Mulți tinerii din Moldova aleg sau au intenții să plece peste hotare în căutare unui loc de muncă din cauza salariilor mici în țară și lacunelor existente în procesul de angajare. Tinerii care nu au experiență sunt ignoranți de multe ori de angajatori, iar locurile de muncă oferite de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă nu corespund cu așteptările adolescenților. Despre aceasta a menționat Roman Banari, secretar general al Consiliului Național al Tineretului din Moldova, la conferința „Perspective și oportunități de angajare pentru tinerii din Republica Moldova”, transmite IPN.
Roman Banari spune că probleme cu care se confruntă tineriii în procesul de angajare în câmpul muncii este discrepanța între ceea ce au învățat la școală sau abilitățile pe care le-au dobândit în procesul educațional și solicitările angajatorului. La fel, adolescenții se confruntă cu discriminare din cauza lipsei de experiență. Secretarul general al CNTM a remarcat că lipsesc mecanismele de consiliere sau serviciile care ar ajuta tinerii să înțeleagă care este viitorul lor profesional. Se cere și revizuirea sistemului stagiilor de practică pe parcursul anilor de universitare, ca acestea să fie mai efective. Tinerii din mediul rural se confruntă cu lipsa locurilor de muncă. Oportunitățile de angajare sunt mai multe în mediu urban, în special la Chișinău. De aceea, este bine ca tinerii de la sate să fie susținuți în mod prioritar.
Larisa Șavga, președintele Comitetului pentru Promovarea Învățământului Profesional Tehnic la Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, a remarcat că provocările economice și sociale impun dezvoltarea unei noi paradigme a sistemului educațional. E importantă pregătirea formală, dar și informală a tinerilor, formarea continuă. Sistemul educațional e bine să țină cont de domeniul inovării, de viitoarelor evoluții economice și tehnologice. Pe de altă parte, e necesar să fie strâns conectat cu provocările și viitoarele evoluții ale pieței muncii. Așa ca tinerii să răspundă cerințelor destul de ambițioase înaintate de angajatori.
Felicia Bechtold, secretar de stat în cadrul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, a spus că tinerii fără experiență profesională riscă să fie expuși excluziunii sociale. Sunt foarte mulți tineri care nu se află nici în educație, nici în instruire și nici nu sunt angajați. Pentru a încuraja tinerii să încadreze în piața muncii, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, prin intermediul Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, oferă un șir de măsuri și servicii pentru tineri, cum ar fi stagiul profesional pentru cei care nu au experiență profesională, granturi pentru inițierea propriei afaceri, instruire la locul de muncă, cursuri gratuite de formare profesională cu achitarea bursei pentru tineri, inclusiv și a transportului, angajarea subvenționată pentru tineri care au crescut fără părinți. De asemenea cei care locuiesc în mediul rural și au un loc de muncă în mediul urban pot beneficia de o subvenție care să le acopere costul de transport. Secretarul de stat s-a referit la necesitatea unei conlucrări între subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă și colegiile, școlile profesionale din teritoriu. „Ministerul Muncii și Protecției Sociale va continua să încurajeze și să suțină tinerii să găsească o carieră potrivită, să acceseze toată informația necesară”, a spus ea.
Merle Kreibaum, co-șef de cooperare la Ambasada Germaniei la Chișinău, a spus că în Moldova salariile sunt atât de mici încât tinerii nu pot să-și procure casă și să construiască o familie, de aceea ei pleacă peste hotare. E important să fie creat un mediu prietenos tinerilor, ca aceștia să fie încurajai să rămână acasă. Oferindu-le oportunitatea să studieze învățământul dual, ei acumulează cunoștințele teoretice și le combină cu activități practice. Ei acumulează experiență și pot să câștige primul lor salariu.
Conferința este un punct de lansare în identificarea direcțiilor strategice pentru Inițiativa pentru angajabilitatea tinerilor, care își propune să devină un instrument de facilitare a colaborării dintre instituții și actori implicați în dezvoltarea și calificarea specialiștilor.