Strategia de reformare a administraţiei publice centrale necesită actualizare, studiu

Strategia de reformare a administraţiei publice centrale, aprobată la sfârşitul anului 2005, este depăşită şi urmează să fie înlocuită cu un document nou, care ar defini clar acţiunile Guvernului în această direcţie. Aprecierea a fost dată de către autorii studiului „Reforma administraţiei publice centrale în Republica Moldova, evaluarea performanţelor implementării”, transmite Info-Prim Neo. Studiul a fost elaborat de către un grup de experţi independenţi, fiind coordonat de compania de consultanţă Business Consulting Institute, cu susţinerea financiară a Programului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova. Autorii studiului şi-au propus să analizeze procesul de implementare a reformei pe parcursul perioadei octombrie 2009 – noiembrie 2010. Autorii au chestionat 283 de persoane care activează în 22 din cele 29 de autorităţi publice centrale existente. 85% din respondenţi consideră că salariul lor ar fi mai mare dacă ar lucra în structurile private, iar peste 80% au menţionat că şi-ar alege o altă carieră dacă ar putea s-o facă. Experţii apreciază ca fiind o reuşită finalizarea procesului de delimitare a funcţiilor de elaborare a politicilor de cele de implementare, acestea din urmă fiind transferate instituţiilor publice subordonate. A fost simplificat şi sistemul de raportare, s-a îmbunătăţit coordonarea politicilor cu procesul de planificare bugetară, au fost restricţionate o serie de acţiuni care nu au acoperire financiară. „Perioada analizată în studiu coincide cu venirea la guvernare a AIE. Şi în acest sens, putem spune că reforma administraţiei publice centrale a continuat, dar nu în baza Strategiei aprobate la sfârşitul anului 2005, dar mai degrabă în baza programului de guvernare, în baza altor documente ale Guvernului. De aceea, considerăm că ar fi necesar de elaborat un document nou, care ar actualiza obiectivele reformei”, a declarat Veaceslav Bulat, coordonatorul grupului de experţi. Autorii studiului recomandă aprobarea Legii privind APC, asigurarea unui grad mai mare de transparenţă în procesul decizional, dezvoltarea capacităţilor de planificare bugetară şi soluţionarea problemei salarizării funcţionarilor publici din APC. Svetlana Robu de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor a menţionat că răspunsurile în baza cărora experţii au făcut recomandările sunt importante, deoarece colegii din APC şi-au exprimat sincer opiniile despre ceea ce s-a realizat în cadrul reformei, dar mai ales despre acţiunile ce urmează a fi întreprinse.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.