Ilan Șor a exploatat din plin latura vulnerabilă a societății, mizând pe frica oamenilor de schimbare și motivându-i financiar să iasă la vot pentru opțiunile pe care chiar el le-a sugerat. Opinia aparține președintelui Centrului de Cercetări Științifice în Psihologie, Ștefan Popov, și a fost exprimată în cadrul dezbaterii publice „Pe ce se ține „fenomenul Șor”, organizată de Agenția de presă IPN. Potrivit lui Ștefan Popov, majoritatea societăților sunt divizate în persoane conservatoare, reticente la schimbare și persoane deschise spre inovare și tehnologie, iar miza tuturor politicienilor este doar să încline balanța într-o direcție sau alta, în funcție de propriile interese.
Potrivit psihologului Ștefan Popov, „fenomenul Șor” a apărut în Republica Moldova în interese politice și are menirea de a utiliza în scop electoral cele mai vulnerabile categorii ale societății. Potrivit psihologului, tabăra Șor folosește frica oamenilor pentru a-i manipula și pentru a le determina opțiunea de vot.
„Se pune un mare accent pe tentativa de corupere a alegătorilor. Din punct de vedere psihologic, această categorie socială, oricum era predispusă să fie coruptă. Stimulentul financiar a fost doar o motivație de a ieși la vot. Declarațiile lui Ilan Șor au avut menirea de a induce frica în oameni. Frica este unul dintre mecanismele fundamentale de manipulare și propagandă. Ea țintește un anumit segment de auditoriu. În toate țările au existat două tabere, cu două tipuri de viziuni. Același tip de dezbatere socială este și în SUA, e o tradiție deja între republicani și democrați. În cazul republicanilor, la fel, se pune accent pe frică, pe teoriile conspirației și se mizează pe un anumit segment al populației. Dacă e să fim realiști, oricât am încerca să combatem aceste fenomene, aceste tabere vor exista. În toate societățile ponderea este de aproape 50% la 50%. Acest lucru îl observăm la alegerile noastre parlamentare, prezidențiale sau locale, doar că există mici variații de la un an la altul în funcție de context, probleme, pe care liderii politici le utilizează și prin care pot influența o anumită marjă, o mică parte a populației”, a spus președintele Centrului de Cercetări Științifice în Psihologie, Ștefan Popov.
Psihologul a explicat că oamenii folosiți de Ilan Șor în interese electorale sunt o categorie de oameni reticentă la schimbare, cu opțiuni conservatoare. Potrivit lui Ștefan Popov, reprezentanții lui Șor folosesc stimulente financiare pentru a scoate acest electorat la urna de vot.
„Ilan Șor manipulează, mizând pe o frică firească a oamenilor, frica de schimbare. Există o categorie de oameni care sunt mereu deschiși spre inovare și tehnologie, iar alții sunt mai mult conservatori, adică le este frică de ceea ce este nou. Respectiv, există politicieni care pun accent pe dezvoltare, pe îmbunătățirea vieții, iar alții pun accent pe evitare, evitarea războaielor, evitarea sărăciei, insistă pe frica legată de propaganda LGBT etc. Respectiv, trebuie doar să stimuleze această latură, iar partea financiară este doar un stimulent ca oamenii să iasă la vot. Probabil, dacă nu era corupție, mai puțini ar fi ieșit la vot pentru opțiunile lui Șor”, a conchis Ștefan Popov.
Psihologul a explicat că persoanele care trăiesc la limita sărăciei manifestă un atașament puternic față de politicienii care dau dovadă de empatie și le oferă sprijin financiar.
„Ilan Șor a exploatat din plin pătura vulnerabilă a societății, oameni care trăiesc la limita sărăciei, prin aceste magazine sociale. Să ne imaginăm o bătrânică care numără bănuții ca să cumpere o pâine, când vine cineva care îi oferă o pâine cu 50 de bani mai ieftin, persoana manifestă un atașament foarte puternic față de un așa-zis lider, pe care-l percepe ca pe un salvator. De aici încolo, nu mai contează ce face, ce fură sau ce corupe acel lider. Acest tip de personaje nu sunt psihologi cu acte în regulă, dar intuiesc foarte bine mentalitatea societății și exploatează din plin aceste vulnerabilități”, a mai spus președintele Centrului de Cercetări Științifice în Psihologie.
Dezbaterea publică la tema „Pe ce se ține fenomenul Șor” este a 316-a ediție de dezbateri din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”. Agenția IPN desfășoară acest ciclu cu sprijinul Fundației germane Hanns Seidel.