Totalitatea de circumstanţe oferă Moldovei şansa rară de aplanare a conflictului îngheţat, oficial OSCE
„Sunt sigur că Republica Moldova are şanse bune pentru reglementarea conflictului transnistrean. Totalitatea de circumstanţe atât internaţionale, precum şi interne ne permite să tragem asemenea concluzii”. Astfel a răspuns reprezentantul special al preşedintelui în exerciţiu al OSCE pentru conflictele îngheţate, Giedrius Čekuolis, la întrebarea Agenţiei Info-Prim Neo privind şansele Republicii Moldova în condiţiile când istoria cunoaşte foarte puţine exemple pozitive de astfel de soluţii (vezi textul interviului integral, {publicat joi, 30 iunie 2011}).
„Vreau să amintesc că în ultimul timp, într-adevăr, s-a creat o atmosferă favorabilă care contribuie la activitatea în formatul „5+2”. Este vorba, în primul rând, de fermitatea şi competenţa actualului Guvern proeuropean al Republicii Moldova, măsurile de încredere desfăşurate între ambele maluri ale Nistrului, dispoziţia autorităţilor transnistrene de a soluţiona problemele care s-au acumulat. Principalul ţine însă de factorii internaţionali. În primul rând, este vorba de hotărârea Germaniei de a contribui la soluţionarea problemei transnistrene. Astfel, acum un an, a apărut cunoscutul memorandum de la Meseberg, semnat de Preşedintele Rusiei, D. Medvedev, şi Cancelarul Germaniei, A. Merkel. Memorandumul de la Meseberg prevede, între altele, colaborarea dintre UE şi Rusia în soluţionarea chestiunii transnistrene”, a precizat reprezentantul preşedenţiei lituaniene în OSCE.
Giedrius Čekuolis nu împărtăşeşte opinia unor politicieni şi experţii de diferite orientări, potrivit cărora cheile de la reglementarea diferendului transnistrean s-ar găsi într-un anumit loc, în mâinile unui anumitu stat. „Reglementarea conflictului transnistrean depinde de diferiţi factori şi toţi participanţii la formatul „5+2” sunt foarte importanţi în felul lor. Rolul Moscovei este imposibil de supraestimat, contribuţia Ucrainei în calitate de stat vecin este foarte importantă, în special în asigurarea regimului vamal existent la frontiere. Uniunea Europeană şi SUA joacă un rol decisiv în promovarea reformelor şi a transformărilor democratice în Moldova. OSCE, la rândul său, asigură, cum s-ar zice, terenul pentru negocieri. Am menţionat deja că unul dintre aspectele-cheie în procesul de reglementare îl constituie interacţiunea dintre ambele maluri ale Nistrului”, a spus oficialul OSCE.
Diplomatul lituanian sugerează că cea mai sigură cale spre soluţionarea diferendului transnistrean trece prin procesele de aderare a Moldovei la structurile europene şi euro-atlantice, după modelul Lituaniei. „Ţara noastră s-a aflat într-o situaţie foarte dificilă în preajma celui de-al Doilea Război Mondial, când noi am rămas fără capitala noastră, oraşul Vilnius, şi fără ţinutul Klaipeda. Dar situaţia de atunci şi reglementarea conflictului transnistrean din condiţiile actuale sunt, în opinia mea, lucruri cu totul diferite. Voi menţiona doar că actualmente Lituania este membru al UE şi al NATO, iar lucrurile acestea vorbesc de la sine. Doresc să vă asigur că Lituania susţine pe toate căile aspiraţiile europene ale ţării D-voastră şi noi vedem tocmai în această ipostază cheia de la soluţionarea problemelor vitale ale Moldovei, inclusiv a reglementării problemei transnistrene”, a declarat reprezentantul special al preşedintelui în exerciţiu al OSCE pentru conflictele îngheţate, Giedrius Čekuolis, în cadrul interviului pentru Agenţia de presă Info-Prim Neo .
În anul 2011, Lituania deţine funcţia de preşedinte în exerciţiu al OSCE.