- Cetăţenii moldoveni pot călători liber în Europa şi acesta este un fapt împlinit. Multă lume, care reprezintă inclusiv coaliţia de guvernământ, inclusiv PLDM, spune că este şi „un fapt împlinit de importanţă istorică”. Daţi-ne, vă rog, trei argumente pentru care ar accepta această apreciere şi cetăţeanul simplu din Republica Moldova.
- Sunt peste patru milioane de argumente de ce este un fapt împlinit de importanţă istorică – câţi cetăţeni, atâtea argumente. Fiecare familie, va avea de beneficiat ca urmare a abolirii regimului de vize. Acum sau peste ceva timp. Reunirea familiilor, oportunităţi de călătorie, mobilitate studii şi afaceri pentru cei tineri, în primul rând. Nu în ultimul rând: mobilitatea este un avantaj economic – şi în mod evident va avea un impact economic asupra Republicii Moldova. Călătoria liberă înseamnă contacte şi viteză - lucruri principiale pentru afaceri şi, în consecinţă, crearea locurilor de muncă.
Dar aş dori să mă refer şi la un alt argument. Sentimentul victoriei comune. Mândria naţională. Acest eveniment, dobândirea acestui drept este o recunoaştere a meritelor cetăţenilor Republicii Moldova, a luptei, efortului pe care l-am depus cu toţii. Nu ştiu dacă este ceva mai unificator decât o victorie comună. Imaginaţi-vă că state mai mari, din regiune şi nu doar, aspiră de decenii să aibă acest drept. Republica Moldova prin multă muncă, o conducere înţeleaptă, a reuşit acest lucru. Europa ne-a spus DA! Fiindcă suntem mai buni, mai liberi şi facem paşi importanţi pentru dezvoltarea ţării. Acest fapt împlinit ne uneşte pe toţi, indiferent de ce limbă vorbim, ce naţionalitate declarăm. Este un drept al tuturor, fapt ce ne face mai puternici. Bunăoară, am privit cu atenţie un reportaj la un post de televiziune – primul cetăţean, care a trecut frontiera de vest fără viză, a mers 70 km pe jos, era un vorbitor de rusă. Cineva critica acest lucru – eu sincer m-am bucurat. Este un drept al tuturor – al românilor, moldovenilor,ucrainenilor, ruşilor – tuturor cetăţenilor Republicii Moldova.
Pe lângă mândrie, am observat la toţi colegii din PLDM o stare de „linişte a faptei împlinite”. Pentru PLDM, realizarea unui angajament atât de important pentru ţară este o calitate care ne defineşte.
- Abolirea vizelor este un pas real în procesul de integrare europeană a Republicii Moldova. De aceasta îşi dau seama şi adversarii procesului. Ieri, IPN a publicat un interviu cu preşedintele Parlamentului Georgiei. Din el am aflat că arsenalul cu care operează adversarii eurointegrării este, de fapt, unul universal, în sensul în care şi „ai lor”, şi „ai noştri” operează cu noţiuni similare. „Adversarii eurointegrării din toate ţările sunt înarmaţi cu aceleaşi „argumente” - apropierea de Europa ar aduce, chipurile, imoralitate, pierderea normelor morale şi a identităţii naţionale”, spunea David Usupashvili. Ce poate contrapune nou şi convingător Vadim Pistrinciuc, PLDM şi adepţii eurointegrării, în general, ca cetăţeanul simplu să se limpezească mai repede şi definitiv care este adevărul, până la urmă? Spun „nou” şi „convingător”, pentru că până acum au existat multe argumente şi contra-argumente în această dispută, însă balanţa încă nu a înclinat foarte hotărât în vreo parte.
- Am să fiu într-un uşor dezacord cu întrebarea. Nu este cazul unei dezbateri de argumente, ci mai degrabă o contrapunere a unor argumente clare, a unei realităţi vizibile cu o propagandă. Nu o propagandă de orice fel, ci una complexă, iscusită, care pare organiză pe alocuri. Din păcate multe mijloace de informare au uitat ce este informarea. Prima manipulare propagandistică în acest sens este faptul că apropierea de Uniunea Europeană este împotriva cuiva. Este total greşit. Integrarea în UE este un proces de modernizare, transformare a ţării şi nicidecum nu este împotriva unor relaţii cu Estul sau cu anumite ţări. Avem obligaţia să explicăm aceste lucruri oamenilor din casă în casă, nu doar din platourile de filmat şi din sălile de şedinţă. Iată de ce la iniţiativa preşedintelui Vlad Filat, PLDM dar şi multe personalităţi marcante desfăşoară o amplă campanie de informare a cetăţenilor în satele şi oraşele Republicii Moldova.
