Ministerul Educației nu a reușit să asigure un echilibru între cererea și oferta de cadre didactice pe toate nivelurile sistemului educațional şi să sporească atractivitatea profesiei de pedagog. Constatări în acest sens se conţin într-un raport de audit a serviciilor sistemului educațional, prezentat în ședința de marți a Curții de Conturi, transmite IPN.
Astfel, auditul a constatat lipsa de prognozare a necesarului de cadre, a unei planificări pe termen lung la nivel național a acestei necesități. Lipsește o abordare unică de elaborare a prognozelor și la nivelul organelor locale de specialitate în domeniul învățământului.
În consecință, gradul de acoperire a locurilor vacante în anul 2016 a constituit, în medie, 61,5%, fiind în scădere cu 3,1 puncte procentuale față de anul 2015. Gradul de acoperire la nivelul unităților administrativ teritoriale în anul 2016 a variat de la 5,1% până la 100%.
Există unele stimulente aprobate de guvern pentru a atrage tinerii să lucreze în domeniul educației. Însă ele nu produc efectul scontat. În perioada 2012-2015 doar 49,1%, sau 1293 din 2631 de absolvenți cu profil pedagogic repartizați au fost angajați în câmpul muncii conform necesităților statului.
În aceeași perioadă, 44 de tineri specialiști au părăsit sistemul educațional până la expirarea termenului de 3 ani, din care 22 fără a restitui sumele pentru închirierea şi întreţinerea spațiului locativ de care au beneficiat. Aceste cheltuieli au fost în sumă de circa 258 mii lei.
Printre cauzele care au determinat crearea unei astfel de situați se înscrie , în opinia echipei de audit a Curții de Conturi, imposibilitatea de a oferi tânărului specialist o normă didactică deplină, salariul care nu este unul atractiv(până la 3mii lei) infrastructura proastă în zonele rurale.
Raportul de audit al Curții de conturi mai menționează lipsa unei formule de calcul a taxelor de studii.
Ministerul Educației Corina Fusu a mulțumit Curții de Conturi pentru analiza efectuată. Ea a spus că la jumătatea termenului de implementare a Codului Educațional, în primul trimestru al anului 2017, majoritatea actelor secundare, regulamentelor ce rezultă din acesta, precum și din alte strategii și programe de dezvoltare a domeniului educației vor fi elaborate și aprobate.
Totodată, Corina Fusu a spus că o sporire a atractivități profesiei de pedagog, de menținere a tineretului în sistemul învățământului se va putea obține doar cu eforturile tuturor autorităților centrale și locale și înregistrării unui nivel de viață mai înalt în republică, în special în zona rurală.