Sute de cetăţeni apelează lunar la liniile fierbinţi pentru a cere ajutor

Sute de cetăţeni apelează lunar liniile fierbinţi, lansate de către organizaţiile non-guvernamentale şi de instituţiile de stat, pentru a cere ajutor sau consultaţii. Reprezentanţii mai multor ONG-uri, dar şi ai instituţiilor de stat, au abordat acest subiect în cadrul Clubului de presă al societăţii civile, transmite Info-Prim Neo. Ofiţerul de presă al Centrului Internaţional „La Strada”, Nicolae Misail, a declarat că, începând cu luna septembrie 2001, de când a fost lansată linia fierbinte a centrului, consultanţii au recepţionat peste 32 de mii de apeluri. Cei mai mulţi dintre ei au solicitat consiliere privind plecarea peste hotare . Au sunat persoane care intenţionează să plece, dar şi persoane care au fost traficate sau rudele acestora. Nicolae Misail a menţionat că o tendinţă nouă în apelurile la linia fierbinte o constituie semnalarea cazurilor privind securitatea navigării pe internet a copiilor şi cazurile de exploatare sexuală comercială a copiilor. Cu astfel de probleme se adresează părinţii şi profesorii. De asemenea, ofiţerul de presă a precizat că numărul apelurilor la linia fierbinte este în descreştere, dar asta se întâmplă nu pentru că fenomenul este în diminuare, dar pentru că ia alte forme. Preşedintele Centrului pentru Protecţia Consumatorilor, Denis Staruş, a declarat că din 2002, de când a fost lansată linia fierbinte, au fost examinate peste 14 mii de plângeri ale consumatorilor. Concomitent centrul a reprezentat interesele a circa 300 de consumatori în instanţele de judecată. În cele mai dese cazuri, persoanele se plâng pe mărfuri şi pe servicii. În perioada rece a anului, consumatorii se plâng pe majorarea tarifelor pentru întreţinere. Ofiţerul de presă al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei Angela Starinschi, a declarat că numărul apelurilor la 2 linii fierbinţi ale centrului, începând cu anul 2006, a ajuns la aproape 4 mii. Din numărul total, doar 10 apeluri au fost efectuate la linia fierbinte la care se reclamă abuzurile din partea angajatorilor centrului. Cealaltă linie e pentru cazurile de corupţie în general. Ofiţerul de presă spune că în unele cazuri în baza sesizărilor se organizează flagrante. De multe ori petiţionarii se adresează şi din rea voinţă, de exemplu în cazul agenţilor comerciali concurenţi, în astfel de cazuri centrul efectuează controale pentru ambii agenţi. Angela Starinschi a mai spus că în perioada bacalaureatului linia fierbinte este solicitată de părinţi şi elevi. De multe ori se întâmplă că părinţii îşi doresc ca elevii să obţină note mai mari, plătesc bani, iar dacă iau o notă mai mică, sesizează Centrul Anticorupţie, dar atunci nu mai poate fi făcut practic nimic. Şeful-adjunct al Inspectoratului Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţie a Consumatorilor, Olesea Plotnic, a menţionat în cadrul evenimentului că atunci când parvin sesizări din partea consumatorilor sunt delegate persoane pentru a efectua controale. Cetăţenii care apelează linia fierbinte, de regulă, nu au cunoştinţe juridice, iar în multe cazuri persoanele nici nu sunt cointeresate să înveţe unele practici, deoarece se bazează pe existenţa liniilor fierbinţi. Şedinţa Clubului de presă al societăţii civile are loc în cadrul programului Consolidarea Societăţii Civile în Moldova.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.