Reprezentanții Asociației pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER și ai asociației obștești „Părinți Solidari” semnalează mai mule probleme, deficiențe și riscuri în procesul de achiziții a manualelor școlare de către Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit lui, aceste achiziții se desfășoară în baza Regulamentului cu privire la selectarea și achiziția manualelor școlare, adoptat în aprilie 2022. Însă prevederile acestui regulament, aprobat printr-un ordin, se bat cap în cap cu prevederile Legii cu privire la achizițiile publice.
Într-o conferință de presă la IPN, președinta AGER, Maria Covalciuc, a declarat că pe 15 decembrie 2023 în lectură finală au fost aprobate prevederi care se referă la achizițiile publice, inclusiv de manuale. Potrivit acestora, în procesul de selectare a manualelor prețul va conta în proporție de 30%. „Amendamentul votat nu poate garanta calitatea manualelor atât timp cât procedurile de achiziției se desfășoară conform revederilor unui regulament, iar prevederile Legii 131 din 2015 cu privire la achizițiile publice sunt aplicate de cele multe ori doar formal”, susține Maria Covalciuc.
Olga Diaconu, coordonator de proiecte AGER, a precizat că în prezent evaluarea desfășurată de Centrul Național pentru Aprobarea Manualelor (CNAM) rămâne secretă, sunt confidențiale fișele de evaluare a manualelor, inclusiv pentru membrii grupului de lucru. De asemenea, este confidențial și numele evaluatorilor, chiar și după finalizarea evaluării manualelor, numele acestora nu mai apare pe coperta manualelor. O altă deficiență este faptul că ofertanții au acces doar la informațiile cu privire la evaluarea de conținut a mostrelor depuse de ei, nu și a concurenților. Totodată, contestațiile se examinează tot de CNAM. Regulamentul exclude Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor de la evaluarea contestațiilor asupra rezultatelor evaluării calității manualelor.
Coordonatoarea de proiecte AGER a menționat că aplicarea regulamentului privind achiziția de manuale comportă un șir de riscuri. Printre acestea se numără eficiența redusă a procedurilor de achiziții și aprovizionarea deficitară a elevilor cu manuale școlare. Este vorba și despre faptul că opacitatea procesului de achiziții stimulează fraudele și încheierea unor acorduri anticoncurențiale.
Potrivit directoarei executive a Asociației „Părinți Solidari”, Ala Revenco, se constată o concurență redusă. La ultima procedură de achiziții de manuale, pentru 80% din loturi a fost o singură ofertă sau niciuna. „Procedură sofisticată și de lungă durată – din momentul lansării achiziției și până manualele ajung în școli poate să treacă de la 1 până la 2 ani – în consecință duce la neasigurarea instituțiilor de învățământ cu manualele necesare desfășurării unui proces de instruire calitativ”, a remarcat Ala Revenco.
Reprezentanții societății civile recomandă modificarea procedurii de achiziție a manualelor prin divizarea achiziției de servicii de elaborare a conținutului manualului de serviciile de tipar. O propunere este ca Ministerul să-și asume responsabilitatea pentru elaborarea conținutului manualelor. Se recomandă și elaborarea mecanismelor de evidență a necesității de manuale și planificarea sistematică a procedurilor de achiziții de manuale. Se cere evitarea conflictelor de interese, precum revizuirea și îmbunătățirea caracteristicilor tehnice a manualelor.
Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.