Tranzacţiile cu bunurile imobile vor putea fi înregistrate prin „ghişeul unic”
Părţile implicate în tranzacţii cu bunurile imobile se vor adresa doar notarului, după care acesta va asigura înregistrarea actelor la oficiul cadastral teritorial şi va prezenta actele înregistrate părţilor. O completare în sensul acesta a fost aprobată de Guvern în Legea cu privire la Cadastru bunurilor imobile şi în alte acte legislative în vigoare, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit lui Alexandru Bannicov, director general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, această modalitate de activitate între notar şi autorităţile cadastrale reprezină un prim pas spre instituirea „ghişeului unic” în efectuarea tranzacţiilor cu bunurile imobiliare şi simplificarea procedurilor legate de aceste tranzacţii. Totodată, va fi asigurată o mai bună deservire a populaţiei cu serviciile prestate, toate neclarităţile fiind soluţionate de către notari şi întreprinderile respective. Actualmente acestea sunt puse pe seama clienţilor.
Prin alte modificări şi completări se urmăreşte ridicarea calităţii informaţiei cadastrale. Acest fapt este de o mare importanţă, deoarece informaţia respectivă este utilizată în scop de impozitare, pentru planificare urbanistică şi a teritoriului. De asemenea, datele cadastrale sunt utilizate de oficiile de executare judecătorească, de organele de drept.
Calitatea informaţiei cadastrale depinde de mai mulţi factori, principalul fiind nivelul de calificare a personalului, a registratorilor. În vederea stimulării creşterii profesionalismului registratorilor, se propune instituirea gradelor de calificare pentru persoanele cu funcţii de răspundere, care decid înregistrarea drepturilor asupra bunurilor imobile. Este preconizată şi instituirea fuincţei de registrator la nivel central, care va examina cazurile mai complicate de înregistrare a proprietăţilor imobiliare.
De asemenea, de calitatea informaţiei cadastrale sunt responsabili şi executorii lucrărilor cadastrale. Aceste lucrări - identificarea bunului, stabilirea suprafeţei, elaborarea planului - stau la baza înregistrării bunului imobil în Registru. Luând în considerare că lucrările în cauză sunt executate nu doar de oficiile cadastrale, dar şi de firme private, modificările şi completările stabilesc o serie de cerinţe, care urmează a fi îndeplinite de acestea pentru a participa la efectuarea lor. În particular, mărimea capitalului social al firmei trebuie să fie de cel puţin 1 mln de lei, ea trebuie să activeze în domeniu cel puţin 5 ani, contractul dinte firmă şi titularul dreptului de proprietate să conţină neapărat clauza de reprezentare şi firma să constituie în favoarea îtreprinderii specializate de Cadastru o garanţie, convenită de părţi, în vederea acoperirii eventualului prejudiciu.
Modificările şi completările mai precizează că extrasul simplu din Registrul
bunurilor imobile poate fi obţinut în trei zile, iar o informaţie mai sistematizată din Registru în 7 zile lucătopare.
Datele din Registrul bunurilor imobile, vor putea fi accesate şi prin Internet, ţinând cont că acesta este un document public şi orice persoană îl poate cerceta.