Circa 250 de microbuze și autobuze de pe rutele interurbane au fost parcate în Piața Marii Adunări Naționale. Transportatorii cer majorarea tarifelor și spun că, dacă nu vor avea o reacție de la autorități, vor continua să protesteze, inclusiv cu suspendarea unui număr mai mare de curse, transmite IPN.
Președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, a declarat că autoritățile nu țin cont de faptul că în ramura transportului este un deficit de trei mii de muncitori, majoritatea șoferi. La întreprinderile de transport dispar posturi de muncă cum sunt cele de electrician auto, motorist, lăcătuș, sudor. „Și vreau să vă spun că peste 400 de oameni au plecat din ramura noastră de la 8 iunie 2019 încoace”, a menționeat Oleg Alexa.
Potrivit președintelui Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Codul Transporturilor Rutiere „obligă Ministerul Economiei să aprobe o dată pe an tariful real”. „Grija față de populație trebuie să se manifeste prin venituri decente, nu prin servicii gratuite”, a mai spus Oleg Alexa.
Veaceslav Găină, administratorul mai multor rute urbane și suburbane, spune că tarifele nu au fost ajustate din 2013, iar în capitală și de mai multă vreme, din 2006. În toți acești ani, combustibilul s-a scumpit, au crescut cheltuielile pentru reparații și schimb de piese. Referitor la venituri și la pierderi, agentul economic spune că, „dacă transportatorii ajung la zero, sunt foarte fericiți”.
Un alt administrator, Ghenadie Sajin, a spus că autoritățile caută pretexte pentru a evita discuțiile. „În 2013 a fost ajustat tariful – 48 de bani per kilometru, dar în fiecare an, primăvara și toamna, se scumpește motorina. În legătură cu aceste scumpiri, tariful nu a fost ajustat”. „Nu avem venituri. Pierderile lunare sunt de minimum zece mii de lei, în funcție de defecțiunile la mașini și câți angajați avem”, a mai spus Ghenadie Sajin.
Transportatorii cer majorarea tarifului de la 48 până la 92 de bani per kilometru.