Transportatorii critică proiectul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, propus pentru consultări publice în ianuarie, care prevede posibilitatea creșterii tarifelor la transportul auto de pasageri cu avizul pozitiv al consiliilor autorităților administrației publice locale.
Într-o conferință de presă la IPN, președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa, a acuzat ministerul de incompetență. În decembrie, ministerul a prezentat unele calcule, iar în proiectul din ianuarie a venit cu altele, „total diferite”, care nici nu iau în calcul impozitele plătite de transportatori. „Noi achităm impozite și, dacă le achităm, ele trebuie puse”, a declarat Oleg Alexa.
Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto a mai spus că o rută nu poate fi deservită 365 de zile de către un singur șofer. La efectuarea calculelor, nu s-a ținut cont de faptul că șoferilor li se acordă 35 de zile de concediu plătit. Ca și alți angajați, au cinci zile lucrătoare și două de odihnă. Nu sunt viabile nici calculele în ceea ce privește prețurile la motorină, cheltuielile de reparație, cele de deservire, impozitele achitate, a adăugat acesta.
„Calculele nu sunt reale. Au fost puse la bază cifre nereale și nu vom accepta jocul cu primăriile, deoarece atât primarii, cât și consilierii vor fi puși între ciocan și nicovală”, a declarat Oleg Alexa.
Dinu Agrigoroae, membru APOTA din Drochia, a dezaprobat calculele ministerului la stabilirea comisionului de autogară, care nu au ținut cont de faptul că, în cazul rutelor raionale, cursa pornește de la autogară, iar returul este din sate, unde nu este autogară. În timp ce la rutele interraionale se circulă din gară în gară. Legat de motorină, în calcule prezentate ministerul a indicat prețul de 16 lei, care nu este real, mai ales că pe viitor se prevăd doar majorări de preț.
Veaceslav Răilean, transportator din Căușeni, a accentuat că suma calculată de patru mii de lei – cheltuieli pentru deservirea tehnică pe an este prea ică. Reparația motorului se face cu circa 20 de mii de lei. Turbosuflanta, ambreiajul la fel sunt foarte scumpe: mii de lei. Mai există cheltuieli de întreținere, schimbare a anvelopelor etc. Transportatorul susține că, în ultimii zece ani, conducătorii și-au bătut joc de ei, au distrus ministerul transporturilor. Au adus întreprinderile de transport în situația în care nu au angajați. Șoferii pleacă peste hotare, unde li se propun salarii decente, iar în țară rămân doar vârstnicii.
În luna noiembrie, transportatorii au protestat în fața Guvernului cerând creșterea tarifului până la 1,20 lei/km. Atunci, ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu, a spus că solicitarea transportatorilor privind dublarea tarifelor este nejustificată. Atât timp cât transportatorii nu investesc în modernizarea unităților de transport, nu poate fi vorba despre o majorare de tarif. Mai târziu, pentru consultări publice a fost propus un proiect al ministerului care prevede posibilitatea creșterii tarifelor la transportul auto de pasageri cu avizul pozitiv al consiliilor autorităților administrației publice locale.