Politica fiscală promovată de stat în privinţa publicaţiilor periodice împiedică dezvoltarea ziarelor locale, care au o situaţie economică mai şubredă comparativ cu cele naţionale, arată un studiu prezentat, miercuri, de către Asociaţia Presei Independente. În studiu se menţionează că politicile fiscale ale statului au efecte negative asupra publicaţiilor periodice din raioane, iar managerii acestor ziare consideră că statul discriminează presa, asimilând-o structurilor cu scopuri pur comerciale, transmite Info-Prim Neo. Studiul „Evoluţia presei locale din Moldova în perioada 1990-2010” arată că managerii ziarelor locale private consideră că statul ar trebui să garanteze condiţii avantajoase pentru dezvoltarea instituţiilor mass-media. Un instrument eficient de susţinere a presei de către stat ar fi scutirea publicaţiilor periodice de plata taxei pe valoarea adăugată pentru plasarea publicităţii, cel puţin pentru o anumită perioadă. Actualmente această taxă constituie 5% din veniturile încasate din prestarea serviciilor publicitare. Potrivit studiului, presa locală este dezavantajată în relaţiile cu Întreprinderea de Stat „Poşta Moldovei”, principalul distribuitor al presei, în special în zonele rurale. De cele mai dese ori, instituţiile mass-media sunt nevoite să accepte tarife şi condiţii contractuale discriminatorii, impuse în lipsă de transparenţă şi fără negocieri bilaterale.n Parlamentul Managerii ziarelor private din raioane se plâng şi pe calitatea proastă a tiparului, oferit de tipografiile din Republica Moldova, dar şi pe preţurile ridicate la aceste servicii. Potrivit aceluiaşi studiu, lipsa cadrelor profesioniste este o altă problemă deosebit de acută pentru presa locală. În special, se resimte „deficitul” de jurnalişti tineri, care ar putea propune soluţii editoriale noi, de natură să impulsioneze dezvoltarea ziarului local. Soluţia pe care o văd directorii de ziare este ademenirea tinerilor absolvenţi ai facultăţilor de jurnalism în redacţiile ziarelor locale prin instituirea unor burse speciale, oferite în cadrul unor parteneriate public-private sau de donatorii străini. Petru Macovei, preşedintele API, a menţionat că studiul şi concluziile acestuia vor fi utilizate la formularea propunerilor de politici publice în domeniul mass-media, a amendamentelor legislative pentru ameliorarea situaţiei în domeniu. Realizarea studiului a fost posibilă datorită sprijinului poporului american prin intermediul Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Programului Consolidarea Societăţii Civile în Moldova, implementat de Academia pentru Dezvoltare Educaţională (AED).