Cât despre argumente, ele sunt clare: asocierea cu UE va avea un efect pozitiv asupra economiei, generând o creştere între 3,2%- 5,4% pe an. Noul aranjament va crea premise pentru apariţia a mai multor locuri de muncă, plătite mai bine; va majora comerţul nostru cu UE cu 15-16% şi va face Moldova mai atractivă pentru investitori străini. Piaţa UE este aproape de zece ori mai mare decât a Uniunii Vamale - peste 500 milioane de cetăţeni, cu un PIB de 17,6 trilioane USD, în 2011. Graţie competiţiei, nivelul preţurilor pentru consumatori va scădea, cu rate cuprinse între 2% pentru medicamente şi 10% pentru produsele alimentare. Creşterea PIB-ului: cu circa 6-7%, iar consumul populaţiei - cu circa 7-8%.
Pe de altă parte, doar un exemplu: în Kazahstan unde, potrivit Băncii Mondiale, după aderarea la Uniunea Vamală, taxele medii de import aproape că s-au dublat - de la 5,3% la 9,5. Rusiei această situaţie îi convine, ea îşi apără producătorul şi îşi exportă maşinile. Sunt doar câteva argumente.
Pentru Moldova aderarea la Uniunea Europeană nu are alternative. Faptul că vrem să fim mai aproape de UE nu înseamnă că vrem relaţii rele cu Rusia sau cu alte ţări. Proiectul Naţional al Republicii Moldova – Integrarea Europeană, înseamnă drumuri mai bune, o educaţie de calitate, un sistem modern de sănătate, locuri de muncă, afaceri dezvoltate, salarii şi pensii mai mari.
- Ce schimbări a adus „faptul istoric” al regimului liberalizat de vize în relaţia Republicii Moldova cu UE?
- Este un pas înainte. Noi am devenit mai europeni. Eu îmi aduc aminte foarte bine anul 2009, când preşedintele Filat a lansat angajamentul pentru liberalizarea regimului de vize cu UE. Atunci am văzut mulţi sceptici şi în coaliţia de guvernare, dar, ca să fu sincer, am auzit şi colegi de partid care nu credeau că acest lucru se va întâmpla. Atunci preşedintele a avut nu doar curajul şi isteţia să lanseze acest angajament, dar şi să convingă lumea că este un angajament realizabil. Îmi este milă de cei care astăzi vorbesc despre această realizare ca despre ceva căzut din pod sau dintr-o conjunctură externă. Este bine să îi întrebaţi pe primul ministru Leancă, ministra Gherman, ministrul Recean cât de complex, cât de multe rigori de securitate, legislaţie, diplomaţie a trebuit să îndeplinim. Întreaga coaliţie de guvernare şi-a asumat reforme dureroase, bătălii politice şi, cel mai important, responsabilitate şi eficienţă – am demonstrat tuturor că se poate, că Moldova se ridică, Moldova se dezvoltă.
Însă conştientizăm că este un pas, istoric, dar un pas. Trebuie să mergem înainte. Să muncim mult ca Moldova să devină o ţară Europeană. De aceea următorul pas este să obţinem statut de ţară candidat al UE. Este un angajament al PLDM, invocat recent de preşedintele Filat, primul Ministru Leancă, ministra de externe Gherman. Este un obiectiv asumat, aveam echipa şi capacitatea să realizăm acest obiectiv. Nu va fi uşor. Însă PLDM a demonstrat că îşi realizează angajamentele.
- Ce schimbări au intervenit sau pot interveni, în acelaşi context, în relaţiile din interiorul coaliţiei de guvernământ din Republica Moldova?
- Această victorie, este o victorie şi a coaliţiei. O victorie care face coaliţia de guvernare mai puternică şi mai responsabilă în construcţia statului European Republica Moldova.
