Transportatorii, care acum o lună au solicitat majorarea tarifelor la călătoriile cu transportul de pasageri, afirmă că termenul legal pentru examinarea și adoptarea unei decizii asupra demersului a expirat și nu a avut ca finalitate adoptarea unei soluții. În aceste împrejurări, spun reprezentanții Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, protestele devin inevitabile. Astfel, pe parcursul acestei săptămâni, în urma consultării cu operatorii de transport, va fi anunțată ziua desfășurării primului protest, transmite IPN.
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) precizează că la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a fost depus demersul cu privire la efectuarea calculelor și aprobarea tarifelor pentru serviciile de autogară și serviciile de transport rutier. Au avut loc ședințe de lucru, la care au participat reprezentanții APOTA și MIDR, însă în cadrul acestora, autoritățile nu ar fi venit cu vreo soluție și nu au prezentat calculele proprii.
„Regretăm că MIDR încearcă să jongleze cu unele cifre și este preocupat de coruperea unor transportatori care ar „confirma” că mărimea tarifului actual este unul real. Transportatorii sunt îngrijorați de inacțiunile și acțiunile ministerului ce favorizează ilegalitățile comise de gruparea Șor-Andronachi-Vîlcu, care stau în spatele gărilor auto și încasează nejustificat 10% din încasările obținute de la pasageri”, precizează transportatorii într-un comunicat expediat presei.
Potrivit APOTA, Ministerul a respins fără nicio justificare necesitatea restituirii accizelor la combustibil pentru transportatori – mecanism ce funcționează în toate statele UE – și nu a venit cu instrumente de ordin financiar-fiscal sau administrativ de care dispune, care ar diminua din iminenta creștere a tarifului la serviciile de transport. Asociația mai menționează că schimbările care au avut loc în structura cheltuielilor serviciului de transport în mod inevitabil vor duce la majorarea tarifului pentru transportarea călătorilor. Transportatorii fac trimitere la faptul că pasagerii vor trebui să suporte creșterea tarifului determinată de majorarea prețurilor la combustibil, piese de schimb și lucrări de reparații, precum și necesitatea majorării salariilor și necesitatea procurării altor unități de transport etc.
Reprezentanții APOTA au solicitat majorarea tarifelor la călătoriile cu transportul de pasageri, menționând că operatorii de rute regulate naționale nu-și mai pot acoperi costurile. Această tendință s-a accentuat încă de la primul val de scumpiri la motorină, care a avut loc la începutul acestui an. Asociația preciza că, în contextul situației pandemice care durează deja mai bine de un an și jumătate, s-a diminuat esențial fluxul de călători, iar din ramură s-au concediat mai bine de 1 500 de șoferi. Totodată, investiții pentru reînnoirea parcului de autobuze nu se mai efectuează, iar aproape 20 % din totalul curselor regulate nu se execută. La toate acestea se mai adaugă scumpirea zilnică a prețului la motorină, spun transportatorii.
În anul 2009, Ministerul a efectuat calculele și a aprobat tariful în mărime de 0,38 lei/km, în anul 2013 – tariful de 0,48 lei/km, iar în anul 2019 – tariful de 0,60 lei/km.