Specialiştii atenţionează asupra lipsei unor standarde în învăţământul profesional

În lipsa unor standarde educaţionale, instituţiile de învăţământ secundar profesional sunt puse în situaţia să elaboreze propriile programe pentru disciplinele de specialitate, iar ca rezultat, pregătirea specialiştilor este diferită. Problema a fost abordată la o masă rotundă, la care s-a discutat despre modernizarea învăţământului secundar profesional în contextul parteneriatului social, transmite Info-Prim Neo. „Problemele se ţin lanţ – nu avem curriculă pentru că nu avem standarde educaţionale, care ar fi obligatorii şi ar fi un fundament pentru toate instituţiile. Standarde educaţionale nu avem pentru că nu avem standarde ocupaţionale, în care ar fi formulate cerinţele pieţei muncii. Din cauză că nu există o lege, nu se poate de spus cine exact trebuie să elaboreze aceste standarde”, a declarat Violeta Mija, şefa Centrului Republican de Dezvoltare a Învăţământului Profesional, de pe lângă Ministerul Educaţiei. O problemă semnalată este şi discrepanţa dintre cererea şi oferta pieţei muncii de specialişti pentru anumite domenii de activitate. Participanţii la discuţii au menţionat că ar fi necesar de creat un mecanism de reglementare a raporturilor dintre instituţiile de învăţământ secundar profesional, pe de o parte, şi agenţii economici, pe de altă parte. Şeful Direcţiei învăţământ secundar, profesional şi mediu de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei, Octavian Vasilachi, a declarat că la modernizarea învăţământului secundar profesional ar contribui, în primul rând, aprobarea şi revizuirea unor acte legislative. De exemplu, ar fi necesară aprobarea Codul Educaţiei şi revizuirea unui şir de regulamente de organizare şi funcţionare a acestor instituţii etc. Octavian Vasilachi a mai spus că este necesar ca instituţiile să fie dotate cu o bază tehnico-materială, pentru că de multe ori absolvenţii şcolilor profesionale, când ajung să se angajeze, nu cunosc elementar să lucreze cu tehnologiile din cadrul întreprinderilor. Şi nu în ultimul rând, este necesară elaborarea unui mecanism eficient de colaborare a instituţiilor cu agenţii economici, autorităţile publice locale şi ONG-uri, în scopul realizării instruirii practice şi practicii de producere la întreprinderi, cu angajarea ulterioară în câmpul muncii. În Republica Moldova sunt deschise 47 de şcoli profesionale, 13 şcoli de meserii, 6 şcoli de meserii pe lângă instituţiile penitenciare, 2 licee profesionale şi 2 şcoli profesionale private. În cele 70 de instituţii îşi fac studiile circa 20 de mii de elevi, la 85 de meserii.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.