuioc, decanul facultăţii de pedagogie la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport,
- Cu europenii despre moldoveni. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei UE în RM
- Renumărarea voturilor pe rol de şoc benefic pentru partidele parlamentare. Analiză Info-Prim Neo
- De înţelepciunea politicienilor în negocieri depinde stabilitatea democraţiei în Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Kalman Mizsei, reprezentant special al UE pentru RM
- Tinerii vor să se implice, ştiu cum şi ştiu de ce. Interviu Info-Prim Neo cu Sandu Coica, preşedinte CNTM
- Cum l-a refuzat Filat pe Şelin şi despre „darul suptului” după Ghimpu şi Voronin. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Voronin l-a refuzat pe Filat? Analiză Info-Prim Neo
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Ultima „Epistolă UE către moldoveni”: strigăt de biruinţă sau strigăt în pustiu? Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Bombă cu efect cumulativ sau de câte limbi de stat are nevoie Moldova? Analiză Info-Prim Neo
- Scandalul Mocanu-Plahotniuc: cui îi este convenabil? Analiză Info-Prim Neo
- „Cartea transnistreană” secretă a Rusiei. Analiză Info-Prim Neo
- De ce Rusia se poarta cu Moldova ca şi „câinele grădinarului?”. Interviu Info-Prim Neo cu expertul independent rus Dmitrii Danilov, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- „Vin Noii Moldoveni!?” - interviu Info-Prim Neo cu fraţii Cristina şi Dumitru Podgurschi, din ciclul „19 ani de Independenţă”
- Recidive periculoase. Analiză Info-Prim Neo
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- AIE a murit de „moarte bună”. Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- AIE a murit "de moarte bună". Trăiască A! Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Decretul Ghimpu: cauză naţională neformulată. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Instinctul autoconservării manifestat în mod diferit de liderii politici moldoveni. Analiza Info-Prim Neo
- Sincronizări, repoziţionări şi regrupări în formatul „5 + 2”. Analiză Info-Prim Neo
- Vandalismul din aprilie 2009 prin prisma florilor de romaniţă. Analiză Info-Prim Neo
- Mişcarea sindicalistă predată partidelor politice. Analiză Info-Prim Neo
- „Milă mi-i de Gumeniţă, da' de mine şi mai tare...”. Analiză Info-Prim Neo
- Noul Cod al vizelor aduce beneficii tuturor solicitanţilor de vize în UE, dar în special ţărilor vecine precum Moldova. Interviu Info-Prim Neo cu Dirk Lorenz, Ofiţer politic al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova
- Declaraţiile contradictorii din cadrul AIE diminuează eforturile guvernării moldoveneşti de a soluţiona conflictul transnistrean. Interviu Info-Prim Neo cu Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- Cetăţenii Republicii Moldova vor fi acceptaţi în Europa doar atunci când se vor simţi confortabil în limba oficială a ţării lor. Interviu Info-Prim Neo cu Alexei Axan, profesor la Casa Limbii Române
- Societatea tolerantă a Moldovei şi în particular societatea civilă ar trebui să-i facă pe politicieni să se potolească într-un final. Interviu oferit Agenţiei Info-Prim Neo de către Reprezentantul special al UE pentru Republica Moldova Kalman Mizsei
- „Muruianu” a aruncat mănuşa. Cine o ridică? Analiză Info-Prim Neo
- Actele de vandalism: o ecuaţie cu toate datele necunoscute. Analiză Info-Prim Neo
- Igor Boţan: Formaţiunile politice nu-şi vor putea preciza strategiile electorale fără consultarea unei lucrări precum „Lecţii electorale la şcoala democraţiei din R. Moldova”
- Info-Prim Neo: Cartea „Lecții electorale la școala democrației din Republica Moldova”. Cuprins și prefață
- Sindromul neprezenţei în Consiliul municipal Chişinău. Analiză Info-Prim Neo
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- O sută de zile ale noului primar general de Chişinău. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I
- În 2009 PCRM ar putea reveni în opoziţie. Analiză Info-Prim Neo
- Interviul Info-Prim Neo, ignorat de candidaţii la funcţia de Primar general al mun. Chişinău Veaceslav Iordan şi Dorin Chirtoacă
- Subordonare prin unificare. Comentariu Info-Prim Neo
- Un tur de scrutin fără urşi, dar cu germani sau japonezi. Analiză Info-Prim Neo
- Alegerile locale din 3 iunie din capitală ar putea fi invalidate. Investigaţie Info-Prim Neo
- Viitorul Consiliu municipal Chişinău va fi aproape de două ori mai eterogen decât fosta componenţă. Comentariu Info-Prim Neo
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VII
- Din toate programele candidaţilor la funcţia de primar al capitalei poate fi creat „programul pentru primarul ideal”. Analiză Info-Prim Neo, episodul III
- Candidaţii la funcţia de primar al municipiului Chişinău propun 70 de iniţiative de dezvoltare a capitalei. Analiză Info-Prim Neo, episodul II
- Programele electorale ale candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt doar declaraţii pentru un electorat imatur. Analiză Info-Prim Neo, episodul I
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL VI
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL V
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II.
- Chişinăuianul mediu în faţa listelor electorale. Analiză Info-Prim Neo, episodul I.
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Primarul general de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL IV
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL III
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL II
- Cum va rămâne în memoria chişinăuienilor Consiliul municipal al capitalei de modelul 2003 – 2007. Analiză Info-Prim Neo, EPISODUL I