Transformarea unor licee în gimnazii rămâne un subiect de discuţii aprins

Reorganizarea instituţiilor de învăţământ, iniţiativă propusă de Guvernul Filat, provoacă aprecieri şi nemulţumiri printre preşedinţii de raioane, transmite Info-Prim Neo. Premierul Vlad Filat a declarat joi, 15 aprilie, la o şedinţă cu liderii de raioane, că sistemul educaţional din Republica Moldova este ineficient. Ministrul educaţiei, Leonid Bujor, a spus că din cele 4884 de licee din ţară, doar o treime corespund standardelor de formare a claselor de elevi în liceu – de la 20 până la 25 de elevi. Doar în ultimii doi ani au fost deschise 44 de licee care nu întrunesc numărul necesar de elevi. Leonid Bujor spune că reorganizarea instituţiilor de învăţământ este un proces care se propune să fie realizat în patru ani. Preşedinţii de raioane au propus ca soluţie crearea liceelor raionale sau regionale, iar liceele din localităţi să fie reorganizate în gimnazii. „Acest lucru ar permite ca profesorii bine pregătiţi să fie încadraţi în activitate. Profesorii nu merg într-un sat mic unde este liceu. Până în prezent li s-au promis licee, spitaluri etc. în localităţi, dar nu sunt bani pentru asta”, a menţionat preşedintele raionului Hânceşti Anatolie Chetraru. Ideea reorganizării este susţinută şi de către preşedintele raionului Căuşeni, Ion Ciontoloi. „Este loc pentru optimizări. Un exemplu este satul Copanca, în care sunt două licee – unul cu predare în limba română, altul în rusă, dar ambele au un număr redus de elevi. Eu cred că toţi elevii ar putea merge la un liceu. Astfel s-ar face economii, cu atât mai mult că numărul de copii în liceul de limbă rusă scade din an în an”, a spus preşedintele raionului. Începând cu anul 2006 raionul Căuşeni este beneficiarul unui proiect ce prevede optimizarea cheltuielilor în sistemul de învăţământ, care a permis de atunci până în prezent să fie închise patru şcoli. Ca urmare, elevii sunt asiguraţi cu transport pentru a ajunge la şcoala din localitatea vecină. Preşedintele raionului Ocniţa, Iurie Rusu, consideră că nu este momentul potrivit pentru reformarea instituţiilor de învăţământ. „Timp de 20 de ani există şcoli cu număr redus de copii, ele trebuie reorganizate, dar altă problemă este că unele instituţii nu dispun de condiţii, precum ar fi cazare, alimentare, transport şi alţi factori care să contribuie efectiv la ridicarea calităţii studiilor. Este necesară reorganizarea, dar nu este acum momentul”, a spus Iurie Rusu.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.