Teodor Rădulescu: Renunţ la Show Balet Teodor dacă nu reuşesc să-l fac până în toamnă o afacere profitabilă. Interviu Info-Prim Neo

[ - Sunteţi pe deplin mulţumit de felul în care sunteţi solicitat pe piaţa din R. Moldova?] Noi nu suntem solicitaţi pe piaţa R. Moldova. Eu consider că piaţa R. Moldova este abia în formare, din care cauză nu pot să întreţin o echipă profesionistă. De-am fi solicitaţi, aş putea măcar plăti salarii decente dansatorilor. Aşa însă, sunt uneori şi câte două luni la rând când nu avem nici un spectacol comercial, doar ne cheamă cineva pentru barter, de exemplu, o televiziune ne-a difuzat un spot publicitar şi noi ne obligăm să participăm la un spectacol gratuit. Desigur, aş vrea ca piaţa Moldovei să fie una măcar ca a României, unde interpreţi de talia Anei Lesko au show-uri în toată ziua. Noi avem în ţară imagine nu mai rea decât a Anei Lesco, dar nu suntem niciodată solicitaţi. Dacă e să exemplificăm situaţia în care ne aflăm: în ultimele patru luni am avut în România cam tot atâtea solicitări ca şi în Moldova, însă nu am putut să mergem. Motivul este cît se poate de simplu: am încercat de două ori să ne deschidem vize dar nu am reuşit, pentru că era necesar să stăm foarte mult timp afară, în frig. Însă din primăvară intenţionăm să mergem în România de două-trei ori pe lună. [ - Sunteţi solicitaţi peste hotare?] Vin solicitările din România, Ucraina. Din alte ţări nu au de unde veni pentru că nu ajunge informaţia despre noi: la TV nu ieşim, DVD–uri nu trimitem. Vreau să creştem, începând cu aceste spectacole jubiliare care vor fi organizate la Palatul Naţional la 10 şi 20 februarie, vreau să le filmez şi să trimit materiale filmate în afară - cu costume un pic mai aranjate, mai mult sincron şi emoţie. Sper să ies peste hotare numai din motivul de a nu-mi pierde oamenii, fiindcă până în prezent am pierdut timp şi bani proprii pentru promovarea tinerilor dansatori. Pe aceştia însă îi pierd pentru că ei nu pot rezista fără bani. Asta înseamnă piaţa Moldovei care nu poate să asigure minimumul de existenţă pentru dansatori. [ - Sunt atât de întrebaţi dansatorii pe piaţa din afară?] Sunt foarte întrebaţi, ştiţi cum mi-i fură? Însă mă supăr mai mult pe anumite oferte din partea cluburilor de striptease. Acum vreau să închei contracte cu dansatorii ca aceştia să se oblige să activeze măcar un an şi jumătate în trupă, pentru a-mi putea recupera sumele investite în educaţia lor. [ - Câţi dansatori profesionişti aţi pregătit?] Dacă e să fac o statistică – din cei care au devenit profesionişti să fie vreo 120 - 130 care au plecat peste hotare şi i-am pierdut, adică le-am dat educaţie gratuită. Studioul de Dans Teodor este numai un hobby pentru mulţi din cei care vin să înveţe arta dansului. Am însă un departament care pregăteşte profesionişti, unde aleg dansatori dintre tinerele talente, care frecventează studioul. [ - De ce aveţi nevoie cel mai mult acum pentru a dezvolta afacerea?] Un mic sediu. Închiriez jumătate de studio de la Guvern şi plătesc arendă statului şi când întârzii cu o lună - am probleme. Nu zic să-mi dea sediu în proprietate pentru faptul că atâţia ani am pregătit dansatori profesionişti care au ajuns notorietăţi în artă, dar de m-ar scuti statul măcar de impozite, pentru că are pentru ce să-mi dea o mână de ajutor. În realitate însă, Ministerul Culturii şi Turismului n-a venit cu nici un proiect pentru noi, deşi sunt atât de preocupaţi de promovarea imaginii ţării că nu au timp să se ocupe de artele mai puţin importante. Nu ajung să se gândească că oamenii aceştia fac spectacole, bucură lumea şi ar merita să fie scutiţi de o parte din arenda măcar a Palatului Naţional, pentru cele două ore de spectacole care ne vor costa cca 40 mii de lei. Am trimis mai multe scrisori la Preşedinţia actuală în primii ani de activitate, deoarece mi s-a părut atunci că s-a pornit ceva în cultură, că ar fi posibil…, dar n-am primit nici un răspuns. Nu vreau dotare de stat, eu fac cu puterile mele totul de ce este nevoie, dar aş vrea ca banii pe care îi plătesc pentru arendă să-i investesc în costume, în instruire, pentru că mă gândeam că de ce n-aşi putea şi eu să fiu susţinut de stat, cum mulţi alţii - dar n-a fost să fie. [ - Sponsori cu mulţi bani nu aţi găsit în Moldova?] Nu există din aceştia. Eu am avut şi prieteni miliardari şi mă gândeam că petrecând atâta timp cu mine poate s-or emoţiona şi într-un moment dat s-or gândi să-mi dea un credit pe 10 ani fără procente, să-mi pot construi un studio, care este cel mai mare vis al meu. [ - Ce-a fost în ultimii ani munca pe care aţi depus-o, dacă nu bani?] A fost o muncă de a supravieţui. De