În campania electorală pentru alegerile parlamentare, sondajele sociologice vor fi folosite la greu pentru a arăta ratinguri care nu există. În plus, scopul acestora ar putea fi de a pregăti terenul pentru falsificarea scrutinului. Aceste opinii au fost exprimate în cadrul emisiunii „Ora expertizei” de la postul de televiziune Jurnal TV după ce luni, 26 noiembrie, a fost publicat un sondaj de către Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova, transmite IPN.
Ștefan Gligor, director de programe al Centrului de Politici și Reforme, spune că au pornit sondajele cu duiumul și că de facto Republica Moldova a intrat în campanie electorală. El îndeamnă cetățenii să fie foarte atenți pentru că există deja un precedent când, în campania electorală pentru alegerile locale în municipiul Chișinău, sondajele au fost folosite pentru formatarea opiniei publice. „Pentru convingerea oamenilor că anumiți candidați nu au susținerea populară, iar alți candidați vor trece de anumite praguri sau anumite așteptări”, spune expertul.
Potrivit lui, acele sondaje au discreditat procedeul de cercetare a opiniei publice prin sondaje sociologice. „Nu mai putem miza pe acest procedeu în măsura în care am făcut-o până în campania din alegerile locale”, este de părere Ștefan Gligor. În opinia lui, în campania electorală sondajele sociologice vor fi utilizate la greu pentru a arăta ratinguri care nu există.
Fosta judecătoare Domnica Manole consideră că sondajul este o reacție cu scopul de a diminua din efectele negative ale rezoluției Parlamentului European, care într-un mod clar și tranșant a menționat faptul că în Republica Moldova s-a înregistrat un regres semnificativ la capitolul valorilor democratice, al independenței și imparțialității puterii judecătorești și faptul că Moldova este un stat capturat. „Astăzi, cetățenii Republicii Moldova sunt „hrăniți” cu aceste sondaje, care, în opinia mea, nici pe departe nu reflectă realitatea la capitolul respectării drepturilor omului, reformelor care ar aduce bunăstare reală în viețile oamenilor”, a menționat Domnica Manole.
Directorul executiv al Institutului pentru Inițiative Strategice, Vlad Kulminski, consideră că scopul adevărat al sondajelor, în general, și al celui publicat luni, în particular, este de a pregăti terenul pentru falsificarea alegerilor. „Dacă noi am avea o discrepanță foarte mare dintre sondaje și rezultatul final, atunci aceasta ar fi o problemă. Dar dacă tu ai, cică, un trend care arată că guvernarea a crescut în timp și recâștigă încrederea cetățenilor și rezultatul final al alegerilor tot va fi la fel, atunci asta arată mai frumos și atunci va fi mai greu să se vorbească despre fraudarea masivă a acestor alegeri”, consideră Vlad Kulminski.
Luni, 26 noiembrie, Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova a publicat sondajul sociologic: „Influența schimbărilor instituționale asupra comportamentului electoral al cetățenilor”.