Numărul copiilor analfabeţi din Republica Moldova este în creştere, a declarat într-o conferinţă de presă avocatul parlamentar Tamara Plămădeală. Ea a menţionat că în 2004, analfabeţi erau 30 de mii de copii. De atunci nu s-au mai făcut statistici, transmite Info-Prim Neo. „Fenomenul migraţiei, neglijenţa, sărăcia, abandonul şcolar – au devenit fenomenele Republicii Moldova. De aceea numărul copiilor analfabeţi în ultimii ani este în creştere”, a menţionat avocatul parlamentar. Printre cauzele sporirii analfabetismului se mai numără şi curricula şcolară încărcată, discriminarea copiilor cu capacităţi reduse de a însuşi materia predată, lipsa de motivaţie a copiilor, costurile şi faptul că şcoala nu este percepută ca valoare în sine, a menţionat Tamara Plămădeală. Potrivit avocatului parlamentar, fenomenul de bază care duce la analfabetizarea copiilor rămâne însă abandonul şcolar. Acest fenomen duce, de asemenea, la violenţă, consum de droguri, trafic de fiinţe umane, delicvenţă, prostituţie, exploatarea copiilor prin muncă de către părinţi şi nu doar etc. Problema analfabetismului se resimte şi în sistemul rezidenţial. În aceste instituţii au fost identificaţi copii care, după absolvirea a 9 clase nu ştiu să scrie şi să citească. Preşedintele Uniunii Tinerilor Romi „Tărnă Rom”, Marin Alla, a menţionat că în republică sunt circa 7 mii de copii romi, dintre care 80% sunt analfabeţi. „Vina le aparţine atât părinţilor, cât şi societăţii. Aceşti copii sunt discriminaţi. De aceea majoritatea din ei preferă să abandoneze şcoala”, a menţionat Marin Alla, spunând că o parte din vină o poartă şi Guvernul Republicii Moldova, pentru că nu acordă atenţia necesară acestei etnii. Avocatul copiilor Tamara Plămădeală recomandă Guvernului să le asigure copiilor dreptul la educaţie, pentru a obţine abilităţi de a se încadra în societate şi de a se proteja. O altă recomandare ar fi ca să se întreprindă măsuri de sancţionare a părinţilor care dau dovadă de iresponsabilitate în procesul de educaţie a copiilor. În fiecare centru raional trebuie să fie deschise servicii de şcolarizare târzie pentru copii, unde copiii să obţină cărţi şi materiale speciale, care să-i ajute să recupereze materia şcolară.