Reprezentanții Asociației Patronale a Serviciilor Publice din Republica Moldova bat alarma în legătură cu faptul că situația serviciilor de alimentare cu apă potabilă și de canalizare este critică. Potrivit lor, pentru a evita politizarea ajustării tarifului de către consiliile locale, această competență a trecut la Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică. A fost elaborată legislația necesară și o metodologie, însă aceasta este una restrictivă și nu include multe cheltuieli pe care le au furnizorii, spun membrii asociației patronale.
Într-o conferință de presă la IPN, președintele Asociației, Mihai Severovan, a declarat că în prezent 45% din populația republicii Moldova nu are acces la resursele centralizate de alimentare cu apă potabilă, iar 65% nu au acces la canalizare centralizată. Totodată, fiecare al doilea cetățean folosește apă de băut care nu corespunde normelor sanitare. Și infrastructura la întreprinderile de alimentare cu apă și servicii de canalizare se deteriorează în fiecare an. „Aproximativ 30% din activele fixe ale întreprinderilor sunt uzate, iar în alte întreprinde ajung chiar și până la 50%. Din an în an, investițiile în domeniul construcțiilor sistemelor de alimentare cu apă potabilă și servicii de canalizare sunt în descreștere”, explică Mihai Severovan.
Potrivit lui, în situația în care investițiile sunt în scădere, principala sursă în activitatea acestor întreprinderi este plata pentru serviciile prestate. Însă, atunci când tarifele erau aprobate de către consiliile locale, acest proces era pe deplin politizat, iar într-un final nu se făceau ajustările corespunzătoare, pierderile fiind în creștere. Ca o soluție, operatorii și patronatele în domeniu a propus ca tarifele să fie aprobate de către ANRE. În acest sens a fost elaborată Legea privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare și Metodologia de determinare, aprobare și aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare și epurare a apelor uzate. Însă, din păcate, spune președintele asociației, Metodologia conține multe restricții, cum ar fi neincluderea multor cheltuieli pe care le au întreprinderile. „În felul acesta ajungem în situația critică de astăzi când tarifele nu sunt ajustate la cheltuielile reale, iar operatorii continuă să muncească în situații critice”, susține Mihai Severovan.
Viceadministratorul Regiei Apă-Canal Soroca, Igor Focșa, a declarat că a fost elaborat un plan, inclusiv cu participarea specialiștilor internaționali, în care s-a estimat că, până în perioada 2016, tariful urma să fie 23,30 lei. Însă, ANRE a aprobat un tarif de 15,65 de lei. În opinia sa, această instituție trebuie să colaboreze cu operatorii, dar nu să-i îngroape, prin sancțiuni și ajustări necorespunzătoare. Acesta a chemat reprezentanții ANRE la dialog pentru a evita colapsul întreprinderilor.
Igor Golberg, director al Glorin Inginering SRL, spune că, de exemplu, în ultimele șase luni, au fost majorate tarifele la energia electrică, pe care furnizorii de apă o consumă. „Astăzi, în situație excepțională a fost scumpită lumina, dar majorați și tarifele la apă și la serviciile de canalizare. De exemplu, Apă-Canal Bălți va primi o factură la energie electrică mai mare cu un milion de lei. spuneți-ne ce să facem – să nu achităm salariile oamenilor, impozitele sau energia electrică, ca mai apoi să fim deconectați de la curent?”, afirmă Igor Golberg.
Directorul Apă-Canal Strășeni, Constantin Costov, spune că problemele sunt aceleași la toate regiile. Potrivit lui, de-a lungul timpului au fost depuse eforturi enorme pentru a putea livra apă potabilă consumatorilor, prin reabilitări și alte investiții, însă situația s-a complicat după scumpirile la energie electrică, combustibil etc. Însă în noiembrie tarifele la apă au fost majorate de la 14,6 lei la 16,39 lei, iar pentru serviciile de canalizare – de la 10,7 lei la 10,93 lei. „Eu nu sunt de acord cu așa tarife. 15 ani de zile avem 14 lei. Ce prețuri erau atunci la energia electrică și la combustibil și acum tot cu 14 lei am rămas când s-a scumpit practic totul în jumătate”, a mai spus Constantin Costov.
Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.