Trecerea pe ecartament european, tot mai aproape

Trecerea pe ecartament european a căii ferate din Chișinău spre Europa trebuie să fie implementată ca un prim pas pentru îmbunătățirea legăturilor între Moldova și România. Aceasta este opinia comună a Comisiei Europene și Băncii Europene de Investiții (BEI), transmite IPN cu referință la un comunicat al BEI.

Instituțiile au elaborat un studiu, care se referă la conexiunile feroviare ale UE cu Moldova și Ucraina, sugerând oportunitatea trecerii pe ecartament european a liniilor de căi ferate către Lvov și Chișinău. Acesta stipulează că după invadarea Ucrainei de către Rusia, transportul terestru al acestor țări cu UE a devenit esențial pentru importurile și exporturile ucrainene.

Studiul publicat face parte din planul de acțiune Solidarity Lanes, consacrat consolidării legăturilor transfrontaliere. Documentul examinează barierele rămase, inclusiv diferența dintre ecartamentul feroviar utilizat în cea mai mare parte a UE față de cel utilizat în Europa de Est. Recent, „Mecanismul Conectarea Europei II” a selectat pentru finanțare nouă proiecte care vizează îmbunătățirea punctelor de trecere. De asemenea, Comisia a propus extinderea rețelei transeuropene de transport în Ucraina și Moldova.

Cu această ocazie, Comisarul UE pentru transport, Adina Vălean, a declarat: „Prin construirea primului ecartament feroviar european în Ucraina și Moldova, legând căile ferate ale acestora cu Polonia și România, țările se apropie de piața unică a UE. Prin acest studiu, pregătim terenul pentru soluții durabile, sprijinind Ucraina în comerț și reconstrucția ei de după război. Asigurarea interoperabilității din Polonia prin Ucraina, Moldova și România va însemna, de asemenea, o experiență de călătorie mai fluidă și mai eficientă pentru cetățeni”.

La rândul său, vicepreședintele BEI Teresa Czerwińska, responsabilă de operațiunile băncii în Moldova și Ucraina, a declarat: „Extinderea ecartamentului standard al rețelei feroviare europene în Ucraina și Moldova va facilita circulația mărfurilor și serviciilor, ajutând cele două țări să se integreze mai mult și mai rapid pe piața UE și accelerând redresarea postbelică a Ucrainei. Pentru noi, dezvoltarea legăturilor moderne de transport este o modalitate de a stimula creșterea economică a regiunii și de a oferi sprijin constant Moldovei și Ucrainei în parcursul lor de integrare în UE.”

Luând în considerare costurile probabile, cererea preconizată și considerațiile privind capacitatea liniei, studiul sugerează ca prim pas stabilirea unei conexiuni europene cu ecartamentul de la Iași (România) la Chișinău (Moldova), precum și de la Cracovia/Katowice (Polonia) la Lviv (Ucraina). Sunt sugerate și alte extensii. Studiul evaluează, de asemenea, modul în care noile linii cu ecartament european din Ucraina și Moldova ar interacționa cu rețeaua din alte părți din aceste țări, care va continua să folosească ecartamentul larg.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.