Soluțiile candidaților pentru ambuteiaje și lipsa parcărilor

Agenția de presă IPN a identificat o parte din problemele municipiului Chișinău și a întrebat candidații la funcția de primar al capitalei cum intenționează să le rezolve.

Teodor Cârnaț, candidatul Partidului Politic Voința Poporului, spune că, de mai bine de cinci ani, circulă la serviciu cu bicicleta. Și aceasta nu doar din cauza traficului, ci mai degrabă pentru un mediu curat și un stil de viață sănătos. Candidatul spune că își dorește ca toți funcționarii să se „molipsească” de la exemplul său.

Concurentul electoral susține că, în calitate de primar, își propune, în termen de patru ani, reconstruirea tuturor drumurilor din municipiu. Pentru a soluționa problema ambuteiajelor, Teodor Cârnaț își propune finalizarea drumului pentru tranzitarea orașului (de centură), construirea de poduri-intersecții în punctele cu circulație intensă. O altă soluție, în opinia sa, este construirea de parcări la intrările în capitală pentru transport privat.

Cât despre parcările neregulamentare, Teodor Cârnaț consideră că fiecare încălcare trebuie documentată, cu aplicarea amenzilor. Totuși, în opinia sa, până la construcția unor parcări supraetajate, e bine să fie organizate parcări pe bandă, în toate sectoarele municipiului Chișinău. „Ar trebui să fie două categorii de parcări: cu taxă și fără. La intrarea în orașul Chișinău vor fi parcări gratuite, dotate cu transport ecologic spre chirie. Parcările cu plată vor fi amenajate în cele mai solicitate locuri din sectoarele Chișinăului, în special în centrul istoric al municipalității. Aceste parcări ar trebui să fie în gestiunea municipalității, prin fondarea unei întreprinderi municipale în acest sens”, opinează candidatul Partidului Voința Poporului.

Andrei Donică, candidatul Mișcării Profesioniștilor „Speranța - Надежда”, menționează că problema ambuteiajelor, a parcărilor ilegale și lipsa parcărilor în municipiul Chișinău este una abordată în toate campaniile electorale locale. Doar că după alegeri, promisiunile electorale sunt date uitării.

„Au promis și vor promite parcări supraetajate, dispariția ambuteiajelor și amenajarea a mai multe locuri de parcare gratuite pentru chișinăuieni. Dar cu ce ne-am ales? Doar cu combinații, sub pretextul de a aloca terenuri pentru parcări auto supraetajate. Dar, de fapt, scopul este cu totul altul, de a mai fura un teren din proprietatea municipiului Chișinău. Ultimul exemplu real de astfel de combinații a fost acordarea ilegal în arendă, fără licitație publică, a unui teren de peste 1,3 ha în sectorul Centru, pe strada Arborilor, 21/A, pretinsa parcare de lângă MallDova, care de fapt a devenit nu o parcare, dar un hotel și un complex imobiliar preconizat pentru oficii”, afirmă Andrei Donică.

În opinia sa, real ambuteiajele pot fi evitate doar cu aplicarea amenzilor și evacuarea tuturor autoturismelor parcate pe carosabil. „Carosabilul este preconizat pentru deplasarea autoturismelor, dar nu pentru parcarea lor. Anume din acest motiv pe multe străzi din trei benzi de deplasare rămâne doar una liberă. De exemplu, pe strada Alexandru cel Bun, autoturismele sunt parcate pe ambele părți ale drumului. Cu părere de rău, doar evacuarea lor la parcarea cu plată îi va disciplina pe șoferi”, menționează Andrei Donică.

Ion Ceban, candidatul Partidului Socialiștilor, susține că itinerariul pe care îl parcurge zilnic prin oraș se aseamănă cu cel al multor chișinăuieni. „Da, stau în ambuteiaje, merg pe aceleași străzi, ocolesc aceleași găuri în asfalt, evit trotuare stricate. Blocajele în trafic nu sunt o bucurie pentru nimeni, nici pentru mine. Eu știu că există soluții pentru ambuteiajele din Chișinău. Asta nu înseamnă că ele vor dispărea în scurt timp și definitiv. Însă eu, împreună cu echipa mea, vom face tot posibilul ca timpul de așteptare să fie micșorat la maxim pentru confortul cetățenilor”, a menționat concurentul electoral.

În opinia sa, ambuteiajele din oraș pot fi soluționate prin implementarea unui pachet amplu de măsuri. Printre acestea se numără tehnologizarea sistemului de monitorizare a traficului din Chișinău, de exemplu prin instalarea semafoarelor inteligente. Altă soluție, provizorie, ar fi schimbarea benzilor de circulație în funcție de încărcătura traficului. Candidatul mai spune că o componentă importantă în soluționarea acestei probleme este construcția șoselei de centură. De asemenea, în opinia sa, traficul va putea fi fluidizat prin îmbunătățirea serviciilor de transport public, dar și crearea locurilor de parcare comode.

Referitor la parcările neregulamentare, Ion Ceban menționează că „nu putem învinui nici șoferii care caută un loc de parcare, dar nici nu trebuie de tolerat asemenea încălcări, care încurcă circulația rutieră”. „În acest sens, avem programată construcția parcărilor multietajate în fiecare sector al Chișinăului, dar nu excludem nici amenajarea parcărilor de-a lungul străzii, acolo unde asta este posibil”, a menționat candidatul PSRM. În opinia sa, trebuie să existe atât parcări cu plată, cât și gratuite. „Amplasarea exactă a acestora, va fi stabilită în procesul de elaborare a planului general urbanistic, care va fi elaborat împreună cu specialiștii”, precizează Ion Ceban.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.

IPN LIVE