- Relaţiile din interiorul PLDM pot fi influenţate de această nouă conjunctură, inclusiv politică? Vă întreb pentru că am auzit afirmaţii publice, la nivel de analişti, potrivit cărora adversarii procesului de eurointegrare a Moldovei vor trebui, ca să-şi atingă scopurile, să distrugă, din exterior sau din interior, sau să diminueze influenţa PLDM în calitate de „partid euroformator”. Este adevărat? Au început? Vor începe? Au sorţi de izbândă?
- Când eşti primul, responsabil, realizezi angajamente, ţara se dezvoltă, cetăţenii sunt mai liberi, nu avem regim de vize, Moldova devine punct atracţie pe harta Europei – este clar că sunt mulţi inamici, neprieteni, care vor încerca sa manipuleze, inventeze doar pentru a oprimi „locomotiva ” integrării europene. Ştim că unele din aceste tactici negre îşi au rădăcina în afara ţării, dar şi aici. În aceste scheme de manipulare sunt antrenate şi partide pretinse europene sau pro-româneşti. Este limpede că aceste tentative vor suferi eşec. Noi am trecut prin multe, inclusiv purgatoriul cu procurori şi bâte, organizat de comunişti atunci când PLDM de abia se constituia ca partid. Unde sunt astăzi comuniştii? În opoziţie! Au mai fost şi traseişti cu iz de trădători, unde sunt acum? Rătăciţi în buzunarele cuiva! Aşa va fi şi cu ceilalţi. De preşedintele Filat, primul ministru Leancă, echipa PLDM depinde viitorul european al ţării. Este o constatare imbatabilă, o realitate. De aceea suntem gata la multe, nici nu vă imaginaţi cât de gata suntem. PLDM este un partid puternic, prin suflet, unitate, democraţie internă – asta îi sperie pe mulţi. Să stea liniştiţi.
- Vă referiţi şi la ultimele acuzaţii ale preşedintelui PL, Mihai Ghimpu, la adresa preşedintelui PLDM Filat?
- Inclusiv la acest caz clinic mă refeream. Chiar şi declaraţiile de azi ale dlui Ghimpu sunt manipulări şi dumnealui cunoaşte bine acest lucru. De fapt, aceste declaraţii au doua scopuri: primul – de a sustrage atenţia cetăţenilor de la încălcările grave comise de delegaţii PL în municipiul Chişinău. Doar în ultimele luni, prin concursul direct al consilierilor PL, al echipei PL din Primăria capitalei bugetul ţării a fost prejudiciat cu circa jumătate de miliard de lei şi acestea sunt datele care se mai strecoară din aceste scheme tenebre. Sunt scheme bine puse la punct de furt a terenurilor, preluare de afaceri în comerţ, publicitate, preluare de clădiri care fac parte din patrimoniul oraşului, monopoluri în transport, achiziţii de produse petroliere (a se vedea şi rapoartele Curţii de Conturi) etc. – sunt doar o parte din infracţiunile de la care se doreşte de sustras atenţia. Însă cel mai grav pentru acest partid, este problema ideologică – toate aceste infracţiuni s-au comit în complicitate şi în urma votului cu fracţiunea comuniştilor din CMC. Le este greu să explice acest lucru propriilor simpatizanţi. Pe unde mai pui şi eşecul urbanistic – oraşul rămâne în urmă, degradează la capitolul drumuri, proiecte, salubritate – lipsă de viziune urbană, corupţie la scară largă – întrebaţi oamenii de afacere cum se i-a o autorizaţie… Îmi pare rău pentru primarul Chirtoacă, pentru care mi-am dat şi eu votul, nu ştiu cine şi de ce îl foloseşte.
Al doilea motiv este felul de al fi al liderului acestui partid – cu regret constat ca minciuna este instrumentul său principal. El şi astăzi a lansat o minciună cu aceste acuzaţii despre situaţia din sistemul bancar. Haideţi să ne uităm în urmă şi la alte manipulări care s-au dovedit minciuni: ne speria cu coaliţii, harbuji – o minciună, dar a ajuns să voteze cu comuniştii în capitală. În 2013, vorbea despre eşecul în liberalizarea vizelor – o altă minciună, azi avem acest drept. Minciunile despre reforma educaţiei – iar minciuni, niciuna nu s-a adeverit. Manipulări despre compromiterea viitorului european – toate nu s-au adeverit.
