Transportul electric va solicita în curând un nou tarif în urma majorării costurilor la energia electrică
Preţul de 1 leu la călătoria cu troleibuzul nu va putea fi menţinut mult timp, deoarece, până la sfârşitul anului, Regia Transport Electric Chişinău (RTEC) va solicita Consiliului municipal să examineze un nou tarif, deja în legătură cu majorarea costurilor la energia electrică, a declarat pentru Info-Prim Neo directorul Business Consulting Institute (BCI), Mihai Roşcovan.
Potrivit lui, în următoarele săptămâni se preconizează ca Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică să aprobe noi majorări ale tarifului la energia electrică livrată de Centralele Electrice cu Termoficare Companiei „Union Fenosa”, iar ulterior această majorare va determina distribuitorul de energie electrică să ceară, la rândul ei, autorităţii de reglementare tarife mărite pentru consumatorii finali – casnici şi agenţi economici, inclusiv RTEC.
Astfel, odată cu scumpirea energiei electrică, RTEC va fi justificată să ceară din nou Consiliului municipal majorarea tarifului pentru o călătorie cu troleibuzul până la 1,5 lei.
Roşcovan susţine că, dacă tariful în transportul electric la cota votată marţi de CMC ar fi fost aprobat acum 1 an, precum s-a cerut de transportatori, ajustarea curentă a costurilor de călătorie, în conformitate cu necesităţile reale ale acestora şi cu Metodologia de calcul aprobată de curând, nu ar fi fost resimţită atât de drastic de cetăţeni. Astfel, votul de marţi al consilierilor este doar o soluţie de compromis menită să atenueze impactul acestor scumpiri, în condiţiile în care în prezent, potrivit metodologiei de calcul, preţul de cost al călătoriei cu troleibuzul se ridică la 1,57 lei.
Întrebat despre rostul metodologiei de calcul a tarifelor în condiţiile în care consilierii aprobă majorarea tarifelor din alte considerente, inclusiv politice, Roşcovan a spus că metodologia stabileşte minimumul de informaţii în legătură cu necesitatea majorării tarifelor şi justifică cererea transportatorilor de majorare a tarifelor.
De vreme ce există metodologia respectivă, consilierii nu mai pot refuza să examineze majorarea tarifelor, obligându-se astfel, prin aprobarea acesteia la 11 iulie, să opereze majorările solicitate sau subvenţionarea transportului public din bugetul local, chiar dacă nu în măsura în care acestea ar asigura în totalitate cererile transportatorilor, susţine Roşcovan.
Ajustarea tarifelor în transport, potrivit noi metodologiei de calcul, este justificată mai ales de creşterea preţului la carburanţi, precum şi de alţi factori subiectivi ce ţin de activitatea întreprinderilor prestatoare de servicii de transport, care ar putea servi pe viitor drept motive pentru prestatorii de servicii pentru a solicita noi majorări.
Până în prezent, problema majorării tarifelor la toate tipurile de transport de călători a fost abordată în repetate rânduri, dar soluţionarea ei a fost mereu amânată. O parte dintre consilieri şi-a motivat comportamentul prin grija pentru cheltuirea banilor publici, altă parte a întrevăzut subtext politic, învinuindu-şi colegii de populism şi incapacitate de asumare a răspunderii pentru deciziile luate.
De altfel, spune Roşcovan, în viitorul apropiat, după eventuala scumpire a energiei electrice, consilierii vor trebuie să revină la rectificarea bugetului, în vederea majorării subvenţiilor acordate din bugetul municipal transportatorilor municipali, pentru acoperirea pierderilor suportate de aceştia din cauza tarifelor necorespunzătoare, dar şi a gratuităţilor acordate pensionarilor.
Potrivit expertului, e necesar ca CMC să-şi revadă în general politica de acordare a gratuităţilor în transport persoanelor de vârsta a III-a. Roşcovan susţine că facilităţile trebuie să vizeze păturile realmente socialmente-vulnerabile, şi nu categoriile de pensionari care pot să-şi achite călătoria, în special fiind vorba despre foştii parlamentari.
În prezent, subvenţiile de la bugetul municipal pentru RTEC se ridică la circa 36 mil. lei, iar pentru Parcul Urban de Autobuze (PUA) depăşesc 40 milioane de lei.
Mihai Roşcovan mai spune că administraţia locală nu foloseşte suficient nici pârghiile posibile de determinare a populaţiei să procure abonamente. Potrivit lui, în multe ţări, se utilizează un mecanism de utilizare a abonamentelor diversificate – pentru elevi pe o jumătate de an, pentru prima jumătate a zilei sau doar pentru seară etc.
În context, Roşcovan a declarat că, cel mai probabil, preţul abonamentelor pentru călătoria în transportul public se va majora proporţional majorărilor pentru o călătorie, menţionând însă că, potrivit deciziei CMC, abonamentele pentru elevi nu se vor majora.
Cât priveşte călătoria cu autobuzul, deşi metodologia de calcul a tarifelor atesta un preţ de cost al acesteia de 4 lei, şeful PUA, Anatol Gheorghiţă a declarat că este mulţumit doar parţial de decizia luată de consilieri, reclamând faptul că nu au fost majorate şi tarifele pentru localităţile suburbane. Potrivit lui Gheorghiţă, 70 la sută din traseele deservite de întreprindere sunt rute suburbane.
De la 1 august, chişinăuienii vor plăti 1 leu pentru circulaţia cu troleibuzul, 2 lei – cu autobuzul şi 3 lei – cu microbuzul. Întreprinderile municipale de transport urmează să calculeze noile preţuri la abonamentele de călătorie, iar Direcţia Generală Transport Public şi Căi de Comunicaţie urmează să prezinte până la 1 septembrie o nouă schemă de circulaţie a transportului public, astfel încât microbuzele să nu mai circule pe aceleaşi rute cu troleibuzele şi autobuzele.
Ultima majorare de tarife în transportul public din capitală a fost aprobată de Consiliul Municipal Chişinău în decembrie 2001.