Telefoanele de încredere ale instituţiilor publice sunt ineficiente, consideră secretarul Alianţei Anticorupţie
Telefoanele de încredere ale instituţiilor publice, la care pot fi denunţate cazurile de corupţie, sunt ineficiente. De această părere este secretarul Alianţei Anticorupţie, Mircea Eşanu. Marea majoritate a ministerelor au instituit linii fierbinţi doar de ochii lumii, consideră acesta.
„Cea mai mare problemă este că la apeluri nu se răspunde, iar dacă se răspunde, la celălalt capăt al firului este, de obicei, o persoană incompetentă care se limitează la răspunsuri evazive sau redirecţionează apelurile către alte instituţii”, a menţionat Mircea Eşanu, citat de Info-Prim Neo.
„Instituţiile ar trebui să întreprindă măsuri ca la aceste telefoane să răspundă persoane competente, şi nu o secretară din anticameră, cum se întâmplă deseori, sau un şef de secţie”, a subliniat Eşanu. Potrivit secretarului Alianţei Anticorupţie, singura linie fierbinte funcţională în ceea ce priveşte colectarea datelor despre cazurile de corupţie este cea a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC).
Pe de altă parte, directorul Serviciului Vamal, Viorel Melnic, este de părere că societatea civilă nu percepe sensul adevărat al liniilor de încredere. Potrivit oficialului, în cazul SV în proporţie de 95% linia de încredere este utilizată pentru întrebări de procedură, tehnice şi nu pentru semnalizarea cazurilor de corupţie.
„O soluţie pentru ca aceste linii să fie utilizate conform destinaţiei ar fi iniţierea unei campanii de mediatizare, dar şi conştientizarea faptului că societatea civilă nu poate de îndată să aibă încredere totală într-o structură sau alta şi să dezvăluie scheme de corupţie sau persoane care vinovate de abuz de serviciu”, a menţionat Viorel Melnic.
În opinia acestuia, liniile de încredere sunt pentru a înregistra semnalele de corupţie şi nu pentru a răspunde la întrebările tehnice, fapt pentru care nu este nevoie ca la aceste apeluri să răspundă persoane strict specializate.