Strategia municipală de transport – proces falimentat, experți

Reprezentanți ai societății civile și experți în domeniul transportului solicită organizarea dezbaterilor publice în privința strategiei de transport în municipiul Chișinău, pe care o consideră un document strategic. Ei acuză că, la finele anului trecut, caietul de sarcini pentru conceptul strategiei a fost aprobat într-un mod mai puțin transparent, iar concursul anunțat pentru selectarea companiei care se va ocupa de elaborarea documentației a fost anulat pe motiv că s-a înscris un singur ofertant. Și la concursul repetat, deschis până pe 16 mai, un singur participant și-a depus oferta.

Într-o conferință de presă la IPN, activistul civic Vitalie Voznoi, de la Asociația „Orașul meu drag”, a declarat că, în noiembrie 2017, a fost organizat un eveniment pe care autoritățile l-au numit discuții publice cu privire la caietul de sarcini pentru conceptul strategiei de transport. Organizarea și desfășurarea acestui eveniment a avut loc cu numeroase încălcări procedurale. Cu toate acestea, pe 22 decembrie, Consiliul municipal a adoptat caietul de sarcini pentru „Concepția de dezvoltare durabilă a infrastructurii transporturilor pentru teritoriul municipiului Chișinău”. Vitalie Voznoi susține că nici până în prezent această decizie nu a fost publicată pe pagina oficială a Primăriei.

La sfârșitul lunii februarie, a fost anunțat concursul pentru selectarea companiei care se va ocupa de elaborarea documentației, însă, pentru că s-a înregistrat un singur participant, rezultatele au fost anulate. În opinia activistului, autoritățile nu au mediatizat organizarea concursului pentru că ar exista anumite interese. După organizarea celui de-al doilea concurs, a fost acceptată o singură cerere de la Institutul „Chișinăuproiect”. Solicitarea activiștilor civici este să fie reluate procedurile de aprobare a caietului de sarcini, într-un mod transparent și cu implicarea societății civile.

Olga Antonova, activist civic, a menționat că, deși autoritățile au promis transparență, dezbateri publice calitative nu au fost organizate. Experții punctează cel puțin zece încălcări procedurale admise. Concursul pentru elaborarea documentației a fost organizat de către Direcția generală arhitectură, care, în conformitate cu regulamentul său de funcționare, nu este autoritatea competentă în domeniul politicii de transport.

Natalia Lipskaia, expert în domeniul transportului și logistică, a declarat că prerogativa politicilor în domeniul transportului și a logisticii este a Direcției transport. În opinia sa, arhitectul-șef și-a depășit atribuțiile asumându-și elaborarea concepției strategiei în transport. Experta a mai spus că prima fază a caietului de sarcini, care prevede colectarea datelor privind călătoriile populației, ar trebuie să fie elaborată, prelucrată și analizată în șapte luni. Aceste rezultate nu vor fi corecte, deoarece nu reflectă amplitudinea traficului în alte perioade ale anului.

Sergiu Ungureanu, expert în domeniul transportului și energetic, a menționat că a fost pregătită o cerere prealabilă adresată Primăriei prin care se solicită anularea rezultatelor concursului. Este cerută, de asemenea, anularea deciziei CMC cu privire la caietul de sarcini. În cazul în care cererea va fi ignorată de către autorități, activiștii își asumă dreptul să se adreseze în instanță.

De asemenea, experții se adresează candidaților pentru funcția de primar al capitalei, dar și chișinăuienilor să acorde atenție acestei probleme. Activiștii planifică organizarea unei mese rotunde pe această temă, cu participarea experților, a consilierilor municipali, jurnaliștilor, activiștilor civici, la care să discute în detaliu procesul decizional și eventuale soluții pe acest segment.

  • sergiu ungureanu despre cerintele expertilor.mp3
  •     0

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.