Soluții pentru cei care și-au programat sejurul până pe 17 martie

Pandemia de COVID-19 și, ca rezultat, declararea stării de urgență în Republica Moldova au determinat mulți moldoveni să renunțe la călătoriile și vacanțele programate. Operatorii turistici s-au pomenit în situația în care trebuie să returneze banii clienților. Or, banii încasați de către organizator au fost deja transferați la prestatorii de servicii din străinătate. În aceste condiții, operatorii turistici roagă consumatorii să fie înțelegători și să reprogrameze sejurul.

Contactată de IPN, Anna Colța, președinta Asociației Naționale a Agenților Economici de Turism din Moldova, a precizat că vânzările produsului turistic pentru perioada estivală mai-octombrie 2020, direct sau prin intermediari, au început cu luna octombrie 2019 și acest proces a durat până pe 17 martie. În paralel în această perioadă, organizatorii au semnat contracte de colaborare cu prestatorii de servicii turistice, cum ar fi turoperatorii din străinătate, companiile aeriene, structuri de cazare, transportatori etc. În urma semnării acestor contracte, au fost achitate avansuri, depozite.

La rândul lor, prestatorii de servicii turistice au investit acești bani pentru închirierea odăilor în structuri de cazare, în infrastructură, în înnoirea sau reparația unităților de transport, salarii. Totodată, venitul din vânzările organizatorului a fost direcționat către cheltuieli curente cum ar fi: arenda spațiului, salarii, servicii comunale, servicii bancare.

Anna Colța a menționat că este nevoie de timp ca să se pornească și să se restabilească industria la nivel global, pentru a putea face anumite acțiuni. Acum totul este paralizat și nici nu cunoaștem când acest circuit va fi restartat. „Am venit cu o petiție în adresa conducerii Republicii Moldova și, pe această cale, dorim să le mulțumim că ne-au auzit și că problemele cu care se confruntă sectorul vor fi minimizate”, a notat președinta Asociației.

„Rugăm insistent consumatorii să fie înțelegători și să reprogramaeze gratuit sejurul, pe o dată mai târzie, cu păstrarea serviciilor incluse în pachetului de servicii de călătorie – destinație, hotel, tip transport – sau pentru toamna anului 2020, sau pe unele destinații se acceptă rebronarea pentru iarna- primăvara anului 2021”, mai spune Anna Colța.

În cazul în care nu este posibilă reprogramarea, de exemplu, consumatorul nu cunoaște data concediului, suma achitată de consumator va fi înghețată și folosită de către consumator la achiziționarea altui pachet de servicii de călătorie pe aceeași destinație, cu păstrarea serviciilor incluse în pachetului de servicii de călătorie până pe data de 31 decembrie 2020.

Președinta Asociației a declarat că nu există o statistică cu privire la numărul de clienți care își anulează sejururile, însă numărul lor este mare.

Măsurile propuse de sectorul turismului au fost discutate și cu ministrul economiei și infrastructurii, Sergiu Railean, dar și alți reprezentanți de stat. Una din problemele stringente enunțate de agențiile turistice este rambursarea banilor pentru contractele semnate până la 17 martie 2020. A fost examinată posibilitatea de a institui un moratoriu pentru restituirea plăților către clienții care anulează călătoriile în baza contractelor încheiate până la 17 martie. Operatorii turistici solicitau să le fie permis să ramburseze banii într-un termen de până la 31 martie 2021 sau rambursarea eșalonată a pachetului turistic și emiterea voucherelor de vacanță flotante, cu o valabilitate până la 31 decembrie 2021.

Dvs. folosiți o componentă de ADS Blocker.
IPN e menținut din publicitate.
Susțineți presa liberă!
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!
Echipa IPN.