Domnul Ghimpu trebuie să înţeleagă că perioada politicii bazate exclusiv pe minciuni a apus o dată cu trecerea în opoziţie a comuniştilor. Nu e bine să le copie comportamentul şi mai rău e să le împărtăşească retorica. Uneori sincer, am impresia că ceea ce spune dumnealui este similar cu declaraţiile deputatului Petcov sau ale liderului PCRM Voronin… A venit timpul politicii responsabile, când îţi asumi un angajament şi îl realizezi.
- Din acelaşi şir care pare a fi foarte important: ce schimbări au intervenit sau pot interveni în relaţia guvernare – populaţie? Nu trebuie, cred, să vă amintesc că anume populaţiei îi va aparţine decizia hotărâtoare în alegerile parlamentare din toamna acestui an, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea continuării procesului de eurointegrare…
- Astăzi se construiesc drumuri de calitate, se transformă sistemul de educaţie, se reabilitează şcoli şi grădiniţe, spitale, centre de sănătate, se construiesc apeducte etc. Este un început. Gaura de dezvoltare a ţării pe care am găsit-o acum patru ani când am venit la guvernare era enormă. Avem mult de recuperat. Astăzi, în fiecare sat avem cel puţin un proiect de dezvoltare în implementare, dar este mult de lucru. Şi trebuie să ne organizăm, să muncim mai eficient – să implementăm transformări pe care oamenii le percep direct.
Aş vrea să aduc un exemplu: Guvernarea electronică – avem o echipă de tineri talentaţi care deja în ultimii ani au reuşit să înlocuiască mai multe servicii publice cu servicii electronice – cazier, licenţe, plăţi electronice, rapoarte fiscale – toate aceste au ca scop clar reducerea corupţiei şi a birocraţiei. Vom continua cu astfel de proiecte. Lupta cu corupţia este foarte importantă şi trebuie abordată serios. Sperăm mult în unele procese de purificare a justiţiei care au început. De succesul acestor procese depinde mult încrederea populaţiei în justiţie şi în stat în genere. Reforma educaţiei – reforma strategică, vom avea şi în acest an un Bac fără copiat, dar, cel mai important, construcţii de grădiniţe, şcoli reabilitate.
Într-o frază: relaţia dintre cetăţean – guvernare, după această victorie, va întări şi mai mult necesitatea acţiunilor concrete şi va diminua importanţa retoricii politice.
- Dar în relaţia guvernare – opoziţie pot apare schimbări?
- Nu cred. Avem o campanie în faţă. În această campanie Moldova va face nu doar o alegere între partide, dar o alegere de civilizaţie. Va trebui să decidem dacă mergem înainte sau înapoi. Sunt sigur într-un scor bun la alegeri al partidelor care doresc un viitor european pentru Republica Moldova.
- Aş vrea să folosesc această ocazie pentru a verifica şansele unei idei, lansate în cadrul analizei IPN „Preţul integrării europene a Moldovei este de peste 60 milioane de dolari, poate şi mai puţin", publicate la 22 aprilie. Am avut reacţii de tot felul la acea idee, potrivit căreia şansele integrării europene ar spori considerabil, dacă s-ar găsi mijloace, nu foarte multe de altfel, care ar permite micşorarea preţului la gaze naturale pentru consumatorii casnici. Această soluţie ar fi necesară, în special, în calitate de argument împotriva unei surse puternice de eurosceptisism, dar şi de antidot pentru procedeele gen „rangă”, „lom”, aplicate societăţii moldoveneşti de către unii actori din interior şi exterior.
- Cu riscul să fiu subiectiv: nu cred în soluţii miracol care pot schimba radical ţara şi comportamentul oamenilor. Procesul de Integrare Europeană înseamnă o muncă complexă de transformare a tuturor domeniilor vieţii. Locuri de muncă, educaţie de calitate, justiţie, corupţie curmată, drumuri bune, siguranţă etc. Este un proces complex, siguranţa energetică este la fel un lucru important, de aceea din 2010 se implementează mai multe proiecte energetice, inclusiv termificarea instituţiilor publice cu surse energetice alternative – apropo şi aici avem succese. Multă muncă şi responsabilitate în toate - doar asta ne defineşte pe noi ca europeni.
Valeriu Vasilică, IPN