Un studiu realizat printre studenţii din anul I şi II de la două universităţi din republică deconspiră scheme de falsificare şi copiere la examenele de bacalaureat. Coordonatorul de proiect, Andrei Lutenco, directorul Centrul Naţional pentru Transparenţă şi Drepturile Omului (CNTDO), a comunicat într-o conferinţă de presă că în aceste scheme sunt implicaţi atât elevi şi părinţi, cât şi profesori care rezolvă examenul, dar şi asistenţi care ar trebui să monitorizeze corectitudinea comportamentului în timpul probelor, transmite Info-Prim Neo. „Asistentul la un moment dat părăseşte sala de examinare pentru a se întoarce în câteva minute cu un braţ de foi care conţin rezolvarea examenului de bac, şi le distribuie anumitor elevi. La fel, pentru copierea testelor rezolvate elevii utilizează mijloace tehnice cum ar fi telefonul mobil”, a relatat Lutenco. Indulgenţa asistenţilor „costă” până la 500 de lei. Mai mulţi studenţi au comunicat că au reuşit să obţină subiectele, deja rezolvate, cu o oră înainte de examen, iar rolul asistenţilor s-a limitat la a urmări printre uşă şi a semnala, dacă sunt văzuţi prin preajmă observatori de la Ministerul Educaţiei şi Tineretului. Relaţiile de rudenie, de asemenea şi-au spus cuvântul în obţinerea unor note mai mari la examene, mai ales în zonele rurale. La unele centre de bac, pe lucrările studenţilor faţă de care se aplica o metodă specială de evaluare erau aplicate diferite semne, a mai spus Andrei Lutenco cu referire la rezultatele studiului. Proiectul „Monitorizarea şi Prevenirea Fenomenului Corupţiei în Instituţiile de Învăţământ Superior din Republica Moldova” a fost elaborat de Centrul Naţional pentru Transparenţă şi Drepturile Omului (CNTDO), Alianţa Anticorupţie, cu susţinerea financiară a Fundaţiei Eurasia. În cadrul cercetării au fost chestionaţi studenţi din anul I şi II din cadrul Universităţii de Stat din Moldova (USM) şi Universităţii „Alecu Russo” din Bălţi. La examenele de bacalaureat din acest an mai mult de jumătate dintre elevii din municipiul Chişinău au obţinut note de 8, 9 şi 10. În procesul de evaluare, în multe dintre lucrări au fost depistate greşeli identice, lucru care lasă să se creadă că s-a copiat masiv, au declarat anterior inspectori şcolari într-o şedinţă cu managerii instituţiilor de învăţământ.