Stații de tren și tronsoane închise, din cauza numărului mic de pasageri

Cel puțin pe 10 tronsoane trenurile de pasageri nu mai circulă. Printre motive se numără numărul mic de călători, dar și războiul din Ucraina, din cauza căruia au fost sistate rutele Chișinău-Odesa, Chișinău-Sankt Petersburg și Chișinău-Moscova. De asemenea, cu mai mulți ani în urmă, statul a decis să închidă mai multe stații de tren din cauză că generau pierderi financiare, transmite IPN cu referire la Radio Europa Liberă.

Acum mai bine de trei decenii, peronul gării din satul Căinari, orașul Căinari, raionul Căușeni, era neîncăpător pentru pasagerii care circulau spre Tighina, Basarabeasca și Chișinău. Mulți dintre ei munceau la întreprinderile Căii Ferate din Basarabeasca și Tighina. Localnicii mergeau cu trenul și la cumpărături, iar tinerii profitau de transportul ieftin pentru a ajunge la studii în capitală.

După războiul din 1992, regimul de la Tiraspol a interzis accesul trenurilor în regiunea transnistreană și pasagerii nu mai putea ajunge nici la Tighina, nici la Chișinău cu trenul.

În 2005, autoritățile au reabilitat tronsonul feroviar Revaca-Căinari și circulația spre capitală a fost reluată. Totuși, tot mai mulți călători alegeau să ia microbuzele de rută pentru a ajunge mai rapid la destinație, chiar dacă biletele sunt mai scumpe. Numărul pasagerilor s-a redus și din cauza că mulți dintre cei care lucrau la întreprinderile feroviare au rămas fără locuri de muncă. Astfel, din anul 2016, niciun tren de pasageri nu mai trece prin Gara Căinari, iar acum are loc doar transportul de mărfuri.

Directorul Gării Căinari, Anatolie Nebunelea, susține că numărul pasagerilor care mergeau zilnic cu trenul era de circa 300, dar se întâmpla să ajungă și la 500 de persoane. „Mulți ani în urmă, gara era vie. Am avut până la 60 de angajați. S-au schimbat timpurile, s-a schimbat tot”, spune cu regret șeful gării, precizând că acum gara are 16 angajați.

Potrivit informațiilor oferite Europei Libere de CFM, trenurile de pasageri nu mai circulă pe următoarele tronsoane: Mămăliga-Ocnița, Brătușeni-Rediul Mare, Glodeni-Bălți, Unchitești-Slobodca, Revaca-Căinari, Căinari-Cuciurgan, Căinari-Basarabeasca, Basarabeasca-Giurgiulești, Giurgiulești-Prut 2 și Prut 2-Basarabeasca.

Totodată, potrivit CFM, în ultimul deceniu au fost reparate mai multe stații de tren și gări, cum ar fi cele din Chișinău, Ocnița, Ungheni, Bălți, Basarabeasca, Bulboaca, Etulia. Acum, au loc lucrări de renovare stațiile Bălți-Slobozia și Ocnița. „Un buget anual pentru stații și gări nu este, toate reparațiile necesare se fac la solicitare”, a precizat CFM.

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a prezentat, pe 14 septembrie 2023, planul de reconstrucție a infrastructurii Moldovei pentru următorii ani. El promite că vor fi finalizate lucrările de reparație a tronsonului de cale ferată Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, care are 233 de kilometri, că va fi reabilitat tronsonul Văleni-Cahul, precum și alte segmente feroviare, în total 400 de kilometri. Potrivit ministrului, vor fi procurate cel puțin o mie de vagoane și 30 de locomotive de manevră. Responsabilul a mai declarat că unul dintre obiectivele importante este de a crește viteza circulației trenurilor, astfel încât aceasta să ajungă la 150 km/h, media din Uniunea Europeană, și nu cu mai puțin de 40 km/h, ca acum.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.