Transportatorii auto privaţi de călători din Chişinău rămân în continuare fără regulament de activitate
Consilierul Oleg Onişcenco a propus joi, 9 iulie, Consiliului municipal Chişinău (CMC) să voteze un nou regulament de activitate pentru transportatorii auto privaţi de călători. După discuţii în contradictoriu şi acuzaţii reciproce, aleşii locali s-au despărţit fără să supună votului proiectul înaintat, transmite Info-Prim Neo.
Liderul fracţiunii PPCD în CMC, Alexandru Corduneanu, preşedinte de şedinţă, a menţionat că singurul act normativ eficient în domeniu este Strategia de dezvoltare a transportului public urban din municipiul Chişinău, aprobată încă în 2006.
Conform strategiei, Direcţia transport public şi căi de comunicaţii se obliga să elaboreze un plan de acţiuni şi un regulament de activitate al transportatorilor auto privaţi. Abia în ianuarie 2009 CMC a aprobat regulamentul, care însă s-a dovedit a avea multe lacune, a precizat Corduneanu.
Regulamentul în cauză a fost anulat la 14 mai. Aleşii locali şi-au motivat decizia prin faptul că acesta contravine mai multor decizii ale Guvernului şi l-au acuzat pe Oleg Onişcenco, care este şi preşedinte al comisiei de ramură, care desemnează administratorii de rute de microbuz, că se foloseşte de regulament în interese personale.
Oleg Onişcenco a respins acuzaţiile. Joi, 9 iulie, acesta a propus CMC-ului o nouă variantă de regulament, despre care a spus că e elaborată tot de Direcţia transport public şi căi de comunicaţii. Acest proiect nu a fost, însă, vizat de direcţie şi nici de secţia juridică a Primăriei, nici de viceprimarul de ramură, aşa cum prevede legislaţia.
Tatiana Gutium, membru PL, susţine că proiectul înaintat de Onişcenco nu poate avea avizul comisiei, pentru că nu-a invitat membrii acesteia în şedinţă.
„Onişcenco se ocupă de fabricarea avizelor şi a proiectelor care nu sunt coordonate cu oficialii administraţiei publice locale, dar sunt făcute pe bunul lui plac, în şedinţe secrete cu uşile închise”, a spus Tatiana Gutium, care face parte din comisia de ramură.
Primarul general interimar, Nistor Grozavu, susţine că CMC nu poate aproba acest document deoarece conţine încălcări. „Avem destule dosare penale şi administrative în instanţele de judecată privind activitatea transportatorilor cu implicarea funcţionarilor publici şi a consilierilor municipali, şi consider că trebuie de elaborat un regulament eficient, perfect legal, pentru a nu cauza precedente”, a spus Grozavu.
„Pentru buna funcţionare a transportului public urban capitala are nevoie de acest document, şi nu putem aştepta pană când Primăria va binevoi să ne propună un regulament”, a replicat Onişcenco. „Propun să aprobăm acest document, iar direcţia de profil va înainta în una din şedinţele următoare modificările de rigoare”, a cerut consilierul.
Consilierii au luat pauză, fără să supună votului proiectul. CMC urmează să se întrunească mâine, 10 iulie, dar nu se ştie dacă vor aborda acest subiect.
La sfârşitul lunii mai primarul capitalei, Dorin Chirtoacă a semnat o dispoziţie pentru ca transportatorii privaţi de călători să se poată conduce de o decizie din anul 2000, care reglementează activitatea microbuzelor. Dispoziţia rămâne în vigoare până la examinarea şi adoptarea de către Consiliul municipal Chişinău (CMC) a unor reguli noi de transportare a călătorilor.
Oleg Onişcenco a ajuns în CMC pe listele Partidului Umaniştilor. După o serie de declaraţii pe care le-a făcut, în contradicţie cu poziţia formaţiunii, PUM s-a desolidarizat de acesta. Onişcenco a anunţat crearea partidului „Casa Noastră Moldova”, în baza ONG-ului „Casa Noastră Chişinău” pe care îl conducea. Partidul aşa şi nu a fost înregistrat.