când plătesc chirii prin oraş, mi-aşi fi luat până acum trei apartamente. În loc să-mi fi luat un apartament propriu când costa 3-5 mii de dolari, eu coseam costume. Asta s-a întâmplat întotdeauna. Şi nu sunt căsătorit nici până acum, pentru că niciodată n-am avut unde să mi-o întemeiez, pentru că tot ce am câştigat peste hotare, am investit în costume. Şi am acum atâtea costume – de peste 100 mii de euro făcute în ultimii 15 ani - că sunt cel mai bogat din Moldova. [ - De unde vine dăruirea pentru arta dansului, dar cu bani puţini?] Pentru că altceva nu puteam să fac la începuturi. Iniţial am făcut teatru şi eram mulţumit cu ceea ce făceam, apoi am început să fac dansuri şi oricum câştigam mai mult decât cei 160 de lei de la teatru. N-am putut să-mi cumpăr o casă pentru că este imposibil în ţara noastră să-ţi cumperi casă prin artă. M-am mulţumit cu ce obţineam, dar deja nu pot să iau un credit şi să construiesc un studio pentru că băncile mă întreabă ce salariu oficial am, iar cel de două mii nu sunt suficienţi pentru a rambursa 20-30 mii de lei pe lună timp de 20 de ani. [ - Nu aţi fost tentat să plecaţi peste hotare?] Ba da, dar eu sunt foarte legat de ţară şi nu pot rezista prin străinătăţi. Am fost în Olanda timp de un an şi nu-mi dădeau voie să vin înapoi. De acolo a fost cel mai greu să plec pentru că era un spectacol-minune, cu bilete vândute pentru un an înainte, la care veneau spectatori din ţările vecine. Mie însă nu-mi ajungea mediul de acasă, în care eu să fac coregrafii, pentru că ţin mai mult la libertatea mea de a crea liber. [ - Mai aveţi putere de rezistenţă?] Dacă am rezistat până acum, sunt foarte rezistent. Am speranţă, pentru că am luat totuşi un credit foarte mare un an şi jumătate în urmă pentru a creşte profesional trupa şi pentru a angaja profesori de peste hotare. Asta pentru a ne putea promova şi ieşi peste hotare cu spectacole, cu turnee, să ajungem să facem un produs care să nu poată fi contestat. Le-am spus dansatorilor că e ultima dată când încerc aşa ceva. Vrem ca în vară să putem merge măcar pe un contract scurt de două luni în România sau Turcia, unde să ne putem rambursa cât de cât cheltuielile, să putem să filmăm un video foarte bun pentru a ne putea promova serios peste hotare. Dacă nu reuşim acest lucru până în toamna viitoare, probabil o să abandonez această activitate, pentru că la moment ia prea mulţi bani, care nu pot fi restituiţi. [ - Aţi studiat economia pentru a face afacerea profitabilă, care sunt ideile de moment?] De a crea şi a vinde un produs de calitate. Îl pun pe DVD şi costă 50 de dolari ca să-l trimit în orice ţară din lume. Şi încă 1-2 mii de dolari ca să trimit 20-30 de DVD–uri în toată lumea şi să aştept reacţiile. Marea mea speranţă este să fac un aşa spectacol ca să pot să telefonez vestitul impresar olandez Joop van den Ende, care are 18 teatre în Olanda, 2 în Germania, 4 în Belgia, 4 la Londra şi 4 pe Broadway şi care este şi proprietarul renumitului show pe gheaţă „Holiday on Ice”. [ - Aceasta înseamnă că spectacolele jubiliare vor fi de mare amploare?] Vor fi de mare amploare pentru Moldova. Va fi o primă încercare în realizarea visului. Acestui mare impresar însă va trebui să-i fie prezentată o producţie veritabilă, cu montare, regie, cu o istorie a teatrului. Asta însă va fi o altă provocare pentru că aşa ceva nu se face la moment în Moldova. [ NOTĂ INFO-PRIM NEO:] La 10 şi 20 februarie, Show Balet Teodor va susţine la Palatul Naţional două spectacole jubiliare – 10 ani de la formarea trupei şi 20 de ani de activitate a conducătorului artistic – Teodor Rădulescu. Primul spectacol va cuprinde un show exclusiv nou, iar cel de-al doilea va fi un muzical-coregrafic cu genericul „Back dance masters” (Cele mai bune fondaluri coregrafice), la care vor participa cu recitaluri mai mulţi artişti din ţară şi din România. Printre aceştia: Natalia Barbu, Natalia Gordienco, Nelly Ciobanu, Serj Cuzencov, Demish, Indiana, Catharsis, Lina, Marcel Pavel, Anna Lesco, Pepe, Mihai Traistariu, Arsenium şi alţii. Show Balet Teodor are de mai mulţi ani recunoştinţă naţională şi internaţională, participând la diferite festivaluri şi concursuri din ţară şi de peste hotare. Colectivul a colaborat cu interpreţi renumiţi din Moldova şi din România. Începând cu anul 1998, Show Balet Teodor şi Studioul de Dans Teodor a activat intens în Moldova şi peste hotarele ei, oferind publicului câte 4-8 spectacole coregrafice solo anual. Studioul de Dans Teodor în anul 2008 împlineşte 15 ani de la înfiinţare. Aici învaţă arta dansului circa 400 de copii şi tineri.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.