Fără nicio surpriză, dialogul politic la nivel înalt cu Bruxelles-ul a fost reluat rapid de către Premierul Sandu. Credibilitatea noii guvernări a scos orice barieră veche din cale. Componența Guvernului, alcătuit din profesioniști din diasporă și societatea civilă, și pentru prima dată dominat de femei, a avut un efect pozitiv ajutător, scrie politologul Dionis Cenușa într-un articol de analiză pentru Agenția IPN.
Deși UE niciodată nu a exclus că va coopera cu o guvernare dacă ar include Democrații, înființarea coaliției dintre ACUM și Socialiști a reprezentat o ușurare pentru europeni, din mai multe puncte de vedere, comentează politologul.
Pe de o parte, el opinează că instituțiile europene pot reface și aprofunda mai repede și mai ușor dialogul la nivel politic și tehnic fără Democrați, decât cu ei aflați la guvernare. Experiența UE cu acest partid a fost probabil cea mai dificilă în regiune și s-a soldat inclusiv cu atacuri la imaginea instituțiilor europene, constată Dionis Cenușa.
El mai adaugă că Guvernul Maiei Sandu este practic în totalitate format din pro-europeni testați, ceea ce elimină eventuale neînțelegeri de ordin ideologic, pe care le-ar fi putut întâmpina, dacă Socialiștii ocupau și alte ministere decât cel al Apărării.
Pe de altă parte, scrie Dionis Cenușa, UE realizează că Maia Sandu pledează pentru transparență și o conlucrare cu societatea civilă, anterior speriată, cu regularitate, de către regimul lui Vladimir Plahotniuc.
Pentru a miza pe o influență benefică a societății civile, partizanatul politic în favoarea noii guvernări urmează să fie desființat cât de curând posibil, accentuează politologul.
În opinia lui, acest lucru poate constitui o măsură preventivă folositoare împotriva devierilor ce pot avea loc din varii motive, cum ar fi căutarea consensului cu Socialiștii pe subiecte sensibile. Totodată, o societate civilă vigilentă va deveni un filtru adițional de evaluare a reformele incluse în agenda europeană. Dionis Cenușa consideră că principalul obiectiv în relația UE-Moldova ține de acordarea asistenței macro-financiare în valoare de 100 mln EURO, pentru care a fost îndeplinită o condiție tehnică – relansarea relației cu FMI și agrearea tranșei de 46,5 mln USD.
El trece în revistă circumstanțele în care a fost suspendată asistența financiară, amintind că, cu ceva timp înainte de anularea votării la alegerile locale din Chișinău din vara lui 2018 (IPN, 26 Iunie 2018), UE era la un pas de a acorda prima tranșă deja în toamna aceluiași an.
În realitate, guvernarea (Prime, 30 Martie 2018) și societatea civilă (CPR, 6 Februarie 2019) aveau opinii contradictorii despre calitatea implementării, punctează politologul.
Având în vedere că actualul Parlament anulează legislația problematică (legea privind cetățenia contra investiții, votul mixt etc.), atât precondițiile politice, cât și cele sectoriale încep să corespundă tot mai mult angajamentelor față de UE, concluzionează Dionis Cenușa.